چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد؟ | راهنمای حل مشکل پرینتر

در جواب اینکه چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد باید بگوییم که گاه مشکل از اتصالات کابلی و شبکه‌ای است. مطمئن شوید کابل‌ها به درستی به سیستم کامپیوتر و پرینتر وصل شده‌اند. اگر از وای فای برای گرفتن پرینت استفاده می‌کنید، اتصالات شبکه را نیز چک کنید.

چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد؟ | راهنمای حل مشکل پرینتر

چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد؟

اگر تاکنون از پرینتر استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید که کار با این وسیله گاهی آن‌قدر گیج‌کننده و دشوار است که انگار با یک اختراع کاملا جدید طرف هستیم. اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که دستگاه ناگهان از کار می‌افتد و تحت هیچ شرایطی پرینت نمی گیرد.

در آموزش حل مشکل پرینتر با کلیک همراه باشید تا چند راهکار مؤثر هنگام کار نکردن پرینتر را با یکدیگر مرور کنیم.

چک کردن چراغ‌ها

گاهی اوقات چراغ‌های کوچکی که روی دستگاه نصب شده، مشکل را به ما نشان می‌دهند. کاربرد تمامی چراغ‌ها و دلیل روشن شدن آن‌ها در دفترچه راهنما آمده است. اگر به دفترچه دسترسی ندارید، می‌توانید فایل PDF آن را از اینترنت دانلود کنید.

حذف موارد در حال انتظار

گاهی اوقات فایل‌هایی که از قبل در صف انتظار پرینت تلنبار شده‌اند، عملکرد پرینتر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اگر از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، روی آیکون پرینتر (واقع در قسمت نوتیفیکیشن) کلیک راست کرده و سپس Open All Printers را بزنید تا آیتم‌های در حال انتظار به نمایش درآیند.

برای سیستم‌عامل مک، باید به قسمت System Preferences رفته و سپس به ترتیب گزینه‌های Printers and Scanners و Open Print Queue را انتخاب کنید. حال می‌توانید با زدن کلیک راست روی آیتم‌های قدیمی آن‌ها را حذف کنید تا مشکل برطرف شود.

و اما در سیستم‌عامل ویندوز، کافی است پرینت اسپولر را ری استارت کنید. برای این کار:

وارد منوی استارت شده و عبارت Command Propmpt را در قسمت سرچ تایپ کنید.

پس از یافتن گزینه موردنظر، روی آن کلیک راست کرده و Run As Administrator را بزنید.

فرمان‌های زیر را در قسمت مربوطه پیست کنید. توجه داشته باشید که پس از پیست کردن هر فرمان باید کلید Enter را بزنید.

net stop spooler

del %systemroot%\System32\spool\PRINTERS\* /Q /F /S

net start spooler

حال پرینتر مجددا آغاز به کار می‌کند و شما می‌توانید از فایل موردنظر خود پرینت بگیرید.

چک کردن اتصالات

در جواب اینکه چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد باید بگوییم که گاه مشکل از اتصالات کابلی و شبکه‌ای است. مطمئن شوید کابل‌ها به درستی به سیستم کامپیوتر و پرینتر وصل شده‌اند. اگر از وای فای برای گرفتن پرینت استفاده می‌کنید، اتصالات شبکه را نیز چک کنید.

چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد

انتخاب پرینتر

اگر مدام بین خانه و محیط کار در رفت و آمد هستید و یا پرینتر جدید خریده‌اید، این احتمال وجود دارد که ویندوز، اسناد را به پرینتر اشتباهی ارسال کند. بنابراین مطمئن شوید که سیستم به پرینتر درست متصل است.

نصب درایورها و نرم‌افزارهای لازم

هنگام اتصال پرینتر به سیستم کامپیوتر، ویندوز معمولا درایورهای ضروری را مهیا می‌کند. اما گاهی لازم است به وب‌سایت سازنده پرینتر رفته و درایورها و نرم‌افزارهای لازم را به صورت دستی دانلود و نصب کنید.

اضافه کردن پرینتر

اگر از طریق شبکه وای‌فای به پرینتر وصل شده‌اید، بهتر است آن را به فهرست پرینترهای قابل‌دسترس اضافه کنید.

در صورت نصب ویندوز 10، باید به قسمت تنظیمات یا همان Settings رفته و سپس به ترتیب گزینه‌های Devices و Printers and Scanners را بزنید. در پایان روی Add a Printer or Scanner کلیک کنید تا پرینتر به فهرست اضافه شود.

اگر از سیستم‌عامل مک استفاده می‌کنید، باید به قسمت System Preferences رفته و پس از انتخاب Printers and Scanners، علامت «+» را بزنید. پس از اتمام فرایند جستجو و یافتن پرینتر موردنظر، روی آن کلیک کنید تا دستگاه به فهرست اضافه شود.

چک کردن وضعیت قرارگیری کاغذها

یک روش دیگر برای حل مشکل پرینتر چک کردن وضعیت کاغذها است. مطمئن شوید کاغذها مچاله نیستند و به درستی در جایگاه قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات کاغذها در پرینتر گیر می‌کنند و شما برای خارج کردن آن‌ها باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد - رفع مشکل پرینت نگرفتن پرینتر

چک کردن کارتریج جوهر

گاهی اوقات چراغ پرینتر اشتباهی به شما می‌گوید که محفظه جوهر خالی است. در چنین شرایطی احتمال دارد هد پرینتر مسدود و یا کثیف شده باشد. آن را تمیز کنید تا پرینتر مجددا آغاز به کار کند. کارتریج جوهر را نیز حتما چک کنید.

همچنین در برخی مواقع، پرینتر کارتریج‌های جوهر جدید را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین باید تنظیمات پرینتر را تغییر داده و گزینه مربوطه را ریست کنید.

اجرای تست خودآزمایی پرینتر

روش دیگر برای فهمیدن آنکه چرا پرینتر پرینت نمی‌گیرد آن است که تست خودآزمایی پرینتر را انجام دهید. روش اجرای تست در دفترچه راهنمای پرینتر آمده است.

برای پرینت صفحات تست از طریق ویندوز ابتدا به قسمت تنظیمات رفته و سپس به ترتیب گزینه‌های Devices و Printers and Scanners را بزنید. پس از انتخاب پرینتر روی Manage و Print a Test Page کلیک کنید.

اگر فرایند در ویندوز با خطا مواجه شد، مشکل نرم‌افزاری است. اما اگر پرینتر صفحه‌های تست را نیز چاپ نکرد، بدان معناست که مشکل از پرینتر بوده و باید آن را تعمیر کنید.

اگر سؤالی در رابطه با راهنمای حل مشکل پرینتر دارید، آن را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر