جزییات سامانه حذف پیامک های تبلیغاتی ناخواسته
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تازگی سرویس یک پارچه ای را برای حذف پیامک های ناخواسته تبلیغاتی راه اندازی کرده است تا مشترکان ۳ اپراتور موبایل بتوانند به یک شیوه، دریافت پیامک هایی را که آسایش آنها را برهم زده است حذف و یا لغو کنند.
به گزارش کلیک، مشکلی که در این سرویس وجود دارد این است که تفاوت پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده برای کاربران، به صورت واضح اعلام نشده است و بسیاری از کاربران در استفاده از این روش برای حذف پیامک های خود با ابهام مواجه شده اند.
صادق عباسی شاهکوه، در این باره توضیح داد: پیام های تبلیغاتی همان طور که اسمش مشخص است تبلیغی بوده و به صورت ناخواسته و اسپم برای مشترک ارسال می شود. در این زمینه از اپراتورها خواسته شده است که در صورت درخواست کاربر، ارسال تمامی پیامک های تبلیغاتی برای وی، قطع شود. اما در مورد پیامک های ارزش افزوده با توجه به دسته بندی صورت گرفته، این امکان برای مشترک دیده شده است که بتواند پیامک ارزش افزوده را به دلخواه حذف و یا لغو کند.
وی اضافه کرد: پیامک ارزش افزوده به پیامک هایی گفته می شود که به ازای دریافت هر پیامک، از مشترک، هزینه کسر شود. برای مثال این پیامک ها شامل پیامک های بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می شود. براین اساس در این طرح، برای تمامی پیامک های تبلیغاتی در صورت تقاضای مشترک، امکان لغو وجود دارد اما درمورد پیامک های ارزش افزوده، اپراتورها موظف شده اند که لیست این سرویس های فعال را در اختیار مشترک قرار داده و روش های غیر فعال سازی آن را نیز اعلام کنند.
معاون رگولاتوری ادامه داد: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیامک های انبوه را در ۹ دسته بندی شامل ۸ مورد پیامک ارزش افزوده و یک مورد پیامک تبلیغاتی تقسیم بندی کرده است، با توجه به دسته بندی که برای پیامک های ارزش افزوده درنظر گرفته شده است از اپراتورهای موبایل خواسته ایم گزینه ای در این سرویس در اختیار مشترک قرار دهند تا مشترک بداند که چه سرویس هایی را فعال دارد و تصمیم بگیرد که آیا پیامک آن را خذف کند و یا خیر.
عباسی شاهکوه تاکید کرد: در این طرح قصدمان این نیست که تمامی پیامک های انبوه به صورت یکجا قطع شود بلکه قصد براین است که این امکان برای مشترک فراهم شود که بتواند از روی لیست، سرویس پیامکی خود را انتخاب کند و از روش فعال سازی و غیر فعال سازی آن آگاه باشد تا در صورت تمایل، تمامی سرویس ها و یا یک یا چند سرویس پیامکی را بتواند حذف کند. این روش ها هم اکنون بر روی سامانه ۸۰۰ فراهم شده و اپراتورها ملزم به ارائه این خدمت هستند.
وی یادآور شد: پس از درخواست مشترک، اپراتور ملزم است که ظرف ۲۴ ساعت تمامی سرویس های پیامک تبلیغاتی مشترک را لغو کند، پیامک های ارسالی از بانک ها که مربوط به اطلاعات موجود در حساب بانکی افراد است و پیامک هایی که با مضمون اطلاع از تراکنش صورت گرفته برای مشترک ارسال می شود، مشمول این طرح نمی شود و با ارسال این کد، قطع نخواهد شد. پیامک های واریز و برداشت از حساب و خرید، در دسته پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی قرار نمی گیرد و به عنوان پیامک های تراکنشی است.
تو هم چنین اضافه کرد: به اپراتورها الزام کردیم که در این زمینه نباید اختلالی در سرویس مشترکان ایجاد شود و در هیچ شرایطی نباید این پیامک ها قطع شود. اما باید توجه داشت که پیامک های اطلاع رسانی بانک، در صورتی که تبلیغاتی باشد، در دسته پیامک های تبلیغاتی قرار می گیرد و در صورت درخواست مشترک، لغو خواهد شد.
معاون رگولاتوری گفت: تا پیش از این تبلیغاتی که از سوی اپراتورها به مشترک ارسال می شد، در دسته پیامک های اسپم قرار نمی گرفت اما در این طرح جدید، اپراتور را ملزم کردیم در صورت درخواست کاربر برای حذف پیامک های تبلیغاتی، پیامک های خودشان را نیز باید قطع کنند.
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید بر یکسان سازی نحوه درخواست مشترکان برای قطع سرویس های پیامکی، بیان کرد: این سرویس با نظارت کامل و مستقیم رگولاتوری انجام می شود و به زودی قابلیت های دیگری مانند آمارگیری و نظرسنجی را نیز به این سامانه اضافه خواهیم کرد تا در صورت نارضایتی کاربران، موضوع به صورت مستقیم پیگیری شود.