پاک سازی و افزایش حجم درایو C در ویندوز 10

رسانه کلیک - در این مطلب به معرفی چند روش کارآمد برای حذف فایل های اضافی و افزایش حجم درایو C در ویندوز 10 می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پاک سازی و افزایش حجم درایو C در ویندوز 10

همانطور که می دانید درایو C یکی از مهم ترین بخش های کامپیوتر است که به موجب نصب سیستم عامل روی آن، بسیاری از پرونده های حساس و ضروری را در بر می گیرد. بروزرسانی های مکرر ویندوز، دانلود و ذخیره سازی فایل های مختلف به صورت پیشفرض، باعث می شود تا فضای خالی موجود در درایو C کاهش پیدا کند. در این مطلب به معرفی چند روش مفید و موثر برای پاک سازی فایل های اضافه و افزایش حجم درایو C در ویندوز 10 می پردازیم پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

حذف فایل های موقت به صورت دستی

در این بخش به شما خواهیم گفت تا با استفاده از چند ترفند ساده فایل های موقتی را به صورت خودکار حذف کنید. ناگفته نماند که بعضی از این روش ها (مانند Disk Clean-up و قابلیت Storage Sense) تنها سبب پاک سازی برخی از پرونده ها می شوند و موارد حجیم تر ممکن است همچنان در فایل Temp باقی بمانند. علاوه بر این راهکارهایی که برای حذف اتوماتیک فایل ها به کار می روند معمولا بعد از سپری شدن یک بازه زمانی مشخص (مثلا یک هفته) به پاک سازی درایو می پردازند.

توجه داشته باشید که هنگام حذف فایل ها به صورت دستی، هیچ برنامه ای نباید در حال اجرا باشد؛ چراکه این کار سبب اختلال شده و ممکن است کلیه اطلاعات مربوط به برنامه در آن لحظه از دست بروند.

جهت یافتن پوشه فایل های موقت، می توانید به آدرس C:\Users\Rob\AppData\Local\Temp رفته و یا پس از فشردن کلیدهای Win و R به صورت همزمان، عبارت %temp% را وارد کنید.

برای مشاهده فضای اشغال شده توسط فولدر Temp، ابتدا کلیدهای Ctrl و A را فشار دهید تا کلیه آیتم ها انتخاب شوند. سپس روی یکی از فایل ها کلیک سمت راست کرده و گزینه Properties را بزنید. برای حذف آیتم ها نیز کافی است روی گزینه Delete کلیک کنید.

استفاده از قابلیت Storage Sense برای افزایش حجم درایو C

جالب است بدانید که قابلیت Storage Sense در ویندوز 10، ظرفیت حافظه را تحت نظر می گیرد و در صورت پر شدن آن، موارد اضافه (از جمله محتویات سطل زباله و فایل های قدیمی موجود در پوشه دانلود) را حذف می کند.

افزایش حجم درایو C

برای فعال سازی این ویژگی، ابتدا وارد قسمت Settings یا همان تنظیمات شده و به ترتیب گزینه های System و Storage را بزنید.

افزایش حجم درایو C

روی Configure Storage Sense or run it now کلیک کنید. حال سوییچ پایین Storage Sense را به سمت راست بکشید تا گزینه فعال شود. به کمک منوی کشویی موجود در پایین سوییچ می توانید انتخاب کنید که Storage Sense به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا تنها در صورت نبود فضای کافی در حافظه، شروع به حذف فایل ها کند. همچنین می توانید بازه مورد نظر برای حذف محتویات سطل زباله و فایل های قدیمی موجود در پوشه دانلود را نیز تعیین کنید.

یافتن فایل های حجیم در هارد درایو

به کمکویندوز اکسپلورر می توان کلیه فایل های موجود روی هارد درایو را بر اساس اندازه دسته بندی کرد و از وجود فایل های حجیم و بلا استفاده باخبر شد. برای انجام این کار کافی است پنجره Windows Explorer را باز کرده، به درایو C رفته و سپس عبارت size: را در قسمت جستجو (واقع در گوشه بالا و سمت راست صفحه) وارد کنید.

افزایش حجم درایو C

حال انبوهی از فایل های کوچک و بزرگ به نمایش در می آیند که می توان آن ها را بر اساس موارد مختلف فیلتر کرد. توجه داشته باشید که با تایپ عبارت size:> 1gb در قسمت جستجو، می توان فایل های حجیم تر از 1 گیگابایت را مشاهده کرد.

با کلیک سمت راست روی صفحه و زدن گزینه Sort by Size فایل ها از کوچک به بزرگ (یا بالعکس) مرتب خواهند شد و شما می توانید آسان تر فایل های حجیم را پاک کنید. حین فرایند پاک سازی مراقب پرونده های مهم، از جمله محتویات C:Windows folder باشید.

آن-اینستال کردن درهم افزارهای ویندوز و اپلیکیشن های حجیم

روی منوی استارت کلیک سمت راست کرده و وارد بخش Apps & Features شوید. از اینجا می توانید برنامه های مختلف را بر اساس اندازه طبقه بندی کنید و در صورت تمایل، اپلیکیشن های حجیم را آن-اینستال کنید.

همچنین می توانید بازی های قدیمی بی مصرف را نیز با استفاده از Powershell پاک کنید.

استفاده از ابزار Disk Clean-Up به منظور افزایش حجم درایو C

ابزار داخلی Disk Clean-Up اولین و سر راست ترین گزینه کاربران برای افزایش حجم درایو C است. برای استفاده از این ابزار، باید ابتدا وارد ویندوز اکسپلورر شده و روی درایو C کلیک سمت راست کنید. سپس گزینه Properties را بزنید.

همانطور که در تصویر زیر می بینید، در این مرحله باید گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید. حال به قسمت files to delete رفته و تیک روبروی سطل زباله، فایل های تخلیه حافظه سیستم، فایل های تنظیمات ورود و غیره را فعال کنید.

افزایش حجم درایو C

با زدن گزینه OK، کلیه فایل های انتخابی حذف خواهند شد.

افزایش حجم درایو C

غیر فعال سازی ویژگی Hibernation

هایبرنیشن یا به اصطلاح به خواب بردن برنامه ها یکی از مهم ترین ویژگی های ویندوز است که علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، به کاربر اجازه می دهد کارهای خود را دقیقا از همان جایی که متوقف شده بود، آغاز کند. اما جالب است بدانید که این امر سبب اشغال حافظه RAM و در نتیجه فضای دیسک می شود. در واقع هر چه ظرفیت RAM بالاتر باشد، فضای بیشتری از دیسک اشغال خواهد شد.

برای غیر فعال سازی قابلیت Hibernation کافی است کلیدهای Win و X را به طور همزمان فشار داده و سپس گزینه Control Panel را از فهرست ظاهر شده انتخاب کنید. پس از آنکه صفحه Control Panel باز شد، گزینه Power Options را بزنید.

گزینه choose what the power buttons do واقع در سمت چپ صفحه را انتخاب کنید. حال به قسمت تنظیمات ویندوز ارجاع داده می شوید.

روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید. این کار کلیه گزینه های غیر فعال را به حالت فعال در می آورد.

افزایش حجم درایو C

به پایین صفحه رفته و تیک مقابل Hibernate را بردارید تا گزینه غیر فعال شود.

حذف کوکی ها و کش مرورگر جهت افزایش حجم درایو C

فایل های اینترنتی موقت مانند کوکی ها و کش مرورگر بخشی از درایو C را اشغال می کنند. بنابراین حذف این قبیل فایل ها می تواند کمک شایانی به افزایش حجم درایو C بکند.

اگر از مرورگر کروم استفاده می کنید، ابتدا به قسمت Settings یا همان تنظیمات رفته و سپس گزینه های Advanced، Privacy and Security و در نهایت |Clear browsing data را بزنید.

در صورت استفاده از مرورگر فایر فاکس نیز باید به قسمت Options رفته و گزینه Privacy and Security را بزنید. حال روی عبارت clear your recent history که در زیر گزینه History قرار گرفته، کلیک کنید.

و اما اگر مرورگر مایکروسافت اج استفاده می کنید، ابتدا وارد قسمت تنظیمات شده و به ترتیب گزینه های Clear browsing data و Choose what to clear را بزنید. مطمئن شوید که گزینه های Cached data و Cookies انتخاب شده باشند.

حذف فایل های بروزرسانی قدیمی ویندوز و موارد نصب شده قبلی

سیستم عامل ویندوز تمایل عجیبی به سیستم فایل های قدیمی و بلا استفاده دارد. شما می توانید در صورت نصب نسخه های جدید ویندوز، این قبیل فایل ها را از روی کامپیوتر خود پاک کنید. برای این کار ابتدا ویندوز اکسپلورر را باز کرده و پس از کلیک سمت راست روی درایو C، گزینه Properties را بزنید.

حال Disk Cleanup را انتخاب کرده و پس از ورود به صفحه جدید، روی Clean up system files کلیک کنید تا به پنجره تنظیمات پیشرفته Clean Up هدایت شوید.

تیک مقابل گزینه های Windows upgrade log files و Previous Windows installation(s) را بزنید.

افزایش حجم درایو C

حال روی OK کلیک کنید تا از حجم فضای اشغال شده در هارد درایو کاسته شود.

استفاده از روش های فوق می تواند سبب پاک سازی و افزایش حجم درایو C در ویندوز 10 شده و تجربه بهتری از کار با کامپیوتر را برای شما فراهم آورد.

ارسال نظر