در صورت مفقود شدن مرسوله پستی چکار کنیم؟

خرید اینترنتی و پستی این روزها به یکی از شیوه‌های محبوب خرید کردن برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. اما آیا می‌دانید در صورت مفقود شدن مرسوله پستی باید چکار کنیم و چگونه پیگیرِ پیدا کردن آن باشیم؟

در صورت مفقود شدن مرسوله پستی چکار کنیم؟

چنانچه منتظر دریافت یک مرسوله پستی هستید اما هنوز به دستتان نرسیده، برای پیگیری سرنوشت آن و اطلاع از اینکه کجاست و در چه مرحله‌ای از فرآیند ارسال قرار دارد، به وب‌سایت شرکت ملی پست ایران (برای مرسولاتی که با روش پستی ارسال می‌شوند) مراجعه کنید.

پیگیری با استفاده از کد رهگیری

با وارد شدن به صفحه اصلی وب‌سایت شرکت ملی پست به آدرس www.post.ir گزینه رهگیری مرسوله پستی را می‌بینید. البته همین‌طور که مشخص است، برای پیگیری سرنوشت مرسوله‌تان حتماً باید کد رهگیری مرسوله را داشته باشید. این کد هنگام دریافت مرسوله توسط شرکت پست و قبل از آغاز فرآیند ارسال، در اختیار فرستنده قرار می‌گیرد. همچنین چنانچه شرکت پست شماره تلفن همراه شما را داشته باشد (که هنگام دریافت مرسوله از فرستنده می‌گیرد) این کد را به صورت پیامکی هم برای شما ارسال کرده و با همان پیامک در جریان مراحل بعدی ارسال قرارتان می‌دهد.

مفقود شدن مرسوله پستی

با این حال چنانچه پیامک برایتان ارسال نشد، با وارد کردن کد مرسوله در این قسمت پیگیر آخرین وضعیت بسته‌تان باشید.

همچنین برای رهگیری مرسوله در صورت مفقود شدن مرسوله پستی، می‌توانید از آدرس مستقیم tracking.post.ir استفاده کنید. مزیت این سامانه این است که اطلاعات مربوط به جابه‌جایی مرسولات پستی به صورت لحظه‌ای در آن ثبت می‌شود و اطلاعات مربوط به مرسولات پستی هم حداکثر تا 6 ماه در سامانه نگهداری شده و قابل رهگیری است.

مفقود شدن مرسوله پستی

رهگیری مرسوله پستی از طریق پیامک

روش دیگری که می‌توانید برای پیگیری مفقود شدن مرسوله پستی استفاده کنید، رهگیری مرسوله از طریق پیامک است. برای این روش کافی است کد رهگیری خود را به شماره 2000441 ارسال کنید تا وضعیت مرسوله به شما نمایش داده شود.

اگر پس از ارسال پیامک جزئیات مرسوله برایتان ارسال نشد، کافی است حرف حرف R را کنار کد رهگیری خود تایپ کرده و مجدداً پیامک را ارسال کنید.

آیا مفقود شدن بسته‌های پستی شامل غرامت هم می‌شود؟

پاسخ این سؤال شما این است: بله.

اگر مرسوله‌تان را از طریق اداره پست ارسال و هنگام تحویل مرسوله ارزش واقعی آن را اعلام کرده باشید، با پرداخت یک‌هزارم مبلغ ارزش مرسوله به عنوان حق بیمه، می‌توانید در صورت مفقودی مرسولات پستی غرامت دریافت کنید. البته هنگامی که مرسوله تحویل اداره پست می‌شود، مشمول بیمه عمومی می‌شود و اگر ارزش واقعی بسته اعلام نشده باشد، در صورت مفقودی آن از یک ریال تا ۶۵۰ هزار تومان غرامت پرداخت می‌شود.

ارسال نظر