مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن | آموزش گرفتن کد شامد

با گرفتن مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن علاوه بر ایجاد حس امنیت و اعتماد در کاربر، کسب‌وکار خود را قانونی می‌کنید.

مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن | آموزش گرفتن کد شامد

مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن

هر کسب‌وکاری نیازمند اخذ مجوزهای خاصی است و ثبت اپلیکیشن برای انجام فعالیت‌های کاری از این قاعده مستثنی نیست. با گرفتن مجوزهای لازم می‌توانید از مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری کرده و از همه مهم‌تر، اعتماد کاربران را جلب کنید.

در ادامه شما را با مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن آشنا می‌کنیم.

مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • مجوزهای عمومی
  • مجوزهای صنفی

مجوزهای عمومی برای همه اپلیکیشن ها

تمام اپلیکیشن ها صرف‌نظر از حوزه کاری ملزم به اخذ مجوزهای زیر هستند.

  • نماد اعتماد الکترونیکی
  • گرفتن کد شامل

نماد اعتماد الکترونیکی

تمام اپلیکیشن های مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند. این مجوز در وافع همان پروانه کسب‌وکار آنلاین بوده و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران صادر می‌شود.

برای دریافت نماد اعتماد، ابتدا باید وارد سایت enamad.ir شوید. پس از ثبت‌نام، اطلاعات خود را وارد کرده و مدارک لازم را بارگذاری کنید. پس از تأیید صحت اطلاعات، لوگوی نماد اعتماد برای شما صادر شده و می‌توانید از آن در اپلیکیشن خود استفاده کنید.

کد شامد

شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال (شامد) نشان‌دهنده اعتبار اپلیکیشن بوده و از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای محتوای دیجیتالی صادر می‌شود. برای دریافت کد شامد برای اپلیکیشن خود باید به وب‌سایت samandehi.ir مراجعه کرده و روی نرم‌افزارهای موبایلی کلیک کنید.

نشان ملی ثبت (کد شامد)

کد شامل برای حفظ قانون کپی‌رایت بوده و اخذ آن به معنی تأیید ثبت اپلیکیشن در رسانه دیجیتال وزارت ارشاد است. در ادامه مطلب شما را با نحوه اخذ کد شامل آشنا می‌کنیم.

مجوزهای صنفی برای اپلیکیشن ها

این مجوزها به صنف فعالیت اپلیکیشن مربوط می‌شود. بنابراین هر اپلیکیشن بسته به صنف کاری خود باید مجوز خاصی را دریافت کند. اخذ مجوزهای صنفی بدون شک شما را از مشکلات احتمالی در یک صنف خاص مصون می‌دارد. این مجوزها عبارت‌اند از:

  • مجوز فعالیت آموزشی؛ تولید محتوای آموزشی به همراه ارائه مدرک برای کاربران - مجوز از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
  • مجوز نشر برخط؛ دانلود محتوا - از سوی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی).
  • مجوز خبرگزاری ؛ نشر اخبار - مجوز از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • مجوز فعالیت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای؛ ساخت بازی - مجوز از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای.

اخذ کد شامد برای اپلیکیشن ها (ثبت در رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد)

اخذ کد شامد به معنی کشیدن دیواری در برابر کارهای غیرقانونی مثل کپی‌برداری بوده و اعتماد کاربران را بیشتر می‌کند. بنابراین اگر اپلیکیشن منحصر به فردی ساخته‌اید، حتما برای تهیه کد شامد برای آن اقدام کنید. هرچند دریافت این کد برای تمام اپلیکیشن ها ضروری است.

برای شروع، وارد وب‌سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شوید.

سپس از منوی سمت راست، روی گزینه خدمات کلیک کرده و عبارت سازمان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی را انتخاب کنید.

مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن

از لیست مجوزهای متنوعی که در صفحه بعدی ظاهر می‌شود، گزینه نرم‌افزارهای موبایلی را انتخاب کنید.

در این مرحله باید ثبت‌نام کنید. فرم مربوطه را پر کرده و سپس روی دکمه تأیید و ثبت‌نام کلیک کنید. در صورت عدم بروز مشکل، با پیام موفقیت‌آمیز بودن عملیات مواجه می‌شوید.

مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن

پس از ثبت‌نام، با استفاده از اطلاعات خود به لینک login.saramad.ir وارد شوید.

پس از ورود به سایت، باید نزدیک‌ترین دسته‌بندی به کسب‌وکار خود را انتخاب کنید. در ادامه صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید روی گزینه جدید کلیک کنید.

مجوزهای لازم برای ثبت اپلیکیشن

پس از کلیک روی گزینه جدید، فرم زیر برای شما ظاهر می‌شود. فیلدهای آن را با دقت پر کرده و مدارک لازم را آپلود کنید. سپس روی دکمه ثبت کلیک کنید.

بدین ترتیب، اپلیکیشن شما وارد صف انتظار برای اخذ مجوز می‌شود. دریافت مجوز ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد. اما در صورت اعتبار مدارک، کد شامد دیر یا زود برای شما ارسال خواهد شد.

ارسال نظر