بازار کار مدیریت پروژه در سازمان‌ها

بسیاری از فرایندهایی که ما در طول روز با آن‌ها سر و کار داریم، نوعی پروژه هستند که از یک نقطه شروع شده‌اند و با روندی مشخص، به سوی نقطه‌ هدف حرکت می‌کنند. اما آیا همیشه می‌توانیم به اهداف خود برسیم؟ اینجا جایی است که مدیریت پروژه برای تضمین رسیدن به هدف وارد می‌شود.

بازار کار مدیریت پروژه در سازمان‌ها

مدیریت پروژه فرایندی است که به ما در رسیدن به نتایج بهتر کمک می‌کند. به همین خاطر بیشتر شرکت‌ها به دنبال جذب نیروهای مدیریت پروژه هستند و بازار کار مدیریت پروژه در سازمان‌ها روز به روز داغ‌تر می‌شود. در این مطلب قصد داریم بازار کار مدیریت پروژه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مدیریت پروژه چیست؟

طبق تعریف موسسه مدیریت پروژه (PMI)، مدیریت پروژه فرایند استفاده از دانش، مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک‌های خاص در جهت ایجاد ارزش برای مردم است. روزانه پروژه‌های مختلفی را در اطراف خود می‌بینیم که برای رسیدن به نتیجه بهینه، نیاز به استفاده از فرایندهای مدیریت پروژه دارند.

پروژه‌هایی مانند توسعه زیرساخت‌های شهری، توسعه نرم‌افزارهای مختلف، پروژه‌های فردی، تحقیقات در زمینه‌های پزشکی و … همگی نمونه‌هایی از پروژه‌های مختلف در سطوح مختلف‌اند که با استفاده از مدیریت پروژه، می‌توانند به بهترین نتایج برسند.

متدهای رایج مدیریت پروژه

متدهای مختلفی برای مدیریت پروژه وجود دارد که هر کدام، برای نوع خاصی از پروژه مناسبند. شناخته‌شده‌ترین متدهای مدیریت پروژه عبارتند از:

  • متد آبشاری (Waterfall)
  • متد چابک (Agile)
  • متد اسکرام (Scrum)
  • متد کانبان (Kanban)
  • متد ناب (Lean)
  • متد مسیر بحرانی (Critical path)
  • متد XP

چرا شرکت‌ها به مدیریت پروژه نیاز دارند؟

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم پروژه‌های مختلف برای اینکه به نتیجه برسند، نیاز به یک مدیر پروژه دارند تا مسیر و روند آن‌ها مشخص شود. شرکت‌ها فارغ از زمینه فعالیتشان، معمولا یک یا چند پروژه مختلف دارند و تمام تلاش آن‌ها، به ثمر رساندن آن‌ها است. به همین خاطر در بازار امروز که رقابت بین شرکت‌ها هم بیشتر شده است، نیاز به یک مدیر پروژه در سازمان‌ها به شکل چشم‌گیری حس می‌شود.

شرکت‌هایی که بدون مدیریت پروژه پیش می‌روند، به احتمال خیلی زیاد نمی‌توانند درست، به موقع و بهینه به نتیجه برسند و در بسیاری از مواقع، نتیجه نهایی با آنچه در ذهن داشتند متفاوت خواهد بود.

بازار کار مدیریت پروژه در سازمان‌ها

با توجه به نیاز سازمان‌ها به مدیر پروژه، بازار کار مدیریت پروژه در سازمان‌ها یک بازار داغ و پرطرفدار است. برای اینکه بتوانید به عنوان یک مدیر پروژه وارد سازمان شوید، می‌توانید به دو روش عمل کنید:

در روش اول، می‌توانید با تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مدیریت مانند مدیریت کسب و کار، مدیریت پروژه و … وارد فضای مدیریتی شوید و سپس با یادگرفتن متدها و ابزارهای مدیریت پروژه مختلف، وارد بازار کار شوید.

در روش دوم، شما می‌توانید با هر پس‌زمینه تحصیلی و با یادگرفتن مهارت‌های مدیریت پروژه در موسسات آموزشی، گرفتن مدرک PMBOK، PMP و … و یادگیری ابزارها، مسیر جدیدی را در مدیریت پروژه شروع کنید و جذب شرکت‌هایی شوید که به دنبال مدیر پروژه، اسکرام مستر و … هستند.

شغل‌های مختلف مرتبط با مدیریت پروژه به طور میانگین بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار پرداختی سالانه دارند.

مدیریت پروژه در شرکت‌های ایرانی

در شرکت‌های ایرانی هم مشابه شرکت‌های خارجی، مدیریت پروژه یک رشته داغ و پرطرفدار است. هرچند سالیان سال است که از ابداع مدیریت پروژه و متدهای آن می‌گذرد و افراد، دانسته یا نادانسته از روش‌های مختلف برای مدیریت پروژه‌های خود استفاده می‌کردند، اما اولین انجمن مدیریت پروژه در سال ۱۳۸۴ در ایران شروع به کار کرد.

مدیریت پروژه در شرکت‌های ایرانی

حالا بعد از گذشت نزدیک به ۲۰ سال و با افزایش رقابت در بازار شرکت‌های ایرانی، افزایش تعداد پروژه‌ها و اضافه شدن انواع مختلفی از فعالیت‌های جدید، شرکت‌ها به طور روزافزون به دنبال مدیر پروژه هستند.

یکی از شرکت‌های ایران که در زمینه فناوری‌های مالی فعالیت می‌کند و زیرمجموعه یکی از گروه‌های مالی بزرگ ایران است، در گروه شرکت‌هایی قرار دارد که اهمیت مدیریت پروژه را به خوبی درک کرده و همواره پذیرای مدیران پروژه ماهر و متخصص است.

ویستا سامانه آسا و راهکارهای چابک

ویستا سامانه آسا یک شرکت IT فعال در زمینه توسعه فناوری‌های مالی (فین‌تک) و زیرمجموعه گروه مالی آگاه است. این شرکت فناوری کار خود را در سال ۱۳۹۳ شروع کرد و تا به امروز ابزارهای مختلفی را برای فعالان بازارهای مالی ایران توسعه داده است. شناخته‌شده‌ترین ابزار مالی این شرکت، آساتریدر است که یکی از کامل‌ترین سامانه‌های معاملاتی بورس و اوراق بهادار است.

اگر به کار در یک شرکت پویا، جوان و با انگیزه علاقه دارید، مدیر پروژه‌ای با تجربه هستید و یا می‌خواهید کار خود را به عنوان یک مدیر پروژه شروع کنید، ویستا سامانه آسا با داشتن پروژه‌ها و تیم‌های مختلف می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. شما می‌توانید از وب‌سایت این شرکت و صفحه «همکاری با آسا» رزومه خود را ارسال کنید و پس از گذراندن مراحل مصاحبه، عضوی از این مجموعه شوید.

 

ارسال نظر