راهکارهایی ساده برای مقابله با هکرها

ذخیره منظم داده‌های تان باید به یک عادت تبدیل شود. در صورت نقص سخت افزار یا وجود ویروس متوجه خواهید شد این کار تا چه اندازه مفید است.

راهکارهایی ساده برای مقابله با هکرها

ذخیره منظم داده‌های تان باید به یک عادت تبدیل شود. در صورت نقص سخت افزار یا وجود ویروس متوجه خواهید شد این کار تا چه اندازه مفید است.

در ادامه به چهار راهکار ساده برای محافظت از داده‌ها و دستگاه‌های خود در برابر هک شدن می‌پردازیم:

۱- پسورد (رمز عبور) قوی انتخاب کنید

بله، این خسته کننده‌ترین توصیه در این مقاله است، اما قطعا هنوز موثرترین راهکار است. براساس نتیجه نظرسنجی امنیتی آنلاین که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط گوگل و شرکت نظرسنجی هریس انجام شد ۱۳ درصد از کاربران از رمز عبور یکسانی برای تمام حساب‌های خود استفاده می‌کنند.

اگر اعتبارنامه‌های شما در صورت نقض داده‌ها به بیرون درز کند انجام این کار شما را آسیب پذیر می‌سازد و ما در چند سال گذشته شاهد بسیاری از این موارد بوده ایم. برای اطلاع از این که آیا تحت تاثیر یکی از این نقض‌ها قرار گرفته اید یا خیر می‌توانید با وارد کردن ایمیل یا شماره تلفن خود در وب‌سایت haveibeenpwned.com بررسی کنید.

این سایت از طریق نقض‌های منتشر شده جستجو می‌کند. اگر ایمیل شما در فهرست ظاهر شود توصیه خواهد شد بلافاصله رمز عبور خود را تغییر داده و یک رمز عبور قوی‌تر را انتخاب کنید. برای مثال، مرکز ملی امنیت سایبری (NCSC) ترکیب سه واژه تصادفی را توصیه می‌کند.

این اقدام احتیاطی به طور خاص برای میل باکس یا صندوق پست الکترونیکی شماست که انواع اطلاعات حساس را ذخیره می‌کند. علیرغم برخی اختلاف نظر‌ها ساده‌ترین راه برای پیگیری لاگین‌های مختلف استفاده از پسورد منیجر به منظور مدیریت رمز عبور است. حتی اگر هیچ راه حلی ۱۰۰ درصد ایمن نباشد یک پسورد منیجر به شما این امکان را می‌دهد تا رمز‌های عبور قوی مختلفی داشته باشید و رمز‌ها را رمزگذاری کنید.

آیا باید رمز‌های عبور خود را مرتبا تغییر دهید؟ این یک سوال با اهمیت است. آژانس امنیت سایبری فرانسه اخیرا دستورالعمل‌های خود را تغییر داده و اعلام کرده که تغییرات اجباری مکرر در واقع منجر به سطح پایین‌تر امنیت رمز عبور می‌شود. در نتیجه، آن نهاد توصیه نمی‌کند که کاربران دیگر نیازی به تغییر گذر واژه‌ها به طور منظم داشته باشند. البته این موضوع در مورد مدیران فناوری اطلاعات صدق نمی‌کند.

۲- تراکنش‌های خود را با احراز هویت دو مرحله‌ای ایمن کنید

احراز هویت دو مرحله‌ای همان طور که از نام اش پیداست استفاده از رمز عبور را با روش دیگری ترکیب می‌کند که می‌تواند یک پیام متنی، یک اپلیکیشن یا یک شناسایی بیومتریک باشد. مرکز ملی امنیت سایبری استفاده از آن را برای فعالیت‌های "با تأثیرگذاری بالا" مانند انتقال پول یا افزودن جزئیات کارت اعتباری توصیه می‌کند. بله، احراز هویت دو مرحله‌ای می‌تواند اندکی وقت گیر باشد، اما در صورت نقض داده‌ها شبکه ایمنی بیش تری را فراهم می‌نماید.

۳- داده‌های خود را ذخیره کنید

ذخیره منظم داده‌های تان باید به یک عادت تبدیل شود. در صورت نقص سخت افزار یا وجود ویروس متوجه خواهید شد این کار تا چه اندازه مفید است. هم چنین، ذخیره داده‌ها شما را در برابر حملات باج افزار‌ها که از زمان پاندمی کووید افزایش یافته کم‌تر آسیب پذیر می‌سازد.

می‌توانید نسخه‌های پشتیبان را در حافظه خارجی که جدا از رایانه خود یا در فضای ابری نگهداری می‌کنید ذخیره نمایید. کارشناسان استفاده از استراتژی ۳-۲-۱ را توصیه می‌کنند: سه نسخه از داده‌های شما در دو نوع مختلف ذخیره سازی با یک نسخه در مکان متفاوت ذخیره می‌شود.

۴- به روز رسانی (آپدیت) کنید

به روز رسانی نرم افزار چه فایده‌ای دارد؟ به گفته مرکز ملی امنیت سایبری به روز رسانی‌های منظم ویژگی‌های امنیتی جدیدی را برای تان به ارمغان می‌آورند. سیستم عامل (OS) مرورگر‌های وب و آنتی ویروس شما مهم‌ترین نکاتی هستند که باید روی آن تمرکز کنید. در اکثر دستگاه‌ها می‌توان حالت به روز رسانی خودکار را فعال کرد.

در نهایت آن که اگر بر روی داده‌های حساس در فضای عمومی کار می‌کنید (و یا اگر می‌خواهید بدون قضاوت سایرین کار کنید) می‌توانید از صفحه نمایش حریم خصوصی برای رایانه خود استفاده کنید. این گزینه از قطعه پلاریزه تشکیل شده است که زاویه دید را بین ۳۰ تا ۶۰ درجه محدود می‌کند و معمولا برای صفحه نمایش لپ تاپ زیر ۵۰ یورو قیمت دارد و می‌توانید آن را به مثابه پرده‌های پنجره برای صفحه نمایش خود در نظر بگیرید.

منبع: شهرخبر

ارسال نظر