تفاوت طراحی UI و UX در چیست؟

رسانه کلیک - طراحی UI و UX معمولا به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که دو حرفه کاملا متفاوت هستند. در این مطلب به بررسی این تفاوت می پردازیم.

تفاوت طراحی UI و UX در چیست؟

احتمالا تا کنون با آگهی های استخدام طراح UI، طراح UX و حتی طراح UI/ UX مواجه شده اید. اما UI چه تفاوتی با UX دارد؟ UI مخفف عبارت User Interface به معنی رابط کاربری، و UX مخفف عبارت User Experience به معنی تجربه کاربری است. این دو عبارت کمی گیج کننده به نظر می رسد، چون افراد اغلب فکر می کنند که تعامل کاربر با رابط، به معنی تجربه کاربری است. حال آنکه تفاوت های مهمی UI را از UX متمایز می سازند.

طراحان UI و XI معمولا در کنار یکدیگر کار می کنند، اما روی کارهای متفاوتی متمرکز هستند. طراحان UI و طراحان UX هر دو به طراحی اپلیکیشن علاقه دارند، اما به جنبه های متفاوتی از این کار می پردازند. برای درک بهتر این مسئله، نقش هر یک را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری به جنبه های گرافیکی طراحی اشاره می کند؛ یعنی جنبه هایی که کاربر می تواند آن ها را مشاهده کرده و با آن ها تعامل داشته باشد.

هدف از طراحی UI، ایجاد یک رابط عملی با ظاهری جذاب است که به کاربر اجازه می دهد تا کارهای مورد نظر خود را به انجام برساند. طراح UI می تواند یک توسعه دهنده فرانت اند باشد که کدهای Front-End را می نویسد. به علاوه، طراحی UI قادر به ایجاد الگوها و طراحی های جدید است.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری درباره برآورده شدن نیازهای کاربر به وسیله یک محصول است. طراح UX می خواهد بداند که افراد چگونه از یک محصول استفاده می کنند، و آیا یک طراحی به کاربر در رسیدن به اهداف خود کمک می کند؟ وظیفه طراح UX بهینه سازی یک محصول فرای تضمین عملی بودن آن است.

عمده وظیفه یک طراح UX تکمیل آزمون های کاربردپذیری است، تا بدین وسیله متوجه شود که آیا کاربران می توانند فعالیت های مهم خود را انجام دهند، و آیا می خواهند از محصول استفاده کنند؟ یک طراح UX لزوما وظیفه کدنویسی یا طراحی رابط را بر عهده ندارد، اما می تواند در طراحی دست برده و با انجام اصلاحات لازم، آن را برای تطابق با نیازهای کاربر نهایی بهبود بخشد.

طراحی UX می تواند شامل جنبه هایی فراتر از طراحی محصول نیز باشد. یک طراح UX باید نحوه شناسایی محصول به وسیله پایگاه کاربری را مد نظر قرار داده و بررسی کند که چگونه تجربه کاربران، احساسات آن ها نسبت به کل کمپانی را شکل می دهد.

تفاوت UI و UX در چیست؟

به بیان ساده، UI به نحوه طراحی یک محصول توجه دارد، حال آنکه UX روی نحوه استفاده از یک محصول متمرکز است. برای درک بهتر، در نظر بگیرید که چگونه یک طراح UI و یک طراح UX در ارزیابی یک نرم افزار عمل می کنند.

Gimp یک برنامه دستکاری تصویر GNU است. این ابزار جزو برنامه های خوب به حساب می آید، اما همانند اکثر نرم افزارهای منبع باز، همیشه جای بهبود برای آن وجود دارد.

تصویر رابط Gimp به صورت زیر است:

طراح UI از لحاظ زیبایی شناختی و عملی، روی هر آنچه که در یانجا می بینید و با آن تعامل دارید، کار می کند. یکی از اصول UI که نرم افزار Gimp به خوبی آن را پیاده کرده، کاربرد یکپارچگی است. اگر روی مربع سفید کلیک سمت راست را فشار دهید، گزینه های منو در قسمت بالا نشان داده می شوند. این گزینه ها همیشه با ترتیب یکسانی ظاهر شده و دارای امکانات ثابت هستند.

رابط گرافیکی Gimp با گذشت زمان اصلاح یافته تا نهایتا به طراحی مینیمالیست برسد. نسخه های قبلی دارای آیکون های رنگی و پنجره های متعددی بودند. طراحی جدید از لحاظ زیبایی شناختی، کامل تر بوده و رضایت بخش تر است. ناگفته نماند که ظاهر آیکون ها در نسخه های متفاوت، کمی تغییر یافته که این موضوع، اصل سازگاری را نقض می کند. ولی به طور کلی، Gimp از رابط کاربری مناسب و خوبی برخوردار است.

از لحاظ UX باید گفت که Gimp در طول نسخه های مختلف، بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. آیا با مشاهده آیکون های زیر می توانید حدس بزنید که هر یک چه کارهایی انجام می دهند؟ مثلا آیکون موج چه کار می کند؟

ابزارها و ویژگی های متداول اغلب در لایه هایی از تب ها و منوهای مختلف پنهان شده اند. این مسئله موجب دشواری غیرضروری در استفاده از نرم افزاری می شود.بعضی ویژگی ها ممکن است از لحاظ شهودی غیر قابل درک باشند. برای مثال، تنظیم پیشفرض در هنگام جابجایی لایه ها، Pick a Layer or Guide برای جابجایی است، اما به سختی می توان پیش بینی کرد که کدام لایه در حقیقت جابجا می شود.

نرم افزار Gimp یک محصول عالی است، اما کار با آن گهگاهی بسیار طاقت فرسا و خسته کننده می شود. طراحی توابع رابط به خوبی انجام شده است، اما این موضوع همیشه موجب رضایت کاربر نمی شود. پس می توان گفت با اینکه رابط کاربری به طور مستقیم به تجربه کاربری ربط دارد، اما تجربه کاربری یک حرفه مستقل به حساب می آید.

طراحی یک اپلیکیشن بزرگ و پیچیده به زمان زیادی احتیاج دارد. از این رو برای افزایش قدرت کنترل روند طراحی، جنبه های مختلف آن به افراد یا تیم های مختلف سپرده می شود. مادامی که طراح UI در حال ایجاد طراحی است، طراح UX می تواند درباره نحوه استفاده کاربر از محصول تحقیق کند. سپس نتایج تحقیقات انجام شده توسط طراح UX در رویه طراحی و طرح بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحان UI و UX نزدیک به یکدیگر کار می کنند، اما به جنبه های متفاوتی از طراحی می پردازند. طراح UI روی جنبه های محض و عینی طراحی تمرکز دارد، مثل قرارگیری دکمه ها و اشل رنگی. در عین حال، طراح UX درباره موارد انتزاعی تری تحقیق می کند، مثل میزان رضایت کاربر در استفاده از محصول، و یا برآورده شدن احتیاجات کاربر توسط محصول.

یک اپلیکیشن می تواند از UI عالی با UX ضعیف، و یا از UI ضعیف با UX قوی برخوردار باشد. برای مثال، Notepad++ ظاهر چندان زیبایی ندارد، اما استفاده از آن برای کاربر بسیار آسان است. بنابراین Notepad++ دارای UI ضعیف، اما UX قدرتمندی است.

طراح UI/UX به چه فردی گفته می شود؟

تا کنون درباره تفاوت بین UI و UX صحبت شد. رابط کاربری و تجربه کاربری علیرغم داشتن تفاوت های متعدد، هر دو در وهله اول به یک رابط اپلیکیشن مرتبط می شوند. در هنگام کار با تیم های بزرگ، بهتر است نقش UI از UX جدا شود. با این حال ترکیب این دو نقش در تیم های کوچک تر امکان پذیر بوده و خالی از لطف نیست. همانطور که قبلا گفته شد، طراح UI می تواند یک توسعه دهنده فرانت اند باشد. اما این نقش می تواند با نقش UX نیز ترکیب شود.

طراحی UI و طراحی UX لزوما به برنامه نویسی احتیاج ندارند. در واقع عمده کار طراحی و آزمایش ها را می توان به واسطه وایرفریم ها و نمونه های اولیه به انجام رساند. به بیان دیگر، طراح UI/UX می تواند به جای علوم کامپیوتر، پیشزمینه ای از طراحی و علوم رفتاری داشته باشد. بنابراین طراح UI/UX نقش بسیار موثری در تیم های کوچکی دارد که هدف آن ها، بیشتر روی طراحی کاربر- محور معطوف است.

جمع بندی

ایجاد یک تیم توسعه به نیازمندی های یک طراحی وابسته است. تشکیل یک تیم خوب به درک قوی از نقش ها و تخصص های مختلف هر یک از اعضای گروه بستگی دارد. اگر قصد شرکت در توسعه وب را دارید، مطالعه رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) به شما کمک می کند تا درباره ورود به حرفه توسعه دهنده فرانت اند یا بک اند، بهتر تصمیم گیری کنید.

نقش طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری، مکمل یکدیگر هستند، اما هر یک از آن ها نقاط قوت متفاوتی دارند. درک این نقاط قوت در تشکیل بهترین تیم ممکن، به شما کمک خواهد کرد.

ارسال نظر