شبکه Find My اپل چیست و چگونه کار می‌کند؟

رسانه کلیک - در این مطلب به معرفی شبکه Find My به عنوان یکی از کارآمدترین سرویس‌های رایگان اپل پرداخته و شما را با طرز استفاده از آن آشنا می‌کنیم.

شبکه Find My اپل چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر به هر دلیلی یکی از گجت های اپل یا وسایلی که به ایرتگ متصل شده‌اند را گم کنید، شبکه‌ای از میلیون‌ها دستگاه بلوتوثی به کمک شما می‌آیند. این شبکه، Find My نام دارد که حتی در حالت خاموش نیز رد اشیاء گم‌شده را می‌زند.

شبکه Find My چیست؟

سرویس رایگان فایند مای نخستین بار در سال 2019 توسط کوپرتینویی‌ها معرفی شد. هدف از ایجاد این شبکه، پیدا کردن موقعیت مکانی آیفون، آیپد، آیپاد تاچ، ایرپاد، اپل واچ، مک و سایر محصولات اپل است. البته از این قابلیت می‌توان برای یافتن وسایلی که به ایرتگ متصل شده‌اند، نیز استفاده کرد.

آیا استفاده از فایند مای موجب مشکلات امنیتی می ­شود؟

فایند مای به کمک سنسورهای بلوتوثی محصولات اپل، محل دستگاه‌های گم‌شده را گزارش می‌دهد. آیتم گم‌شده با ارسال سیگنال‌های خاص، این امکان را برای سایر دستگاه‌های موجود در منطقه فراهم می‌آورد تا مکان تقریبی آن را شناسایی کرده و از طریق اینترنت گزارش دهند.

فایند مای ممکن است در نگاه اول مشکل‌ساز و آسیب‌پذیر به نظر برسد. اما شاید جالب باشد بدانید که خود کوپرتینویی‌ها کلیه موارد مربوط به حفظ حریم خصوصی را هنگام طراحی این سرویس لحاظ کرده‌اند.

اپل برای اجتناب از مسائل حریم شخصی، سیستمی را مهندسی کرده است که علاوه بر رمزگذاری سرتاسری، داده‌ها را به طور ناشناس و گمنام انتقال می‌دهد، تا بدین وسیله، مکان دستگاه کاربر فاش نشود. این سیستم همچنین موقعیت مکانی و هویت فرد (حین فعال بودن دستگاه در شبکه) را به صورت محرمانه نگه می‌دارد.

طبق گفته‌های اپل، نه تنها این کمپانی که هیچ شخص ثالث دیگری نمی‌تواند در شبکه Find My از مکان دستگاه کاربران مطلع شود. فقط و فقط فرد جستجوگر دستگاه مفقود، مجاز به مشاهده مکان آن است.

اگر اخبار رسانه کلیک را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که ایرتگ های اپل نسبت به حملات نقض حریم شخصی آسیب‌پذیری بیشتری دارند . با این حال، کمپانی تلاش کرده تا استفاده از ایرتگ برای ردیابی افراد توسط افراد غیرمجاز را سخت‌تر کند. زمان مشخص می‌کند که آیا این تدابیر ثمربخش خواهند بود یا خیر.

نحوه کار با شبکه Find My چگونه است؟

ابتدا اپلیکیشن Find My را در آیفون، آیپد، آیپاد تاچ و مک به اجرا درآورده و وارد تب Devices شوید. حال روی نام دستگاه مورد نظر ضربه بزنید تا موقعیت مکانی آن روی نقشه به نمایش درآید. دقت کنید این فرایند تنها در صورتی عملی خواهد بود که قابلیت Find My در دستگاه مفقود فعال بوده و خود دستگاه نیز در Apple ID ثبت شده باشد.

آیا می‌توان شبکه فایند مای را غیر فعال کرد؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، استفاده از سرویس فایند مای مشکلاتی را به لحاظ امنیت برای کاربران ایجاد نمی‌کند. با این حال عده‌ای تمایل دارند تا این ویژگی را به کلی از کار بیندازند. اگر شما نیز جزو این دسته از کاربران هستید، کافی است تا به قسمت تنظیمات یا همان Settings دستگاه رفته و روی Apple ID ضربه بزنید. حال به ترتیب گزینه‌های Find My و Find My iPhone/iPad/iPod Touch را انتخاب کرده و در پایان، سوئیچ Find My Network را به چپ بکشید.

برای غیر فعال‌سازی این ویژگی در مک، به System Preferences مراجعه کرده و به ترتیب گزینه‌های Apple ID، iCloud و Option را بزنید. حال از پنجره باز شده، گزینه Turn Off را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که در صورت غیر فعال کردن فایند مای، کلیه سنسورهای بلوتوثی از کار می‌افتند و دستگاه دیگر قادر به مکان‌یابی آیتم‌های دیگر نیست. بالطبع گجت های دیگر نیز نمی‌توانند موقعیت دستگاه شما را پیدا کنند.

ارسال نظر