هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟ | علت جوش آوردن ماشین چیست؟

از مهم‌ترین نکاتی که یک راننده باید بداند، راهکارها و اقداماتی است که در زمان جوش آوردن ماشین باید انجام دهد.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟ | علت جوش آوردن ماشین چیست؟

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

یکی از معضلاتی که رانندگان زیادی، مخصوصا در روزهای گرم تابستانی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش بیش از حد دمای آب رادیات و جوش آوردن ماشین است. در این مطلب به کارهایی که هنگام جوش آوردن خودرو باید انجام دهید و علت رخ‌دادن این مشکل خواهیم پرداخت.هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم

پس از آنکه از طریق آمپر آب یا (در شرایط خیلی بد) بخار خروجی از زیر در موتور متوجه شدید که ماشین شما جوش آورده است، باید با حفظ آرامش و با توجه به نکات ایمنی و ترافیکی در کنار خیابان یا راه بایستید.

ماشین را خاموش نکنید!

پس از توقف در مکانی مناسب، دنده را خلاص کنید و ترمز دستی را بکشید، اما خودرو را خاموش نکنید. خاموش شدن موتور خودرو، در خیلی از موارد جریان آب داخل رادیاتور راه متوقف خواهد کرد و حتی اگر فن یا پروانه ماشین هم کار کند، ممکن است آسیب‌های جدی به خودروی شما وارد شود.

درب رادیاتور را باز نکنید!

شاید اولین فکری که به ذهنتان برسد، بازکردن درب رادیاتور باشد، اما این کار بسیار خطرناک است. توجه داشته باشید که خسارات مالی قابل‌جبران‌اند، اما خسارات جانی خیر. وقتی ماشین جوش آورده است، اگر درب رادیاتور باز شود، آب داغ تحت‌فشار و قطرات آن همراه با بخار به بیرون پرتاب خواهند شد که در صورت برخورد با پوست، سوختگی‌های شدیدی را به همراه خواهد داشت.

پس در هنگام جوش آوردن ماشین، تنها درب موتور (کاپوت) را باز کنید تا هوا راحت‌تر جابه‌جا شود. لازم به ذکر است که این کار نیز باید بااحتیاط زیاد انجام شود تا از سوختگی و آسیب جلوگیری شود.

روی موتور آب نریزید!

آب ریختن روی موتور در هنگام جوش آوردن ماشین می‌تواند خسارات مالی زیادی را به خودرو وارد کند؛ زیرا وقتی که دمای موتور بالا رفته است، بین پوسته بیرونی و داخلی، اختلاف دما وجود دارد که احتمال ترک‌خوردگی را بیشتر می‌کند. پس روی موتور خودرو آب نریزید.

روی رادیاتور آب بریزید

آب ریختن روی رادیاتور که داغ شده است و تقریبا تعادل دمایی دارد مشکلی ندارد. این کار سیستم انتقال حرارت را از بیرون خنک می‌کند و بسیار کارآمد است. سعی کنید چند بطری آب را به‌آرامی بر روی دیواره‌های رادیاتور بریزید تا خنک شود.

کولر را خاموش کنید

روشن بودن کولر در شرایط جوش آوردن ماشین به موتور فشار بیشتری وارد کرده و حرارت تولیدی را نیز بیشتر می‌کند. ممکن است در برخی از خودروها روشن‌کردن کولر، فن را نیز روشن کند یا در دور تند قرار دهد، اما حرارت تولیدی آن خیلی بیشتر از خنک‌کنندگی آن است.

بخاری را روشن کنید!

هدایت جریان هوای گرم موتور به داخل اتاق ماشین می‌تواند تأثیر بسزایی در خنک‌کردن موتور داشته باشد. این نیز یکی از راهکارهایی است که می‌توانید در هنگام جوش آوردن ماشین آن را امتحان کنید.

پس از آنکه مراحل بالا را انجام دادید و موتور خودرو خنک شد، می‌توانید درب رادیاتور را با دستمال پارچه‌ای و بااحتیاط بسیار زیاد باز کنید. سپس مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و در صورت کم شدن آن را پر کنید. اولین اقدام شما باید نشان‌دادن خودرو به یک کارشناس مجرب باشد و در شرایطی که ایراد خودرو جدی باشد، باید با امدادخودرو تماس بگیرید.

علت جوش آوردن ماشین چیست؟

علت جوش آوردن خودرو شما باید توسط یک کارشناس خبره بررسی شود، اما در ادامه برخی از علت‌های شایع را ذکر خواهیم کرد.علت جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین همیشه به معنی وجود ایراد در قطعات نیست و می‌تواند به دلیل استفاده طولانی‌مدت از دنده‌های سنگین، نامیزان بودن باد لاستیک یا رانندگی در سربالایی برای مدتی طولانی باشد.

از عیب‌های اصلی که می‌توانند موجب گرم‌شدن بیش از حد خودرو شوند، می‌توان به کم بودن حجم آب در رادیاتور، مایع خنک‌کننده نامناسب، گرفتگی مسیر حرکت آب، پارگی شلنگ‌ها و یا نشتی در سیستم انتقال حرارت، خرابی پمپ آب، خرابی فن، خرابی ترموستات و ایراد در تسمه پروانه اشاره کرد.

نکته طلایی این است که خودرو خود را نزد تعمیرکاران مناسب سرویس کنید و همیشه پیش از طی‌کردن مسافت‌های طولانی از سلامت کامل ماشین اطمینان حاصل کنید. همچنین همیشه سعی کنید مقدار زیادی آب در صندوق عقب خود داشته باشید تا در شرایط بحرانی بتوانید خودرو خود را خنک کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو داخلی 1400 | محصولات ایران خودرو و سایپا

نظر شما راجع به راهکارهای پیشنهادی کلیک چیست؟ پیشنهادات و نظرات خود را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر