باور نادرست در مورد هاست و منابع آن

یک باور نادرست در میان صاحبان وب سایت ها وجود دارد که تصور می کنند تا زمانی که فضای هاست آنها پر نشده است بدون هیچ مشکلی می توان از آن استفاده کرد! اگر بخواهیم این موضوع را تصحیح کنیم باید بگوییم هر هاستی دارای منابع پردازشی اختصاصی یا اشتراکی است که امکان استفاده بیش از آن برای سایت وجود ندارد.

باور نادرست در مورد هاست و منابع آن

منابعی مانند سهم پردازنده (UPU)، رم و ... که اهمیت بسیار بالایی حتی نسبت به حجم هاست دارند. البته باید گفت تا زمانی که مصرف منابع سایت به لحاظ پردازشی از سقف تعیین شده عبور نکند مشکلی وجود نخواهد داشت.

اگر مصرف منابع بیش از حد مشخص باشد چه می شود؟

فرض کنید یک هاست دارای 10 گیگابایت فضا، 500 گیگابایت ترافیک، 2 گیگاهرتز پردازنده، 2 گیگابایت رم فیزیکی، 4 مگابایت سرعت I/O و 100 پردازش همزمان باشد.

در مورد فضای هاست که همه چیز مشخص است و تا حجم مشخص شده می توان از آن استفاده کرد. در خصوص ترافیک نیز باید، مبنا میزان مصرف ماهانه ماه های میلادی است. بنابراین اگر یک هاست، ترافیک 500 گیگابایتی داشته باشد به این معنی است که در طول یک ماه میلادی می تواند به این میزان مصرف ترافیک داشته باشد. بلافاصله در شروع ماه میلادی بعد نیز، این عدد صفر شده و مصرف بعد از آن محاسبه می شود.

سهم پردازنده نیز سهمی از پردازشگر سرور است که یک هاست مجاز است حداکثر به آن میزان مصرف نماید. اگر سهم یک هاست از پردازنده به میزان 2 گیگاهرتز باشد به این معنی است که با بالا رفتن مواردی مانند بازدیدهای سایت که موجب مصرف بیشتر منابع می شود این منبع حداکثر مجاز خواهد بود و اگر بیش از این میزان نیاز باشد می بایست هاست، ارتقا داده شود که در غیر اینصورت معمولا سایت کند شده و یا از دسترس خارج می شود. لازم به ذکر است اگر بازدیدها یا مصرف یک سایت به حدی باشد که دیگر، هاست توان میزبانی آن را نداشته باشد گزینه پیشنهادی، سرور مجازی مخصوص میزبانی سایت های پربازدید است.

پیشنهاد ویژه: خرید سرور مجازی از میزبان فا (مخصوص میزبانی سایت های پربازدید)

لازم به ذکر است این سرویس ها بصورت مدیریت شده و با تمامی ابزارهای لازم مانند سیستم عامل، کنترل پنل، وب سرور، آنتی ویروس و ... ارائه می گردند.

در خصوص رم نیز چنین شرایطی برقرار است و چنانچه مصرف سایت از منابع رم هاست بیش از مقدار مجاز باشد سایت از دسترس خارج شده و یا بشدت کند می شود. سرعت I/O نیز که مخفف Input/Outpot است به معنی میزان مجاز خواندن و نوشتن روی هارد سرور است که از اهمیت بسیار بالایی در تعیین سرعت سایت برخوردار است. شرایط فوق برای I/O نیز برقرار است.

محدودیت پردازش همزمان نیز به این معنی است که برای مثال، در لحظه فقط 100 درخواست می تواند بر روی کل هاست وجود داشته باشد و بیش از این مقدار می بایست در صف انتظار باشند. اگر چنانچه زمان زیادی برای این موضوع، صرف شود پیام هایی مانند ارور 503 و یا Timeout نمایش داده می شود.

معرفی سرویس های میزبانی وب شرکت میزبان فا

شرکت میزبان فا که جزو 5 شرکت برتر ایران در حوزه میزبانی وب است، سرویس های متنوعی را برای انواع وب سایت ها در نظر گرفته است. از سایت های نوپا و تازه راه اندازی شده که بازدید بالایی ندارند تا سایت های بسیار پربازدیدی که روزانه میزبان بیش از چند ده هزار نفر هستند. برای آشنایی بیشتر و مشاهده سرویس های مورد ارائه میزبان فا می توانید به وب سایت میزبان فا مراجعه نمایید.

در نظر داشته باشید ممکن است سایت های بسیار پربازدیدی وجود داشته باشند که منابع بسیار زیادی را نیاز داشته باشند. در این حالت، سرورهای اختصاصی مخصوص میزبانی سایت راهکار مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه سرور اختصاصی میزبان فا مراجعه نمایید. لازم به ذکر است منابع این سرورها نوعی سرور مجازی هستند که به دلیل بالا بودن منابع به نام سرور اختصاصی شناخته می شوند.

 

ارسال نظر