۵ افزونه کروم که بهتر است هرچه زودتر آن‌ها را حذف کنید

رسانه‌ کلیک - علی‌رغم اینکه افزونه‌ها (Extentions) یکی از قابلیت‌های بسیار مفید گوگل کروم محسوب می‌شود اما در این مطلب قصد داریم به ۵ مورد افزونه کروم بپردازیم که به دستگاه‌ شما آسیب می‌زند و بهتر است آن‌ها را حذف کنید. 

۵ افزونه کروم که بهتر است هرچه زودتر آن‌ها را حذف کنید

افزونه های گوگل راه بسیار خوبی برای افزایش کارایی مرورگر شماست. اما افزونه‌های بد، آسیب‌های بیشتری نسبت‌ به کمک های احتمالی به دستگاه‌های شما می‌رسانند. خواه آنها از منابع زیادی ازدستگاه شما استفاده و یا اطلاعات شما را ذخیره یا برنامه‌های تبلیغاتی را بر روی دستگاه شما نصب کنند به هر حال چیزی نیست که شما آن را بر روی دستگاه خود بخواهید.

از آنجایی که افزونه‌های خوب بسیاری وجود دارند که مدام به آن‌ها پرداخته می‌شود، پیگیری افزونه‌های بد اندکی مشکل می‌شود. در زیر فهرستی از چند افزونه کروم تهیه‌ شده است و سپس روش‌هایی برای تشخیص افزونه‌های بد و دوری از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱- افزونه کروم Hola

یکی از افزونه‌های بسیار محبوب کروم برای باز کردن محتواهایی که در منطقه‌ی جغرافیایی شما فیلتر شده، Hola نام دارد. برخلاف یک VPN مناسب، کروم به شکل یک پروکسی نظیر به نظیر (Peer-to-Peer) کار می‌کند. این بدین معنی است که همگام اتصال به اینترنت از طریق این VPNشما در اصل از اتصالات اینترنت یک شخص دیگر استفاده می‌کنید.

افزون بر این، افزونه کروم Hola به عنوان یک سیستم ربات اینترنتی بزرگ فعالیت می‌کند و در قبال خدمات رایگان، از بخشی از پهنای باند شما استفاده می‌کند. در گذشته Hola این پهنای باند را به خدمات مرتبط به لومیناتی می‌فروخت. پیش از سخت‌تر شدن سیاست‌های Hola، افراد مخرب از این راه استفاده می‌کردند تا به روش DDoS به سرورهای وب‌سایت‌های بزرگ حمله کنند.

علی رغم اینکه Hola می‌تواند خدمات مفیدی به شما ارائه دهد اما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از این افزونه که پهنای باند شما را در اختیار دیگران می‌گذارد دور بمانید. علاوه بر این اگر شخصی که از اتصال شما به اینترنت استفاده می‌کند، از این اتصال استفاده‌ی غیرقانونی کند ممکن است شما را به دردسر بی‌اندازد.

۲- افزونه کروم FindMeFreebies

افزونه کروم

این افزونه کروم از نامش چنین برداشت می‌شود که افزونه‌ای است که به شما کمک می‌کند آیتم‌های مجانی در اینترنت برای خرید پیدا کنید. اما تنها کاری که انجام می‌دهد این است که صفحه‌ی پیش‌فرض مرورگر شما را تغییر داده و هربار که شما تب جدیدی باز کنید خودبه‌خود این افزونه باز می‌شود و به تبلیغات درباره‌ی راه‌هایی که می‌توانید رایگان خرید کنید می‌پردازد.

سرقت صفحه‌ی پیش‌فرض مرورگر راه رایجی برای افزونه‌های ناکارآمد است تا به این روش تبلیغات‌های مختلفی را به شما تحمیل کنند و از این راه کسب درآمد کنند. اگر شما به سیاست‌های حفظ حریم شخصی این افزونه بزنید، می‌بینید که سازندگان این افزونه همان سازندگان موتور جستجوی Spammy Ask هستند.

۳- افزونه کروم Hover Zoom

کروم بسیاری از افزونه‌های مشکوک را از روی وب‌سایت خود پاک کرده است. یکی از نمونه‌های بسیار معروف این لیست نیز اکنون دیگر در فروشگاه کروم موجود نیست اما به دلیل محبوبیت بالای آن ما آن را در این فهرست آوردیم تا شما نیز اگر آن را از قبل بر روی مرورگر خود اضافه کردید، پاک کنید.

Hover Zoom در ابتدا به عنوان افزونه‌ای شروع به‌کار کرد که به شما امکان می‌داد تصاویر خود را با استفاده از آن بزرگ کنید. اما بعدتر این افزونه کروم توسط شرکتی خریداری شد که آن را تبدیل به ابزاری برای جاسوسی کرد. این افزونه اطلاعات شما را ذخیره و به فروش می‌رساند. پس اگر هنوز از آن استفاده می‌کنید اکنون وقت آن رسیده که آن را از مرورگر خود پاک کنید.

۴- تمامی افزونه‌های آنتی ویروس

افزونه کروم

افزونه‌های آنتی ویروس مربوط به شرکت‌های سازنده‌ی آنتی ویروس معموات با هدف پول‌سازی برای آن شرکت ساخته می‌شوند. تقریبا تمام برنامه‌های آنتی ویروس ترافیک اینترنت شما را برای حفظ امنیت دستگاه‌تان بررسی می‌کنند پس شما دیگر نیازی به استفاده از یک افزونه اینترنتی ندارد.

بعضی از این افزونه‌ها کارهای پرسش‌برانگیزی انجام می‌دهند مانند جمع‌اوری اطلاعات شما و عوض کردن صفحه‌ی پیش‌فرض یا موتور جستجو. استفاده از این افزونهژ ها امنیت بیشتری برای شما به ارمغان نمی‌آورد پس بهتر است هرچه سریع‌تر آن‌ها را پاک کنید.

۵- هرگونه افزونه‌ی ناآشنا

بیشتر این افزونه‌های خراب‌کار و مشکوک اسم‌های عجبیب دارند مثل EasyToolOnline Promos و یا LoveTestPro Ad Offers.

افزونه‌های این چنین ظاهرا کاربرد‌های خوبی دارند اما در بک‌گراند با تحمیل تبلیغات به شما برای شرکت‌ها درآمد‌زایی می‌کنند.

چگونه از افزونه‌های مشکوک در آینده دور بمانیم؟

متاسفانه این‌کار کمی چالش برانگیز است. بسیاری از افزونه‌ها در ابتدا مشکلی ندارند و بعد از محبوبیت توسط شرکت‌های جاسوسی خریداری شده و با فروش اطلاعات شما کسب درامد می‌کنند.

پیش از نصب هر افزونه‌ای بهتر است اول نظرات افراد درباره‌ی آن را بخوانید. اگر نظراتی راجع به تبلیغات و با رفتارهای مشکوک دیدید بهتر است از نصب ان افرونه صرف نظر کنید. همچنین می‌توانید نام افزونه را در گوگل جستجو کنید و ببینید آیا گزارشی بابت رفتارهای مشکوک افزونه در انجمن‌ها به ثبت رسیده است یا نه!

برای مرور افزونه‌های نصب شده بر روی مرورگرتان می‌توانید از علامت سه نقطه در بالا سمت راست پنجره کروم استفاده کنید و وارد More tools→ Extensions شوید. هر افزونه‌ای را که مدتی است از آن استفاده نکردید را با کشیدن اسلایدر آن به سمت مخالف، غیرفعال کنید. اگر افزونه‌ای برایتان آشنا نبود و یا آن را دیگر نمی‌خواستید آن را از لیست حذف کنید.

بر روی Details بزنید تا جزئیات بیشتری از جمله دسترسی‌های افزونه‌ی نصب شده بر روی مرورگر خود را مشاهده کنید. در زیر بخش Site access شما می‌توانید انتخاب کنید که افزونه‌ی شما در چه سایت‌هایی اجازه‌ی جمع‌آوری اطلاعات را دارد. همچنین کلیک بر روی گزیمه‌ی Open extension website می‌تواند راه کار خوبی باشد، اگر وبسایت افزونه به نظرتان غیرقانونی بود آن افزونه را حذف کنید.

در آخر شما می‌توانید با کلیک بر روی View in Chrome Web Store از آخرین نظرات کاربران درباره افزونه مطلع شوید.

افزونه کروم

ارسال نظر