تلاش زاکربرگ برای حفظ اینستاگرام و واتس‌اپ

مارک زاکربرگ در دادگاه فدرال استدلال کرد شرکت او با طیف گسترده‌ای از رقبای آنلاین مواجه است و در بازار انحصار ندارد.

تلاش زاکربرگ برای حفظ اینستاگرام و واتس‌اپ

به گزارش کلیک به نقل از واشینگتن پست محاکمه ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) علیه متا شروع شد. در اولین جلسه «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، ساعت‌ها در دادگاه از شرکتش حمایت کرد تا بتواند اینستاگرام و واتس‌اپ را از خطر تجزیه حفظ کند.

مارک زاکربرگ در دادگاه فدرال استدلال کرد که شرکت او با طیف گسترده‌ای از رقبای آنلاین مواجه است و ادعای FTC مبنی‌بر اینکه این شرکت گروهی از شبکه‌های اجتماعی را به انحصار خود درآورده، رد کرد.

در واقع FTC درحال بررسی این موضوع است که متا انحصار غیرقانونی در «بازار شبکه‌های اجتماعی شخصی» برقرار کرده؛ یعنی در حوزه پلتفرم‌هایی که کاربر در آن با افرادی که می‌شناسد، مانند دوستان و خانواده‌اش، ارتباط برقرار می‌کند اما متا این استدلال را اشتباه می‌داند و می‌گوید برنامه‌های آن فراتر از اینهاست و اکثر کاربران افراد و اینفلوئنسرهایی را دنبال می‌کنند که نمی‌شناسند. متا می‌گوید در اکوسیستم گسترده درحال رقابت با یوتوب، تیک‌تاک و ایکس است و نمی‌توان گفت در این زمینه رقیبی ندارد.

ادله های زاکربرگ 

«دانیل متسون»، وکیل FTC، در دادگاه درباره متا گفت: «آنها به این نتیجه رسیدند که رقابت خیلی سخت است و خرید رقبایشان به‌جای رقابت با آنها آسان‌تر است.»

او در ابتدا سؤال‌هایی از مارک زاکربرگ درباره گذشته متا پرسید تا زمینه تاریخی ماجرا را برای قاضی «جیمز بواسبرگ» که در دادگاه اعتراف کرد هرگز از سرویس‌های متا استفاده نکرده، فراهم کند.

دانیل متسون به‌دنبال استفاده از نظرات قبلی زاکربرگ و اسناد شرکت بود تا نشان دهد اولویت فیسبوک این بوده که کاربران با افرادی که می‌شناسند، ارتباط برقرار کنند؛ برای مثال، متسون به اسناد ثبت شرکت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار استناد کرد که می‌گوید: «مردم از فیس‌بوک برای حفظ ارتباطات خود استفاده می‌کنند.»

وکیل FTC همچنین به پیامی داخلی از زاکربرگ اشاره کرد که در آن مدیرعامل متا گفته بود با خرید سایر پلتفرم‌های فناوری آنها در واقع زمان می‌خرند تا پیش از ظهور و رشد یک رقیب جدید، بتوانند سرویس‌های آن را در پلتفرم خود پیاده‌ کنند.

از سوی دیگر، مارک زاکربرگ استدلال کرد که هدف گسترده‌تر شرکت این است که کاربران بتوانند درباره جهان اطلاعات کسب کنند و محتوای اشخاص خارج از شبکه‌های شخصی خود را ببینند.

زاکربرگ همچنین استدلال کرد که این شرکت اغلب سیگنال‌های متفاوتی درباره آنچه کاربران از فیسبوک می‌خواهند دریافت می‌کند: کاربران گزارش می‌دهند که می‌خواهند محتوای بیشتری از افرادی که می‌شناسند ببینند اما همچنین اغلب با پست‌های اینفلوئنسرهایی که شخصاً نمی‌شناسند تعامل دارند.

 

ارسال نظر