چطور از شر اسپم ها خلاص شویم؟

امروزه تقریباً نامه‌های الکترونیک جای نامه‌های کاغذی را گرفته‌ است. تمام کاربران اینترنت حداقل یک آدرس پست الکترونیک شخصی دارند. به دلیل همه‌گیر شدن استفاده از پست الکترونیک، بهتر است کاربران با روش‌های امنیتی برای حفاظت از ایمیل‌های خود آشنا شوند.

چطور از شر اسپم ها خلاص شویم؟

کلیک- با ورود ایمیل و پیشرفت این ابزار، انقلاب بزرگی در نحوه تعاملات افراد ایجاد شد. اما همین پیشرفت و استفاده همه‌گیر، باعث بروز مشکلاتی نیز برای کاربران شد که از آن جمله می‌توان به مشکل هرزنامه‌ها اشاره کرد. هرزنامه‌ یا Spam در واقع نامه‌های الکترونیکی هستند که به‌صورت ناخواسته وارد صندوق پست الکترونیک افراد می‌شوند و معمولاً حاوی تبلیغات دروغین و یا محتوای بی‌ارزشی هستند. امروزه این هرزنامه‌ها می‌تواند حتی حاوی ویروس و یا بدافزارهایی باشند که با باز شدن آن‌ها توسط کاربر کل سیستم دچار مشکل شود. دریافت این نوع هرزنامه‌ها برای اکثر غریب به اتفاق کاربران رخ می‌دهد و بنابراین لازم است که کاربران با روش‌های مقابله و جلوگیری از خطرات هرزنامه‌ها آشنایی لازم و کافی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا کاربران را برخی از مهم‌ترین و کارآمدترین این روش‌ها آشنا کنیم

یکی از مهم‌ترین در ابتدای کار انتخاب سرویس پست الکترونیک مناسب است. در واقع سرویس‌دهنده ایمیل باید در مقابل حملات سایبری و هک ایمن باشد. مثلاً سرویس‌دهنده‌های اینترنت مثل گوگل و مایکروسافت هر دو دارای سیستم قوی فیلترگذاری هرزنامه و ایمیل‌های مشکوک هستند. در واقع این سیستم فیلترگذاری اجازه ورود به ایمیل‌هایی که مشکوک به بدافزار هستند به صندوق دریافت نامه‌های الکترونیکی نمی‌دهد. اما اگر به هر دلیلی هرزنامه یا ایمیل مشکوکی به صندوق دریافت کاربر وارد شد و کاربر بعد از باز کردن ایمیل متوجه شد که ایمیل مشکوک است، می‌تواند با استفاده انتخاب نامه به عنوان Spamسیستم را آموزش داده تا دیگر چنینی ایمیل‌هایی را دریافت نکند. اگر انتخاب ایمیل به عنوان هرزنامه به اندازه کافی تکرار شود، در این صورت، الگوریتم مسدود سازی که در سرویس دهنده ایمیل استفاده می‌شود، متوجه می‌شود که این ایمیل را باید مسدود کند و به‌این‌ترتیب با گذر زمان کاربر تقریباً هیچ هرزنامه‌ شناخته شده‌ای را دریافت نخواهد کرد.

مراقبت از حساب کاربری و آدرس ایمیل نیز یکی دیگر از کارهایی است که جلوی ورود ایمیل‌های مشکوک، هرزنامه و ایمیل‌های حاوی بدافزار به صندوق دریافت را می‌گیرد. ممکن است که سرویس دهنده ایمیل به اندازه کافی پرقدرت باشد و مسائل امنیتی را از تمام جهات رعایت کن اما نکته‌ مهم آدرس ایمیل کاربران است. یکی از ویژگی‌های یک آدرس ایمیل خوب، منحصربه‌فرد بودن آن آدرس است. آدرسی که نتوان با استفاده از الگوریتم‌های درک الگو یا ربات‌ها آن را تشخیص داد. در اکثر مواقع ربات‌ها یا افرادی که هرزنامه‌ها را برای سایر کاربران ارسال می‌کنند، از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کند که این نرم‌افزارها بر اساس الگوهایی که برای تشخیص آدرس ایمیل کاربران به آن‌ها داده شده است، می‌توانند آدرس ایمیل افراد را حدس بزنند. بنابراین بهتر است آدرس‌های ایمیل انتخاب شوند که به سادگی قابل حدس نباشد. ایمیل‌هایی مثل نام و سال تولد به سرعت قابل حدس و شناسایی هستند.

گاهی وجود یک آدرس ایمیل پشتیبان لازم و ضروری است. هر کاربر شاغل نیاز به یک آدرس ایمیل برای مسائل مربوط به شغل و کار خود دارد. در واقع داشتن بیش از یک آدرس ایمیل در مواقعی که کاربر با وب‌سایت‌هایی که از نظر امنیت و حفظ از اطلاعات کاربران قوی عمل نمی‌کنند، بسیار کاربردی و عاقلانه است. استفاده از ایمیل پشتیبان باعث رفع بسیاری از نگرانی‌ها در خصوص از دست دادن آدرس ایمیل یا هک شدن آن می‌شود. بهتر است ابتدا یک ایمیل برای مقاصد تجاری و کارهای مربوط به شغل کاربر ساخته شود و سپس یک ایمیل پشتیبان که برای کارهایی مثل خرید و استفاده در شبکه‌های اجتماعی بکار می‌رود. این کار نه تنها به کاربر اجازه می‌دهد که به راحتی از سایت‌های خرید و فروش کالا یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کند، بلکه به دلیلی اینکه تمام اطلاعات ضروری و مهم کاربر در یک مکان نگهداری نمی‌شود، روش امن‌تری است.

یکی دیگر از روش‌های حفاظت از آدرس ایمیل، استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی یا آنتی‌ویروس‌ها است. مهم نیست کاربر از چه سیستم‌عاملی برای انجام کارهای روزانه خود استفاده می‌کند، هرزنامه‌‌های حاوی بدافزار روی هر سیستم‌عاملی می‌توانند اثرات مخربی ایجاد کنند. در واقع هرزنامه‌ها یکی از بهترین وسایل برای هکرها به‌منظور نفوذ به سیستم کاربران و استفاده از اطلاعات مهم و شخصی افراد است. پس بنابراین کاربران باید حتماً از نرم‌افزارهای امنیتی روی سیستم‌های خود استفاده کنند تا در صورت باز کردن هرزنامه‌ها، مشکلی برای سیستم و اطلاعات مهم آن‌‌ها رخ ندهد.

اما نکته بسیار کاربردی و مهم‌تر از همه موارد بالا، باز نکردن ایمیل‌های مشکوک و هرزنامه‌ها است. در اکثر مواقع باز کردن هرزنامه‌ها باعث می‌شود تا به ارسال کننده ایمیل پیامی مبنی بر باز شدن هرزنامه ارسال شود، و این یعنی آدرسی که هرزنامه به آن ارسال شده است، معتبر بوده و فردی از آن به‌صورت مرتب استفاده می‌کند، بنابراین راه برای ارسال نامه‌ها و هرزنامه‌های دیگر و حتی هک سیستم کاربر با استفاده از این روش باز است. البته در بسیاری از موارد تشخیص هرزنامه از ایمیل‌های دیگر کار سخت و دشواری است. اکثراً هرزنامه‌ها با عنوان‌های بسیار جذاب و وسوسه کننده برای کاربران ارسال می‌شوند. از طرفی این هرزنامه‌ها و ایمیل‌های مشکوک حاوی لینک‌هایی هستند که به شدت کاربر را وسوسه می‌کنند تا روی آن لینک کلیک کند و بفهمد چه جیزی در آن وجود دارد. قبلاً ارسال کنندگان هرزنامه‌ها از لینک وب‌سایت‌های Mirrored، سرویس‌های ابری و وب‌سایت‌های خرید و فروش برای وسوسه کردن کاربران استفاده می‌کردند. یکی از کارهای مفید در خصوص شناسایی هرزنامه‌های استفاده از تجارب دیگران و دانستن مشخصات هرزنامه‌هایی است که از طرف سایر کاربران شناسایی شده است. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارد که کاربران در خصوص تجربیات خود و هرزنامه‌هایی که برای آن‌ها ارسال شده است، مطالبی می‌نویسند. پس بهتر است از این تجربیات استفاده شود.

ارسال نظر