هر آن چه باید درباره لینک سازی بدانید

به بیان ساده، لینک‌سازی یعنی قرار دادن لینک در وب‌سایت‌های دیگر با هدف اینکه بیننده را به وب‌سایت شما هدایت کند.

هر آن چه باید درباره لینک سازی بدانید

کلیک- برخی از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک از لینک‌سازی استفاده نکرده و تمرکزشان را روی روش "پرداخت به ازای هر کلیک" قرار داده‌اند و برخی دیگر از لینک‌سازی بعنوان استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنند.
چرا باید وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک روی لینک‌سازی تمرکز کنند؟
لینک‌دادن وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت سه مزیت دارد:

  • بهینه‌سازی موتور جستجو

با این که بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) چیزی بیش از لینک‌سازی است، اما واقعیت این‌ است که لینک‌های موجود در وب‌سایت‌های دیگر متغیری مهم در فرمول رتبه‌بندی (رنکینگ) موتورهای جستجو می‌باشد. تعداد زیادی از لینک‌های با کیفیت که بطور طبیعی در طول یه دوره در وب‌سایت‌های دیگر جمع شده باشد، مشخصا در بهبود رنکینگ سایت شما در موتور جستجو تاثیرگذار است.

  • ترافیک مستقیم

وقتی مراجعه کنندگان به وب‌سایتی که لینک شما در آن وجود دارد دسترسی پیدا کنند، این شانس وجود دارد که روی لینک مربوط به سایت شما کلیک کرده و از آن دیدن کنند. در طول زمان تعداد بازدید کنندگان ممکن است افزایش یابد. حتی اگر منفعت استفاده از لینک‌ برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو را هم در نظر نگیریم، ترافیک مستقیمی که این لینک‌ها به همراه خود می‌آورند می‌تواند به اندازه کافی شما را برای لینک‌سازی قانع کند.

  • برندسازی

حتی در صورتی که بازدید کنندگان وب‌سایتی که لینک شما در آن قرار دارد روی آن کلیک نکنند، به هر حال به لینک‌ شما نگاهی می‌اندارند و در اینصورت این احتمال را افزایش می دهد که بعدا در مواقع نیاز وب‌سایت شما را به‌خاطر بیاورند. وقتی که این منطق در ابعاد وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد، برندسازی نیز بصورت گسترده انجام می‌شود.

آیا تمام لینک‌ها یکسان هستند؟

اصلا! اخیرا یکی از مقاله های من به وب‌سایت روزنامه گاردین بریتانیا لینک داده شده بود. این لینک در طول یک روز باعث ایجاد ترافیکی انفجاری برای سایت من شد که بیشتر از ترافیک ماه قبل بود. با اینکه نمی‌توان بطور قطعی این حرف را تایید کرد اما فکر می‌کنم برخی افراد هنوز هم به بازدید خود از وب‌سایت ادامه می‌دهند چرا که ترافیک بیشتر از قبل است (قبل از لینک‌سازی). البته، ممکن است این امر ناشی از منفعت‌های SEO لینک‌سازی هم بوده باشد.

  • آیا لینک‌سازی کاری اخلاقی است؟

در دنیای واقعی می‌توان این سوال را این گونه نیز پرسید: آیا درآمدزایی از کسب و کار دیگران اخلاقی است؟ اما در فضای مجازی اسپمرها و کلاهبردارانی حضور دارند که لینک‌هایی با روش‌های نامعلوم ایجاد می‌کنند. سئو این کار را " کلاه سیاه " می‌نامد. منظور این نیست که در دنیای واقعی کلاهبردار وجود ندارد اما موضوع این است که در دنیای مجازی بسیاری از فرآیندهای غیراخلاقی می‌توانند بصورت خودکار و در مقیاسی بزرگ و تقریبا با هیچگونه هزینه‌ای انجام شود.
البته در مورد لینک‌سازی معضل اخلاقی وجود ندارد. موضوع لینک من در وب‌سایت روزنامه گاردین را در نظر بگیرید. من مقاله‌ای با کیفیت بالا تالیف کردم. چند ماه بعد موقعی که روزنامه گاردین در موضوعی مرتبط، تکه‌ای از مقاله من را مورد استفاده قرار داد، خوانندگان را بوسیله یک لینک به مقاله من بعنوان منبع ارجاع داد. همین! پس میبینید که هیچ‌گونه معضل اخلاقی در این کار دیده نمی‌شود.

اگر کار من خوب باشد افراد بصورت طبیعی به من لینک نخواهند داد؟

برخی افراد فکر می‌کنند لینک‌سازی ارگانیک تنها نوع لینک‌سازی ارزشمند است. همانند حرف معروف Ralph Waldo Emerson که گفته است تله‌های خوب ایجاد کنید تا افراد با علاقه بیشتر به وب‌سایت شما مراجعه کنند. اما لازم است کاری بیش از این انجام دهید تا موفق شوید. بعلاوه اینکه لینک‌سازی ارگانیک خوب است اما باید با در پیش گرفتن چند استراتژی لینک‌سازی این امر را تسریع کنید.

لینک‌سازی چگونه انجام می‌شود؟

در طول یک دهه تجربه موفق در زمینه SEO ، امکان نوشتن یک دایره‌المعارف در مورد استراتژی‌های لینک‌سازی برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بود اما اگر به تازگی شروع کرده‌اید لازم است در مورد استراتژی‌های پایه‌ای لینک‌سازی مطالعه کنید.

منبع: ecommerce.about.com

ارسال نظر