چرا ارزهای دیجیتال آینده دنیا هستند ؟

در مدت زمان بسیار کوتاه حدودا یک دهه، محبوبیت ارزهای دیجیتال با رشد سریعی که بین مردم داشت باعث شد تا این بازار از یک ایده‌ی دیجیتالی نو ظهور به یک تکنولوژی جدید چند تریلیون دلاری تبدیل شود. تا جایی که امروزه این دارایی های دیجیتالی توان به چالش کشیدن سیستم مالی حاکم بر دنیا را نیز دارند.

چرا ارزهای دیجیتال آینده دنیا هستند ؟

 بیت کوین و هزاران رمز ارز دیگر امروز برای خرید بسیاری از خدمات اینترنتی و حتی کالا های فیزیکی به عنوان یک روش پرداخت مورد استفاده قرار میگیرند و حتی بعضی افراد برای سرمایه گذاری نیز اقدام به خرید این دارایی های دیجیتال می کنند.

بعضی از کارشناسان معتقدند که این دارایی های دیجیتال با خاصیت غیر متمرکزی که دارند میتوانند به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار، صنعت مالی جهان را دموکراتیزه کنند و قدرت خلق و کنترل پول را از بانک های مرکزی و وال استریت بگیرند.

برخی منتقدان ارزهای دیجیتال اما معتقدند که عدم وضع مقررات برای معاملات رمز ارزی و نبود نظارت کافی بر فرایند خرید و فروش و نقل و انتقال آن ها می تواند منجر به سوء استفاده های مالی شود. برای مثال رمز ارزها میتوانند برای اهداف خلافکارانه ای مثل خرید و فروش مواد مخدر و یا پول شویی های کلان مورد استفاده قرار گیرند.

البته این بازار نوظهور به دلیل عمق کمی که نسبت به بازارهای بزرگی مثل طلای جهانی دارد در بیشتر موارد شاهد نوسان های سنگین مثبت و منفی نیز هست که سرمایه گذاری در این صنعت را برای سرمایه گذاران بلند مدتی و ریسک گریز بسیار سخت می کند. مصرف برق بسیار زیاد برای تولید این دارایی های دیجیتال نیز یکی دیگر از انتقادهایی است که منتقدان به فراگیر شدن آن ها دارند.

به دلیل فراگیر شدن استفاده از ارزهای دیجیتال از فوریه ی سال 2023 ، 114 کشور دنیا از جمله ایالات متحده تصمیم به تولید ارز دیجیتال مخصوص برای بانک های مرکزی خود گرفتند تا شاید از شکوفایی صنعت مالی دیجیتال جا نمانند.

ارز دیجیتال دقیقا چیست ؟

ارزهای دیجیتال بر خلاف دارایی های بانکی و پول های کاغذی  که در بانک های مرکزی تولید می شوند، توسط مجموعه‌ای از سیستم های رایانه‌ای متصل به هم تولید می شوند و در کیف پول های مجازی نیز نگهداری می شوند. تراکنش ها و نقل و انتقالات ارزهای دیجیتال در یک دفتر توزیع آنلاین به نام بلاکچین  ثبت و ذخیره می شوند. اطلاعات ثبت شده در بلاکچین بین رایانه های متصل به شبکه توزیع می شود و همین امر امکان هک اطلاعات توسط گروه های هکری را از بین میبرد. در واقع هکر ها نمیتوانند همزمان به همه‌ی دستگاه های متصل دسترسی داشته باشند. این اطلاعات به دلیل توزیع یکسان بین همه ی دستگاه‌ها  ضد دستکاری نیز هستند. در واقع امکان دستکاری و حذف داده های ثبت شده برای هیچ کاربری وجود ندارد.

لیدر اصلی بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین بود که در سال 2009 توسط یک مهندس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد. ارزش بازار بیت کوین امروز از 1 تریلیون دلار نیز فراتر رفته است. در حال حاضر برای خرید اتریوم و بیت کوین دو لیدر اصلی بازار کریپتو می توانید همین حالا به یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال معتبر در سراسر دنیا مراجعه کنید.

چرا ارز های دیجیتال محبوب شدند ؟

امروز دیگر ارزهای دیجیتال یک صنعت نوظهور مالی با اندکی طرفدار و منتقد نیستند. امروز بازار کریپتو کارنسی با ارزش بازار تریلیون دلاری به یکی از اصلی ترین فاکتور های اقتصادی دنیا تبدیل شده است. ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان لیدر اصلی این دارایی های دیجیتال نوامبر سال 2021 با رشدی خیره کننده و ارزش بازار فوق العاده به قیمت 60 هزار دلار به ازای هر کوین رسید.

ارزهای متفاوت معمولا کاربردها و جذابیت های متفاوتی دارند اما دلیل اصلی محبوبیت ارزهای دیجیتال را میتوان متوجه ماهیت غیر متمرکز بودن آن ها دانست. ارزهای دیجیتال به راحتی بدون نیاز به تایید بانک‌ها و یا سازمان‌های مالی به صورت کاملا غیر متمرکز بین کاربران داد و ستد می شوند. در فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال بانک‌ها هیچ نقشی ندارند و به همین دلیل هیچ کارمزدی نیز به آن‌ها تعلق نمیگیرد. 

امکان انتقال ناشناس دارایی های دیجیتال در قالب دارایی های غیر متمرکز نیز باعث شده تا برخی کشورها از جمله ایالات متحده به دلیل امکان دور زدن تحریم های این کشور، حساسیت بیشتری بر فرایند داد و ستد آن ها داشته باشند.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که امروزه ارزهای دیجیتال برای مردم به عنوان یک کالای سرمایه گذاری حساب میشوند. سباستین مالابی یکی از اعضای ارشد CFR معتقد است "امروز مردم بر این باورند که با توجه به کاربرد های فناوری بلاکچین در آینده ، قیمت ارزهای دیجیتال نیز رشد بسیار بالایی خواهد داشت. به همین دلیل برای سرمایه گذاری های بلند مدت اقدام به خرید این دارایی های دیجیتالی می کنند. "

یکی از مشکلات عمده‌ی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نوسان شدید قیمتی آن‌ها است. بسیاری از مردم و سرمایه گذاران نمیخواهند دارایی را خریداری کنند که ارزش آن در بازه های زمانی کوتاه با نوسان های شدید قیمتی بالا و پایین مواجه می شود. با این حال بسیاری از مردم نیز معتقدند که بیت کوین علی رغم نوسان های شدید قیمتی می تواند به عنوان یک سپر تورمی بسیار مقام در بحران های اقتصادی ملی ارزش دارایی های افراد را حفظ کند.

برخلاف دارایی های فیات، عرضه ی بیت کوین به صورت کاملا محدود طراحی شده و زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شود دیگر تعداد بیت کوین های موجود هرگز افزایش نخواهد داشت. در حال حاضر بیت کوین به عنوان یک دارایی ضد تورمی و با ارزش برای سرمایه گذاری با طلای فیزیکی مقایسه می شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طلا به عنوان یک دارایی امن پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد اما عمر بیت کوین به سختی از یک دهه تجاوز میکند.

توصیف و توضیح مکانیزم ارزهای دیجیتال دیگر، کمی پیچیده تر از بیت کوین است. اتفاقات عجیب و غریب در بازار ارزهای دیجیتال هم کم نیستند. برای مثال ارز دوج کوین در قالب یک شوخی (میم کوین) وارد بازار شد اما با حفظ سرمایه و تجربه‌ی رشد بسیار چشمگیر، امروز به یکی از ارز های محبوب دنیا تبدیل شده است. برای خرید دوج کوین میتوانید همین حالا به صرافی نیپوتو مراجعه کنید.

استفاده ی اقتصاد های ضعیف از بیت کوین

کشورهایی که ارزهای ملی ضعیفی داشتند با استفاده از افکار پوپولیستی سعی کردند تا با به رسمیت شناختن بیت کوین برای پرداخت های رسمی، اقتصاد ضعیف خودشان را احیا کنند. اگرچه این اقدام در کشورهایی مثل السالوادور، اعتراض های زیادی هم به همراه داشت.

ورود استیبل کوین ها به بازار ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال با معرفی خاصیت های بازار دیجیتالی و خواص دارایی های غیر متمرکز وارد عرصه ی تبادلات مالی شدند. اما نوسانات شدید قیمتی آن ها مانع بزرگی برای اعتماد مردم به این بازار ها به حساب می آمد. برای مثال فرض کنید که یک دارایی دیجیتالی را خریده اید و قصد انتقال آن به شخص دیگری را دارید و قرار است در ازای آن خدمات و یا محصولی را دریافت کنید. در این شرایط بازار پر نوسان کریپتوکارنسی می تواند به گونه ای عمل کند که در حین فرایند انتقال ارزش این دارایی دیجیتالی کاهش و یا افزایش قابل توجهی را تجربه کند. به همین دلیل توسعه دهندگان فعال در این حوزه به فکرطراحی استیبل کوین ها افتادند.

استیبل کوین ها دارایی هایی هستند که علی رغم بهره مندی از تمام ویژگی های دارایی های دیجیتالی اما قیمت ثابتی دارند. برای مثال ارز دیجیتال تتر به عنوان یک استیبل کوین، ارزشی همیشه برابر با یک دلار آمریکا دارد.

حرف آخر

بدون شک تغییری که دارایی های دیجیتال در بازارهای مالی بوجود آوردند برگشت پذیر نیست و دنیا در حال حرکت به سوی دیجیتالی شدن است. اما جلب اعتماد افراد مختلف جامعه برای پذیرش این صنعت مالی جدید که به طور مستقیم با سرمایه و پول مردم سر و کار دارد کار آسانی نیست. باید دید که در سال های آینده آیا دولت ها قوانینی در حوزه ی نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال وضع خواهند کرد؟ و یا این حوزه بیشتر از پیش به سمت غیر متمرکز بودن پیش خواهد رفت؟

وب سایت کلیک در تهیه محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

ارسال نظر