وب 3 چیست؟ | اینترنت آینده (Web 3) چه فرقی دارد؟

نظر شما در مورد وب 3 چیست؟ آیا در حال حاضر از پلتفرم‌های نسخه سوم وب استفاده می‌کنید؟ از قسمت نظرات انتهای صفحه می‌توانید دیدگاه خود را با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

وب 3 چیست؟ | اینترنت آینده (Web 3) چه فرقی دارد؟

وب 3 چیست؟وب 3 چیست

به این فکر کنید که اینترنت چگونه زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار داده است. در نظر بگیرید که چگونه جامعه توسط اینترنت تغییر کرده است. وب در طول سال‌ها، پیشرفت زیادی کرده است و کاربردهای امروزی وب از اولین روزهای آن قابل تشخیص نیستند. تکامل وب اغلب به سه مرحله وب 1.0، وب 2.0 و وب 3.0 تقسیم می‌شود.

برای شناخت نسخه سوم وب، بهتر است تاریخچه وب و نسخه‌های قبلی آن را بررسی کنیم.

وب 1 چه بود؟وب 1

وب 1 اولین نسخه وب بود. بیشتر شرکت‌کنندگان مصرف‌کنندگان محتوا بودند و سازندگان معمولا توسعه‌دهندگانی بودند که وب‌سایت‌هایی حاوی اطلاعات می‌ساختند. این اطلاعات عمدتاً در قالب متن یا تصویر ارائه می‌شدند. وب 1.0 تقریبا از سال 1991 تا 2004 دوام آورد.

وب 1 متشکل از سایت‌هایی بود که به‌جای HTML پویا، محتوای ثابت ارائه می‌کردند. داده‌ها و محتوا به جای درج شدن در دیتابیس، به‌صورت یک فایل ثابت ارائه می‌شدند و سایت‌ها تعامل‌پذیری زیادی نداشتند. وب 1 را می‌توان به‌عنوان وبی که هدفش فقط مطالعه ساده و متن‌محور بود، در نظر گرفت.

وب 2 چیست؟وب مدرن

اکثر ما عمدتاً وب را به شکل کنونی آن تجربه کرده‌ایم که معمولاً به آن وب 2 می‌گویند. می‌توان وب 2 را به‌عنوان یک وب تعاملی و اجتماعی در نظر گرفت.

در دنیای وب 2، برای ایجاد محتوا، لازم نیست توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس باشید. بسیاری از برنامه‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که هرکس می‌تواند با آن‌ها محتوا ایجاد کند.

با این نسخه از وب می‌توانید ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید. با وب 2 می‌توانید یک ویدئو آپلود کنید تا میلیون‌ها نفر بتوانند آن را ببینند، با آن تعامل برقرار کنند و یا در مورد آن نظر دهند.

نسخه دوم وب واقعا ساده است و به دلیل سادگی آن، افراد بیشتری در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند و به تولید محتوا مشغول‌اند. وب در شکل فعلی خود از بسیاری جهات واقعا عالی است، اما برخی از زمینه‌ها وجود دارد که می‌توانیم بهبودهای زیادی را در آن اعمال کنیم.

درآمدزایی وب 2

در دنیای وب 2، بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب از یک الگوی مشترک در چرخه زندگی خود پیروی می‌کنند. برخی از برنامه‌هایی که به‌صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید را در نظر بگیرید.

روزهای اولیه اپلیکیشن‌های محبوبی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین یا یوتیوب را با امروزشان مقایسه کنید. روند تکامل آن‌ها معمولا چیزی شبیه به این است:

  1. شرکت یک اپلیکیشن را راه‌اندازی می‌کند
  2. تا جایی که بتواند کاربر جذب می‌کند
  3. سپس از کاربران خود کسب درآمد می‌کند

هنگامی که اپلیکیشن به‌تازگی راه‌اندازی شده است، تجربه کاربری آن اغلب بسیار روان و خوشایند است؛ زیرا محبوبیت برنامه همچنان در حال افزایش است. به همین دلیل است که این اپلیکیشن‌ها می‌توانند کاربران زیادی را در همان ابتدا جذب پلتفرم خود کنند.

در ابتدا، بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری نگران کسب درآمد نیستند. تمرکز آن‌ها روی رشد و جذب کاربران جدید است، اما در نهایت باید شروع به کسب سود کنند.

اگر شرکت سازنده اپلیکیشن از سرمایه‌گذاران خارجی مبالغی دریافت کند، سرمایه‌گذاران آن اغلب انتظار دارند بازدهی سرمایه‌شان به بزرگی ده‌ها یا صدها برابر چیزی باشد که پرداخت کرده‌اند.

این یعنی شرکت‌ها به‌جای اینکه به دنبال یک مدل رشد پایدار باشند تا بتوانند به‌صورت طبیعی درآمدزایی خود را حفظ کنند، اغلب به سمت دو مسیر سوق داده می‌شوند: تبلیغات یا فروش داده‌های شخصی کاربران.

برای بسیاری از شرکت‌های Web2 مانند گوگل، فیس‌بوک، توییتر و آمازون، داده‌های بیشتر منجر به تبلیغات شخصی‌تر می‌شود. این منجر به کلیک بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر ناشی از تبلیغات خواهد شد. بهره‌برداری و تمرکز داده‌های کاربر، هسته اصلی عملکرد مهندسی شده وب امروزی است.

امنیت و حریم خصوصی وب 2

برنامه‌های Web2 به طور مکرر با دزیده شدن داده‌ها مواجه می‌شوند. حتی وب‌سایت‌هایی وجود دارند که این موارد را پیگیری می‌کنند و به شما اطلاع می‌دهند که چه زمانی داده‌هایتان به خطر افتاده است.

در وب 2 شما هیچ کنترلی روی داده‌های خود یا نحوه ذخیره آن ندارید. در واقع، شرکت‌ها اغلب داده‌های کاربران را بدون رضایتشان ردیابی و ذخیره می‌کنند. سپس تمامی این داده‌ها در اختیار شرکت‌های مسئول این پلتفرم‌ها قرار می گیرد و کنترل می‌شود.

مداخله، کنترل و یا قطع دسترسی برنامه‌ها با سرورهای متمرکز، برای دولت‌ها نیز بسیار آسان است. ازآنجایی‌که بانک‌ها نیز دیجیتال و متمرکز هستند، دولت‌ها اغلب در آن‌ها نیز دخالت می‌کنند. آنها می‌توانند دسترسی به حساب‌های بانکی را قطع کنند یا دسترسی به وجوه را در زمان نوسانات، تورم شدید یا سایر ناآرامی‌های سیاسی محدود کنند.

وب 3 قصد دارد بسیاری از این کاستی‌ها را با بازنگری اساسی مراحل ساخت اپلیکیشن‌ها و نحوه تعامل با آن‌ها تغییر دهد.

وب 3 چه تفاوت‌هایی با وب کنونی دارد؟

چند تفاوت اساسی بین وب 2 و وب 3 وجود دارد، اما تمرکززدایی اصلی‌ترین خصوصیت این تفاوت‌ها است.تفاوت های وب 3

وب 3 اینترنت امروزی را با اضافه کردن چند ویژگی دیگر بهبود می‌بخشد.

ویژگی‌های اصلی نسخه سوم وب عبارتند از:

  • قابل بازبینی و راستی‌آزمایی
  • اعتماد زدا
  • مستقل و خودگردان
  • عمومی
  • توزیع‌شده و مسنجم
  • دارای سیستم‌های پرداخت بومی

در وب 3، برنامه‌ها روی یک سرور اجرا نمی‌شوند و داده‌هایشان در یک دیتابیس ذخیره نمی‌شود. در عوض، برنامه‌های وب 3 یا روی بلاک چین و یا روی شبکه‌های غیرمتمرکز که دارای بسیاری نود است، اجرا می‌شوند. این برنامه‌ها اغلب به‌عنوان Dapps (برنامه‌های غیرمتمرکز) شناخته می‌شوند.

برای دستیابی به یک شبکه غیرمتمرکز پایدار و ایمن، شرکت‌کنندگان شبکه برای ارائه خدمات باکیفیت به کاربران، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شاید توجه کرده باشید که رمزارزها در حوزه وب 3 بسیار پراستفاده هستند. این به این دلیل است که ارزهای دیجیتال نقش مهمی در بسیاری از این پروتکل‌ها ایفا می‌کند. توکن‌های ارزهای دیجیتال برای کسانی که می‌خواهند در ایجاد، اداره، مشارکت یا بهبود یکی از پروژه‌ها مشارکت کنند، انگیزه مالی ایجاد می‌کند.

این پروتکل‌ها اغلب خدمات مختلفی مانند قدرت پردازشی، ذخیره‌سازی، پهنای باند، هویت، میزبانی و سایر سرویس‌های وب را ارائه می‌دهند. افراد نیز می‌توانند با مشارکت در پروتکل به طرق مختلف در هر دو سطح فنی و غیرفنی برای خود درآمدزایی کنند.

کاربران این سرویس‌ها معمولاً برای استفاده از پروتکل هزینه می‌پردازند، مشابه آنچه که امروزه به ارائه‌دهنده خدمات کلود (Cloud) مانند AWS پرداخت می‌کنند، اما در وب 3، مبلغ پرداختی مستقیما به شرکت‌کنندگان شبکه می‌رسد. در این شرایط واسطه‌های غیرضروری و اغلب ناکارآمد حذف می‌شوند.

روش نوین ایجاد شرکت‌ها در وب 3وب 3

وضعیت فعلی ساخت یک شرکت نرم‌افزاری به این صورت است که یک نفر ایده‌ای به ذهنش می‌رسد، اما برای شروع به پول نیاز دارد تا بتواند از خود حمایت کند.

فرد برای به‌دست‌آوردن پول، از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پول می‌گیرد و درصدی از شرکت را به نوعی واگذار می‌کند. این سرمایه‌گذاری بلافاصله مشوق‌هایی را وارد کار می‌کند که در درازمدت با ایجاد روند بهترین تجربه کاربری همسو نخواهند بود.

تصور کنید که در عوض، یک پروژه جدید و هیجان‌انگیز معرفی می‌شود که در پی مشکلات واقعی کاربران و به طور کلی مردم است. هرکسی می‌تواند از همان روز اول روی آن سرمایه‌گذاری کند یا در ساخت آن مشارکت داشته باشد و از آنجایی که انسان به طور معمول در طول حیات خود، به دنبال حل مشکلات زندگانی‌اش است، با چرخه جالبی روبه‌رو خواهیم شد که در علم اقتصاد، به آن دست نامرئی می‌گویند؛ نقطه تعادل عرضه و تقاضا در بازار آزاد بدون دخالت حاکمیت.

در طول این فرآیند، شرکت‌های سرمایه‌گذار عرضه تعدادی توکن را اعلام می‌کنند و درصدی از آن را به سازندگان اولیه داده و درصدی را برای عموم مردم به فروش می‌گذارند. شرکت باقی توکن‌ها را نیز برای پرداخت‌های آتی به مشارکت‌کنندگان، تأمین‌کنندگان مالی و به طور کلی دست‌اندرکاران پروژه کنار می‌گذارد.

سهام‌داران می‌توانند از توکن‌های خود برای رأی دادن در مورد تغییرات آینده پروژه استفاده کنند و افرادی که در ساخت پروژه مشارکت کرده‌اند، می‌توانند پس از انتشار توکن‌ها برخی یا همه دارایی‌های خود را برای کسب درآمد بفروشند.

افرادی که به پروژه اعتقاد دارند توکن‌ها را می‌خرند و آن‌ها را نگه می‌دارند. در عوض، افرادی که عقیده دارند پروژه در مسیر اشتباهی قرار دارد، می‌توانند سهام خود را بفروشند.

ازآنجایی‌که داده‌های بلاک چین کاملاً عمومی و باز هستند، خریداران در مورد آنچه اتفاق می‌افتد، شفافیت کامل دارند. این برخلاف خرید سهام در مشاغل خصوصی یا متمرکز است که در آن یا بسیاری از موارد پنهان هستند و یا امکان انتقال آزادانه داده‌ها برای اشخاص حقیقی یا حقوقی وجود ندارد.

حال که صحبت از اشخاص حقوقی و حقیقی به میان آمد، بد نیست یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم آن، هویت، را با هم مرور کنیم.

هویت کاربران وب 3 با چه چیزی مشخص می‌شود؟

هویت در فضای وب 3

هویت در وب 3 با آنچه امروز به آن عادت کرده‌ایم، بسیار متفاوت است. بیشتر اوقات در برنامه‌های وب 3، هویت کاربر به آدرس کیف پول گره‌خورده است.

برخلاف روش‌های احراز هویت وب 2 (مانند ایمیل + رمز عبور که بیشتر مواقع از کاربران می‌خواهند اطلاعات حساس و شخصی خود را ارائه دهند)، آدرس‌های کیف پول کاملاً ناشناس هستند، مگر آنکه کاربر تصمیم بگیرد هویت خود را به طور عمومی به آن مرتبط کند.

اگر کاربر از یک کیف پول یکسان در چندین برنامه غیرمتمرکز استفاده کند، هویت او نیز به طور یکپارچه در بین برنامه‌ها قابل انتقال است. این امر به او اجازه می‌دهد در طول زمان، شهرت خود را افزایش دهد.

جمع‌بندی

اگر وب 1 را به دوران فیلم‌های سیاه‌وسفید تشبیه کنیم، وب 2 دوران فیلم‌های رنگی و فیلم‌های 3 بعدی است. با این تشبیه، وب 3 تجربه جهانی نو در بازی‌های کامپیوتری، واقعیت مجازی و فضاهایی از قبیل متاورس خواهد بود.

اینترنت و وب تا حالا مسیر زیادی را پیموده‌اند و نسل بعدی آن، وب 3 قصد دارد با ارائه اختیار به کاربران، قدمی مهم در سیر تکامل اینترنت بردارد.

=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈=≈

نظر شما در مورد وب 3 چیست؟ آیا در حال حاضر از پلتفرم‌های نسخه سوم وب استفاده می‌کنید؟ از قسمت نظرات انتهای صفحه می‌توانید دیدگاه خود را با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر