نکات طلایی برای افزایش رتبه بندی SEO
بدون هیچ هزینهای رتبه سایت خود را بالا ببرید. تیم کلیک شما را با ۱۷ نکته کلیدی در رابطه با افزایش رتبهبندی SEO آشنا میکند.
کلیک - SEO یک استراتژی بازاریابی و بسیار مجبوب است و در نتیجه خیلی بازار رقابتی پر تنشی است. اما برای من خیلی شگفتآور است که چگونه صاحبان شغلهای تجاری و بازاریابان، خود را در استراتژیهای SEO به دلیل درک محدودیتها و اشکالات موجود در آن درگیر نمیکنند.
یکی از این درک محدودیتها این است که فکر میکنند SEO حیلی پرهزینه است و آژانسها دهها هزار دلار صرف این قضیه میکنند. بله SEO میتواند گاهی برای رقابتهای شدید، کسب و کار در مقیاس ملی، پر هزینه باشد اما به این معنی نیست که برای صاحبان تجاری متوسط غیر قابل تحمل و وصف ناپذیر باشد. در واقع هراران استراتژیهای ساده برای پیادهسازی کارهای خودتان وجود دارد که رایگان است. برای بهینهکردن سایت خود در موتورهای جستجوگر تیم کلیک شما را با راهحلهای مناسبی آشنا میسازد که در زیر میتوانید مطالعه فرمایید.
۱- کلیدواژههای بهتری انتخاب کنید
کلیدواژههای (keywords) بهتری پیدا کنید که شما را خاصتر جلوه دهد و رقبای کمتری داشته باشد. گوگلترند (Google Trends) و ابزار کلیدواژه گوگل (Google's Keyword Tool) دو نرمافزار کاملا رایگان هستند که تمام اطلاعاتی که به آن نیاز دارید را به شما میهد.
۲- محتویات تکراری را حذف کنید
کنسول جستجوی گوگل به سرعت هر محتویاتی که در سایت شما تکراری باشد را نشان میدهد. معمولا این نتیجه اشتباهات شما است اما با این وجود اگر محتویات تکراری حذف شوند به رتبهبندی سایت شما کمک خواهد کرد.
۳- خطای ۴۰۴ را رفع کنید
این خطاها مثل بنبست هستند، و هیچکسی بنبست را دوست ندارد. باید تمام گپها و فضاهای بی مورد و نیاز به تعمیر را درست کنید.
۴- تگهای خاصی برای هر صفحه بنویسید
هر صفحهای باید یک عنوان تگ مناسب، زیر ۷۰ واژه جهت توصیف صفحه داشته باشد. ویژگیهای منحصر به فرد و کلیدواژههای خاص باید در هر صفحه نسبت به دیگری منحصر به فرد باشد.
۵- نوشتن توضیحات قانعکننده برای هر صفحه
هر صفحه همچنین نیز باید یک توضیحات متا (meta description) زیر ۱۶۰ واژه داشته باشد که صفحه را شایستهتر از قبل نشان دهد. توضیحات متا شاید تاثیرات چندان زیادی در رتبهبندی سایت شما نداشته باشد ولی قطعا روی رتبهبندیهای کلیککردن بر روی سایت تاثیر دارد. مدارک قابل قبولی وجود دارد که جمله گفتهشده را تصدیق میکند. پس توضیحات متا، خاص و منحصر به فرد، مختصر و قانعکننده باشد.
۶- ساختار URL خود را حذف کنید
آدرس سایت شما باید همخوانی کاملی با محتویات داخل سایت داشته باشد و طوری باشد که وقتی کاربر سایت را میبیند کاملا خواندنی و واضح باشد. مثلا عنوان سایت که بسیار مهم است و کاربر اولین چیزی که میبیند عنوان سایت است. تا حد امکان از شمارهها و حروفهای تصادفی در آدرس سایت خود پرهیز کنید.
۷- وبلاگ خود را هر از گاهی به روز رسانی کنید
همیشه محتوای زیاد تا زمانی که خواننده داشته باشد بد نیست و برای آنان ارزش دارد. گوگل به تازگی یک به روز رسانی از نوع الگوریتمی انتشار کرده است که مطالب تازه را به سوی خود بازتاب میدهد. پس به روز نگهداشتن وبلاگ بسیار کارامد خواهد بود.
۸- از سرتیترهای با سایزهای مختلف نظیر H1, H2, H3 استفاده کنید
منطقی و درست این است که مطالب را به چند بخش فرعی تقسیم کنید. توسط سرخطها و زیرخطها میتوانید اینکار را انجام دهید. این عملیات باید از طریق تگهای html به نامهای H1, H2, H3 جهت کمک به پردازشهای گوگل و متوجهشدن قصد شما از مطالب و همچنین ساماندهی آنها استفاده شود.
۹- اضافهکردن لینکهای داخلی
پیونددادن (link) مطالب مرتبط به همدیگر در سایت خود، باعث میشود کاربر تجربه خوبی به دست آورد، و کمک میکند به گوگل تا رابطه بین صفحات را بهتر درک کند. اگر سایت شما از وردپرس برای مدیریت محتوا استفاده میکند، افزونهای برای اینکار وجود دارد که به صورت اتوماتیک، پیوند قرار میدهد. SEO Auto links
۱۰- تصویرهای داخل سایت را بهینهسازی کنید
تصاویر شما برای SEO هم باید بهینه شود، و این کار بسیار آسان است. عنوان آنها را مناسب انتخاب کنید، اصافهکردن تگهای توصیفی alt و نگهداشتن آنها در قالببندی مناسب از کارهای مناسب و بهجا است.
۱۱- مرجعهای معتبر
گوگل توجه بسیاری دارد به اینکه شما چه لینکهایی درمقالهتان وجود دارد. استناد به منابع معتبر برای نشاندادن ادعاهای خود، هم برای گوگل قابل اعتمادتر خواهد بود و هم برای خواننده.
۱۲- رسانههای اجتماعی را در مطالب خود جای دهید
هر مقالهای که در سایت خود میگذارید باید آیکون به اشتراکگذاری شبکههای اجتماعی مختلف داشته باشد. این کار بسیار مهم و کارآمد است و به صورت غیر مستقیم در رتبهبندی سایت شما تاثیر دارد، چرا که هر دکمه به اشتراکگذاری که زده شود با لینک مطلب به اشتراک گذاشته میشود، و اینکار باعث میشود افراد زیادی به سایت شما روی بیاورند.
۱۳- سرعت وبسایت خود را بهینه کنید
این موضوع میتواند نسبت به سایت شما ساده یا بسیار پیچیده باشد. کارهای زیادی میتوان برای بهبود سرعت بارگذاری سایت انجام داد، از جمله: کاهش حجم تصاویر، اضافهکردن افزونه حافظهکش، تعویض ارائه دهندگان خدمات میزبانی (host)، و حذف افزونههای غیر ضروری.
۱۴- سایت خود را برای دستگاههای موبایلی بهینه کنید
تعداد زیادی از جستجوها این روزها در موبایل صورت میگیرد. پس اگر سایت شما برای کابران موبایلی به خوبی نمایش داده نشود و جالب نباشد، ترافیک عظیمی را از دست خواهید داد. همچنین اگر سایت شما بهینه برای موبایل نباشد، گوگل در جستجوهای بعدی سایت شما را به نمایش در نمیآورد.
۱۵- تعدادی لینک به دست آورید
به عنوان یک استراتژی منسجم، لینکسازی خواستار یک سرمایهگذاری سنگین است، اما اگر شما به تازگی شروع کردهاید، میتوانید برخی از لینکها را به وسیله دو مورد به دست آورید.
اول، در جامعه خود به اندازه کافی فعال باشید برای کسب پوشش رسانهای (منظور تبلیغات همهجانبه در رسانههای مردمی). دوم، نظر خود را راجع به یک موضوع بحث برانگیز که در آن تخصص دارید، چاپ کنید و انتشار دهید.
۱۶- لینکهای خراب را حذف کنید
از گوگل کنسول استفاده کنید تا لیستی از لینکهایی که به سایت شما ارجاع داده میشود را مشاهده کنید، سپس لینکهای بد را ارزیابی و شناسایی کنید و آنهایی که از منابع نامعتبر هستند را به صورت دستی حذف کنید یا از طریق ایمیل به وبمستر درخواست دهید.
۱۷- همزمانی محتویات
اگر شما خیلی مطالب خوبی هم بنویسید، ولی آن را در کانالهای رسانهای دیگر پخش نکنید، کارتان بیهوده خواهد بود. هر چقدر در شبکههای اجتماعی بیشتر فعالیت کنید و مطالب خود را هم در سایت و هم در رسانهها همزمان نشر دهید، این امر باعث میشود که بازدید از سایت شما بالا برود و در نهایت رتبه سایت شما افزایش پیدا کند.
تاکتیکهای گفتهشده به تنهایی شما را به بالاترین رتبهبندی در کلیدواژههای رقابتی، نخواهد رساند، و یا در دراز مدت برای نگهداشتن تنور رقابتی کافی نخواهد بود، اما استراتژیهای استاندارد، مطالب گفتهشده بود. این مطالب افزایش چشمگیری در روند SEO خواهد داشت و پایهریزی درست این است که نکات ذکرشده را انجام دهید. برای رسیدن به بهترینها زمان لازم است، تلاش لازم است و صبوری شما را میطلبد.
منبع: entrepreneur