تنظیمات امنیتی آیفون که باید آن‌ها را بدانید (بخش اول)

رسانه کلیک - در این مطلب مهم‌ترین تنظیمات امنیتی آیفون را بررسی می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید امنیت گوشی خود در برابر باگ‌های امنیتی یا عوامل خطرناک دیگر را تامین کنید. 

تنظیمات امنیتی آیفون که باید آن‌ها را بدانید (بخش اول)

بررسی تنظیمات امنیتی در گوشی‌های آیفون و آیپد از این جهت اهمیت دارد که متأسفانه در هر بار به روز رسانی سیستم‌عامل iOS حفره امنیتی به وجود می‌آید و تا زمانی که اپل بتواند آن‌ها را رفع کند دستگاه شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. از این رو رفع این حفره‌های امنیتی بسیار مهم است.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای افزایش امنیت گوشی‌های آیفون و آیپدها وجود دارد. در قسمت اول و دوم این مطلب، 9 مورد از تنظیمات امنیتی که باید در گوشی‌های آیفون انجام دهید را بررسی می‌کنیم.

1- به روز رسانی مداوم سیستم‌عامل

اپل در هر بار به روز رسانی سیستم‌عامل‌های خود سعی می‌کند که حفره‌های امنیتی را بر طرف کند هر چند ممکن است حفره‌های امنیتی جدیدی در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل iOS ایجاد شده باشد اما شناخته شدن آن‌ها توسط هکرها و خود اپل تقریباً چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. بنابراین برای اینکه همیشه امنیت دستگاه خود را حفظ کنید بهتر است سیستم‌عامل گوشی خود را به روز رسانی کنید.

برای به روز رسانی سیستم‌عامل دستگاه خود ابتدا اپلیکیشن Setting را باز کنید وارد برگه General شده و سپس گزینه Software Update را انتخاب کنید. در صورتی که به روز رسانی جدیدی ارائه شده باشد روی گزینه Download and Install کلیک کنید. در صورتی که به روز رسانی جدیدی برای گوشی شما وجود نداشته باشد و یا روی دستگاه شما آخرین نسخه از سیستم‌عامل نصب شده باشد، پیغام Your Software is up to date نمایش داده می‌شود. برای اینکه به روز رسانی سیستم‌عامل در دستگاه شما به صورت خودکار انجام شود گزینه Automatic Updates را فعال کنید.

تنظیمات امنیتی آیفون 2- استفاده از قابلیت Find My

قابلیت find My نه تنها به شما کمک می‌کند آیفون گم شده خود را پیدا کنید بلکه به شما این امکان را می‌دهد که از داده‌ها و اطلاعاتی که رو گوشی خود دارید محافظت کنید.

برای انجام تنظیمات این قابلیت ابتدا وارد اپلیکیشن Setting شده و روی نام کاربری خود کلیک کنید. سپس گزینه Find My را انتخاب کنید. از منوی باز شده روی گزینه Find My iPhone کلیک کنید. حتماً توجه کنید که گزینه Find My network فعال باشد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید گزینه Send Last Location را فعال کنید. فعال بودن این گزینه باعث می‌شود که در صورت کم بودن شارژ باتری موقعیت گوشی روی iCloud ارسال شود و در آنجا ذخیره شود.

تنظیمات امنیتی آیفون 3- فعال کردن قابلیت Two Factor Authentication

از آنجایی که بسیاری از کارهایی که روی گوشی خود انجام می‌دهید نیاز به استفاده از اپل آی دی شما دارد در نتیجه دسترسی به این شناسه می‌تواند راه ورود به دستگاه شما و دسترسی به اطلاعات روی گوشی شما باشد. از این رو برای جلوگیری از سرقت اطلاعات روی دستگاه‌های آیفون بهتر است قابلیت Two Factor Authentication را فعال کنید.

برای فعال کردن این قابلیت ابتدا وارد اپلیکیشن setting شده و روی نام کاربری خود کلیک کنید. سپس از منوی باز شده گزینه Password & Security را انتخاب کنید. شما باید هویت خود را با این کار تائید کنید. در صفحه باز شده روی گزینه Two-Factor Authentication کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات مربوط به این قابلیت را انجام دهید. در صورت نیاز می‌توانید شماره تلفن خود را نیز تغییر دهید. فقط بهتر است شماره تلفن‌هایی را وارد کنید که به آن‌ها دسترسی دارید.

گوشی آیفون 4- استفاده از رمز عبور قوی

در نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل iOS شما می‌توانستید رمزهای عبور 4 رقمی را ایجاد کنید. این یعنی فقط 10 هزار رمز عبور می‌توانستید ایجاد کنید که تعداد بسیار کمی است و در نتیجه پیدا کردن این رمزهای عبور بسیار ساده می‌شد. اما در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل iOS شما می‌توانید رمزهای عبور 6 رقمی ایجاد کنید. در نتیجه احتمال پیدا کردن و حدس زدن رمز عبور کاهش می‌یابد.

برای تغییر دادن رمز عبور خود ابتدا وارد اپلیکیشن setting شده و سپس روی گزینه Face ID & Password یا Touch ID & Password کلیک کنید. رمز عبور فعلی خود را وارد کنید. سپس در کادر مربوط به رمز عبور جدید، هر رمز عبوری را که مایل هستید و می‌خواهید به عنوان رمز عبور شما شناخته شود وارد کنید. در صورت که بخواهی از حروف هم برای رمز عبور خود استفاده کنید روی گزینه Passcode Option کلیک کنید و سپس یکی از گزینه‌های Custome Numeric Code و Custome Alphanumeric Code را انتخاب کنید.

بعد از وارد کردن رمز عبور یک‌بار دیگر آن را وارد کنید و سپس رمز عبور خود را تائید کنید.

امنیت 5- فعال کردن قابلیت Erase Data

قابلیت Erase Data به این طریق کار می‌کند که شما اگر 10 بار رمز عبور خود را اشتباه وارد کنید، اطلاعات روی گوشی به صورت خودکار پاک می‌شوند. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که از اطلاعات روی گوشی خود در مقابل سرقت آن‌ها محافظت کنید.

خوشبختانه ریسک پاک شدن تصادفی اطلاعات روی گوشی در صورت فعال بودن این قابلیت بسیار کم است. از طرفی بعد از وارد کردن پسورد غلط برای 5 بار باید یک ساعت صبر کنید تا بتوانید دوباره پسورد خود را وارد کنید. برای فعال کردن این قابلیت ابتدا وارد اپلیکیشن Setting شده و سپس روی گزینه Face ID & Passcode یا Touch Id & Passcode کلیک کنید. رمز عبور خود را وارد کنید. صفحه را به سمت بالا بکشید و گزینه Erase Data را پیدا کنید. این گزینه را فعال کنید.

امنیت گوشی

ارسال نظر