معاملات فیوچرز چیست؟ آشنایی با قراردادهای آتی (Futures) به زبان ساده [اینفوگرافیک]

اگر در بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، به‌احتمال زیاد نام فیوچرز به گوش‌تان آشناست. در این مطلب قصد داریم بازار فیوچرز را به زبانی ساده شرح دهیم و به سؤال «فیوچرز چیست» پاسخ دهیم.

معاملات فیوچرز چیست؟ آشنایی با قراردادهای آتی (Futures) به زبان ساده [اینفوگرافیک]

معاملات فیوچرز چیست؟

اگر در بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، به‌احتمال زیاد نام فیوچرز به گوش‌تان آشناست. در این مطلب قصد داریم بازار فیوچرز را به زبانی ساده شرح دهیم و به سؤال «فیوچرز چیست» پاسخ دهیم.

معاملات فیوچرز دائمی و سنتی

معاملات فیوچرز یا قراردادهای آتی، مختص بازارهای مالی نیستند و در کسب‌وکار نیز استفاده می‌شوند. به مثال های زیر توجه کنید.

قرارداد آتی برای خرید

فرض کنید قصد ساخت یک ساختمان مسکونی را دارید و در مرحله پیاده‌سازی اسکلت ساختمان هستید. بدیهی است که در مراحل آینده به مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان و گچ نیاز خواهید داشت.

در این شرایط فعلی قصد خرید آجر ندارید، اما می‌دانید که در آینده به آن نیاز خواهید داشت. از طرفی (با تحلیل و یا داشتن اطلاعات) پیش‌بینی می‌کنید که قیمت آجر در ماه‌های آینده بالا خواهد رفت. به همین دلیل با یک فروشنده مصالح به توافق می‌رسید که در ازای پرداخت مبلغی اضافه، مقداری آجر را با قیمت فعلی «پیش‌خرید» کنید. در این صورت، اگر طبق پیش‌بینی شما قیمت آجر افزایش پیدا کند، هنگامی که به آجر نیاز خواهید داشت آن را قبلا به قیمتی پایین‌تر خریداری کرده‌اید.

در این شرایط شما یک قرارداد آتی برای خرید آجر بسته‌اید. قراردادهای آتی یا فیوچرز در بازارهای مالی نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند.

برای مثال، فرض کنید در یک صرافی ارز دیجیتال مانند بایننس ، وارد یک قرارداد آتی برای خرید بیت کوین، شده‌اید. اگر قیمت بیت کوین بالا برود، شما با خریدتان به قیمت پایین‌تر سود کسب می‌کنید.

قرارداد آتی برای فروش

این مورد برای فروش نیز صادق است. در این مثال شما با تحلیل بازار، پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت ریپل در هفته آینده کاهش خواهد داشت؛ ازاین‌رو شما وارد یک قرارداد فروش ریپل با قیمت فعلی می‌شوید و هنگامی که قیمت ریپل پایین آمد، ریپل خود را به قیمت بالاتر گذشته می‌فروشید.

معاملات فیوچرز در رمزارزها

ماهیت فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال کمی متفاوت است. قراردادهای آتی سنتی، تاریخ سررسید دارند؛ بنابراین طرفین قرارداد موظف‌اند در هنگام سررسید قرارداد، معامله را به قیمت توافق شده انجام دهند.

فیوچرز بایننس صفحه معاملات فیوچرز در بایننس

تفاوت قراردادهای آتی سنتی و دائمی

باوجود اینکه این نوع قراردادهای سنتی نیز در بیشتر صرافی‌ها موجود هستند، اما اکثر کاربران از قراردادهای آتی دائمی (Perpetual Futures) استفاده می‌کنند. این نوع قراردادها تاریخ سررسید ندارند و می‌توان معاملات آن‌ها را در هر زمان انجام داد.

اساسا، هدف این قراردادهای خرید یا فروش دارایی نیست، بلکه کسب سود از حرکات قیمت است. در این نوع قراردادها، معامله‌گران بر اساس پیش‌بینی خود وارد قرارداد می‌شوند و در هر زمان که بخواهند از آن خارج می‌شوند.

برای مثال، طبق پیش‌بینی افزایش قیمت بیت کوین، وارد قرارداد خرید 1 بیت کوین با قیمت فعلی 10 هزار دلار می‌شوید. هنگامی که قیمت بیت کوین از 10 هزار دلار به 11 هزار دلار رسید، می‌توانید با سود 10 درصد از معامله خارج شوید.

معاملات اهرمی (لورج یا مارجین) چیست؟

معامله‌گران برای اینکه بتوانند سود بیشتری از حرکات قیمت کسب کنند، از معاملات اهرمی استفاده می‌کنند. در این نوع معاملات، شما بدون آنکه دارایی کافی برای قرارداد را ارائه دهید، می‌توانید قدرت خرید خود را بیشتر کنید.

فرض کنید شما 10 هزار دلار دارید و با قیمت فعلی می‌توانید 1 بیت کوین بخرید. اگر قیمت بیت کوین 5 درصد افزایش پیدا کند، شما 5 درصد سود کرده‌اید. با معاملات اهرمی می‌توانید میزان دارایی اختصاص‌داده‌شده به قرارداد خود را افزایش دهید، بدون آنکه دارایی بیشتری را در معرض خطر قرار دهید.

اگر شما با اهرم x3 بیت کوین بخرید، درصورتی‌که بیت کوین 5 درصد افزایش قیمت داشته باشد، شما به‌جای 5 درصد، 15 درصد سود خواهید کرد. در عوض، اگر قیمت بیت کوین 5 درصد کاهش پیدا کند، شما 15 درصد ضرر خواهید کرد.معاملات اهرمی

معاملات اهرمی ابزاری پرخطر است و باید با آگاهی کامل از آن استفاده شود؛ زیرا علاوه بر افزایش سود، زیان معاملات شما را نیز افزایش می‌دهد. خطر دیگر استفاده از اهرم، لیکوئید شدن (نقد شدن یا Liquidate) شدن دارایی است. اگر معامله شما بر خلاف پیش‌بینی‌تان پیش برود، ممکن است برای جبران ضرر پول قرض گرفته شده، تمام دارایی‌تان از بین برود!

به‌عنوان‌مثال، اگر اهرم معامله شما 10 برابر باشد و قیمت دارایی 10 درصد کاهش پیدا کند، ضرر شما 100 درصد خواهد بود. در این مواقع پلتفرم یا صرافی تمام دارایی پوزیشن شما را نقد خواهد کرد تا پول قرض گرفته شده را بپردازد.

جمع‌بندی

معاملات آتی یا معاملات فیوچرز ارز دیجیتال، یک ابزار مالی است که باید با آگاهی، دانش و مسئولیت کامل از آن استفاده کرد. قراردادها این قدرت را دارند که درآمد شما را از معاملاتتان افزایش دهند و یا کل دارایی‌تان را از بین ببرند. حتما در استفاده از این ابزار بااحتیاط عمل کنید و مدیریت ریسک را فراموش نکنید.

نظر شما درباره معاملات فیوچرز چیست؟ آیا در فعالیت‌های مالی خود از آن‌ها استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

اینفوگرافیک از: مهدیه شاه‌بنده

ارسال نظر