شرایط ثبت نام خودرو تغییر کرد؛ سخت‌گیری‌های بیشتر در موضوعات مالی

پس از تغییر رویه قیمت‌گذاری خودرو، فرآیند ثبت نام خودرو نیز تغییر کرد و محدودیت‌های مالی بیشتری به آن اضافه شد.

شرایط ثبت نام خودرو تغییر کرد؛ سخت‌گیری‌های بیشتر در موضوعات مالی

پس از تغییر رویه قیمت‌گذاری خودرو، شرایط ثبت نام خودرو نیز دستخوش تغییراتی شد. شورای رقابت دستورالعمل‌های مرتبط با ثبت نام خودرو را اصلاح کرده و اکنون چهار شرط جدید برای این کار در نظر گرفته شده است.

شرط‌های جدید به شرح زیر هستند:

  • اول: کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، بیش از ۵ سال باشد، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی هستند.
  • دوم: روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، ازجمله در رهن گرفتن سند خودرو منتفی می‌شود.
  • سوم: در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ خودرو (براساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد. پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نخواهد داشت.
  • چهارم: در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود باشد. امکان برداشت این مبلغ تا پس از خرید خودرو امکان‌پذیر نیست.

شرایط ثبت نام خودرو چه تأثیری بر مشتریان و بازار دارد؟

شرایط جدید فروش خودرو با هدف ایجاد محدودیت برای تقاضای سفته‌بازانه ایجاد شده‌اند. درواقع با این شرایط تنها افرادی قادر به خرید یا پیش خرید خودرو خواهند بود که نیمی از بهای خودرو در حساب بانکی آن‌ها موجود باشد. بنابراین تنها افرادی که قدرت مالی واقعی برای خرید خودرو دارند، می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند.

شرایط ثبت نام خودرو

البته این شرایط برای خریداران واقعی ایجاد دردسر نیز خواهد کرد. با توجه به شرایط فعلی بازار، بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند تا پول نقد زیادی را در حساب بانکی خود نگهداری نکنند. بنابراین آن‌ها مجبور خواهند بود تا پیش از ثبت نام، بخشی از سرمایه خود را طی زمانی کوتاه به پول نقد تبدیل کنند. بااین‌حال روش‌های دلالان برای کسب سود از بازار خودرو محدود شده است، چرا که تعداد افراد دارای خودرو و پلاک انتظامی با عمر بالای پنج سال در کشور محدود است.

منبع: دیجیاتو

 

ارسال نظر