ناکامی دولت چین در مقابل بیت کوین

از سال 2009، چین و هنگ‌کنگ 19 بار ممنوعیت‌هایی را در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام و ترس و عدم قطعیت را در بازار دارایی‌های دیجیتال وارد کرده‌اند.

ناکامی دولت چین در مقابل بیت کوین

تلاش‌های بیهوده چین برای مبارزه با بیت کوین

هنگامی که روز جمعه (2 مهر 1400) خبری قدیمی از غیرقانونی اعلام شدن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال توسط بانک خلق چین در فضای مجازی گسترش یافت، قیمت بیت کوین با افتی 5 درصدی واکنش نشان داد.

با این حساب، بیایید نگاهی به 12 سال تلاش‌های دولت چین برای سرکوب بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بیندازیم و ببینیم که آیا می‌توانیم الگویی را بیابیم.

چین برای نخستین‌بار در سال 2009 ارزهای مجازی را ممنوع کرد

1. قانون‌گذاران چینی هیچگاه طرف‌دار رمزارزها نبوده‌اند. هنگامی که ارزهای دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین هنوز در ابتدای پیدایش خود بودند، وزارت فرهنگ و تجارت چین از استفاده از ارزهای مجازی را برای تجارت کالاهای واقعی منع کرد. اگرچه بیت کوین به طور خاص مورد هدف قرار نگرفت، اما این اقدام ظاهرا برای یک دهه مقررات ضد رمزارزها، به سابقه تبدیل شده است.

اولین ممنوعیت اختصاصی بیت کوین در سال 2013 اعمال شد

2. در سال 2013، بانک خلق چین مانع از انجام معاملات بیت کوین توسط مؤسسات مالی چینی شد و رمزارزها را ارزهایی بدون "معنای واقعی" نامید. این اخبار باعث شد قیمت بیت کوین زیر 1000 دلار کاهش یابد. همه این اتفاقاتی در حالی رخ داد که BTC China یا BTCC بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم بود.

پس از این رویداد، بیت کوین ظرف چند هفته به حالت اولیه خود بازگشت.

تهدیدات توخالی ممنوعیت سال 2014

سال 2014 به ما آموخت که گزارش‌های جعلی از قانون‌گذاران بانک خلق چین، گاهی اوقات اندازه اخبار واقعی تأثیرگذار خواهند بود.

3. در ماه مارس، یک خبر جعلی که در وب‌سایت Sina Weibo منتشر شد ادعا کرد که بانک مرکزی چین قصد دارد تمام معاملات بیت کوین در این کشور را در کمتر از یک ماه متوقف کند. درحالی‌که این گزارش مزخرف به نظر می‌رسید، اما این حقیقت مانع ریزش قیمت بیت کوین نشد.

4. تقریبا در همان زمان، صرافی مستقر در چین FXBTC اعلام کرد در میان تهدیدهای قانون‌گذاران برای ممنوعیت مبادلات، کسب‌وکار خود را تعطیل خواهد کرد. ترکیبی از هر این دو حادثه ممکن است عامل سقوط بیت کوین از 709 دلار به 346 دلار بوده باشد.

ظاهرا شرایط بازار خونین بود، اما قیمت در کوتاه‌مدت شروع به بازیابی کرد و تا پایان ماه مه به بالای 600 دلار رسید.

هک صرافی چینی در سال 2016 قیمت‌ها را برای مدت کوتاهی کاهش داد

5. اگرچه به طور مستقیم توسط چین رهبری نشد، صرافی ارز دیجیتال Bitfinex واقع در هنگ‌کنگ، قربانی یکی از بزرگ‌ترین هک‌ها در آگوست 2016 شد. مهاجمان تقریبا 119،756 بیت کوین، به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار در زمان انتشار را ربودند. برخی از وجوه تا به امروز در حال ردیابی شدن است. تصور می‌شود اخبار مربوط به این هک عمده باعث ریزش 10 درصدی قیمت بیت کوین در دو روز شده باشد.

بااین‌حال، تا ماه سپتامبر، قیمت‌ها به سطوح پیش از هک خود بازگشتند.

در سال 2017، چین دو بار در یک ماه ممنوعیت‌های مربوط به رمزارزها را معرفی کرد

تلاش‌های ناکام دولت چین برای در نطفه خفه کردن بیت کوین

6 و 7. در ماه سپتامبر، دولت چین رسما صرافی‌ها را از ارائه خدمات به کاربران در داخل کشور را منع کرد و بانک خلق چین نیز اعلام کرد که شهروندان چینی اجازه تأمین سرمایه برای عرضه‌های اولیه سکه (ICOs) را ندارند.

پس از آن، سه ماه طول کشید تا بیت کوین از 4000 دلار به اوج قیمت 20،000 دلاری خود برسد.

8 و 9. این ارز دیجیتال در حال حرکت به سمت یکی از بزرگ‌ترین روندهای صعودی خود بود که صرافی BTCC اعلام کرد به دلیل ممنوعیت دولت، تعطیل شده است. معاون فرماندار بانک خلق چین نیز ادعا کرد که مرگ بیت کوین را مشاهده خواهیم کرد.

در این زمان بازار ارزهای دیجیتال در راه بهبودی بود و تنها افت‌های جزئی را تجربه می‌کرد.

گزارشات رسانه‌ای منجر به یک بحران اعتماد به ارزهای دیجیتال در سال 2018 شد

10. در ژانویه 2018 گزارشاتی مبنی بر احتمال سقوط عمده قیمت ارزهای دیجیتال توسط شهروندان چینی منتشر شد.

11. اگرچه بسیاری استدلال می‌کردند که این سقوط به دلیل گزارش رسانه‌های چینی بوده است که ادعا می‌کردند این کشور در حال سرکوب استخراج ارزهای دیجیتال است. در اواسط ماه فوریه، قیمت بیت کوین بیش از 65 درصد کاهش‌یافته بود و به 6،852 دلار رسید.

هرچند این ریزش زیاد طولی نکشید و قیمت تا پایان ماه به بیش از 11،000 دلار بازگشت.

ترس و عدم قطعیت در سال 2019

12. قیمت بیت کوین در آوریل 2019 اندکی کاهش یافت؛ زیرا پیش‌نویس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نشان داد که دولت مجددا در حال بررسی ممنوعیت استخراج در این کشور است.

13. بانک خلق چین این روند را ادامه داد و اعلام کرد که پس از کشف، معاملات ارزهای دیجیتال بلافاصله از بین خواهند رفت.

این اخبار مجددا موجب کاهش جزئی قیمت شدند، اما اوج‌های قیمت تازه‌ای برای بیت کوین در راه بودند.

حمام خون 2020 ارزهای دیجیتال

14. اعتقاد بر این بود که "حمام خون ارزهای دیجیتال" مارس 2020 که در آن تقریبا همه توکن‌های اصلی در ابتدای شیوع ویروس کرونا ریزش قیمت شدید داشتند، عمدتا ناشی از فروش ارزهای دیجیتال استخراج‌شده توسط استخراجگران چینی بود.

15. دولت هنگ‌کنگ تصمیم خود را برای ممنوع کردن مبادلات خرد ارزهای دیجیتال را به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مقابله با پول‌شویی در نوامبر 2020 اعلام کرد.

اولین سال پس از شیوع ویروس کرونا با شکسته شدن سطح 20 هزار دلاری برای بیت کوین و رسیدن به اوج بیش از 30 هزار دلاری پایان یافت.

تلاش‌های دولت چین برای کشتن بیت کوین در سال جاری

16. در ماه مه 2021، انجمن امور مالی اینترنتی چین، انجمن بانکداری چین و انجمن پرداخت و تسویه چین، باتوجه‌به خطرات احتمالی با صدور بیانیه‌ای نسبت به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هشدار دادند .

17. ماه بعد، بانک خلق چین به دیگر بانک‌های چینی و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت همراه دستور داد به مشتریانی که در معاملات مربوط به رمزارزها فعالیت می‌کنند خدمات بانکی و تسویه‌حساب ارائه ندهند.

18. در ماه ژوئن نیز، مقامات ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال را صادر کردند که منجر به خروج گسترده استخراجگران از کشور شد.

19. سپس به زمان حال می‌رسیم که بانک خلق چین بار دیگر اعلام کرده که همه معاملات ارزهای دیجیتال در چین غیرقانونی هستند.

ناکامی‌های دولت چین

با احتساب خبر روز جمعه بانک خلق چین، تا کنون 11 مورد پیام یه صورت مستقیم از طرف قانون‌گذاران چین و هنگ‌کنگ مبنی بر ممنوعیت استخراج و مبادلات ارزهای دیجیتال اعلام شده است.

علاوه بر این، 8 مورد خبر منفی مرتبط با چین نیز از منابع دیگر منتشر شده است که در بازار ارزهای دیجیتال تاثیر منفی گذاشته‌اند.

نظر شما در مورد سیاست‌های رمزارزی دولت چین چیست؟ آیا این کشور بلاخره در تلاش‌های خود موفق خواهد شد یا بیت کوین و دنیای ارزهای دیجیتال به قدری گسترش یافته‌اند که چین دیگر نتواند روی آن‌ها تاثیر بگذارد؟

کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات شماست.

ارسال نظر