تأثیر نوسانات بیت کوین در سایر قیمت‌های ارز دیجیتال

ازآن‌جایی‌که بیت کوین یکی از ارزهای تأثیرگذار بازار کریپتوکارنسی است، براساس تحلیل کارشناسان و منابع خبری، نوسانات قیمت آن می‌تواند منجر به پیامدهای مختلف، مانند تأثیر بر قیمت لحظه ‌ای ارز دیجیتال دیگری شود.

تأثیر نوسانات بیت کوین در سایر قیمت‌های ارز دیجیتال

آگاهی از این همبستگی شدید قیمت بیت کوین با قیمت ارزهای دیجیتال دیگر، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا سبب پیش‌بینی آینده تک تک ارزها و اتخاد بهترین تصمیمات در بازار خواهد شد. اما سؤال این است که چگونه قیمت بیت کوین بر قیمت‌های بازار رمزارز اثر می‌گذارد؟ در ادامه مقاله جهت بررسی عواملی که باعث ایجاد نوسان قیمت بیت کوین و در نتیجه سایر ارزهای دیجیتال خواهد شد اطلاعاتی را ارائه می‌کنیم.

چرا قیمت بیت کوین، قیمت ارزهای دیجیتال دیگر را دستخوش نوسان می‌کند؟

در بازار ارزهای دیجیتال، پیوستگی مشهودی میان قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد. به‌طوری که رفتار کلی بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و قیمت ارزهای دیجیتال را کم و زیاد می‌کند. به بیان دیگر نوسان قیمت بیت کوین، به آسانی می‌تواند بر احساسات سرمایه‌گذاران و رفتار معاملاتی مؤثر باشد که در نهایت باید با توجه به تحلیل درست، بهترین تصمیم جهت خرید ارز دیجیتال اتخاذ شود. چنانچه بیت کوین با کاهش شدید قیمت رو‌به‌رو باشد، موج وحشتناکی در بازار ایجاد می‌شود و ممکن است سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری بر این ارز و سایر ارزهای دیجیتال نیز خارج شوند.

اما چنانچه این ارز دیجیتال محبوب صعود قیمت داشته باشد، علاقه و اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها افزایش می‌یابد و بر تعداد کسانی که دارایی خود را وارد بازار می‌کنند افزوده می‌شود. همچنین به دنبال این اقبال خوش، قیمت ارز دیجیتال تتر، اتریوم، ترون، شیبا و سایر رمزارزها نیز روند صعودی به خود می‌گیرد. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که با وجود این ‌که قیمت بیت کوین می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال دیگر اثر بگذارد، رفتار بازار کریپتو هنوز هم بسیار پیچیده است.

قیمت ارزهای دیجیتال

عواملی مهمی که بر قیمت بیت کوین اثرگذارند

نوسانات قیمت لحظه‌ای بیت کوین همیشه برای معامله‌گران بازار ارز دیجیتال مهم است. آن‌ها همواره سؤالات بسیاری در مورد تأثیر این نوسانات بر بازار ارزهای دیجیتال می٬پرسند؛ خوب است در ادامه با برخی از مهمترین عوامل آن آشنا شویم:

داشتن پشتوانه و پایه‌های قانونی ثابت

برخی افراد نبودن پشتوانه و پایه‌های مورد تأیید را علت اصلی این نوسانات شدید می‌دانند. آن‌ها بیان کرده‌اند که اگر بیت کوین نیز مانند دلار، پشتوانه اقتصادی و سیستم قانون‌گذاری مناسب و محکمی داشت، هرگز در اثر اخبار و شایعات مختلف اینقدر سریع دچار تغییر قیمت و نوسان نمی‌شد.

میزان عرضه و تقاضا

همانند هر بازار دیگری که رویکرد اقتصادی دارد، عرضه و تقاضای بیت کوین نیز یکی از مشخصه‌های اصلی نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال است. در هر بازاری که در آن رویکرد اقتصادی وجود داشته باشد، هر زمان برای خرید ارز دیجیتال موردنظر افزایش تقاضا در بازار ایجاد شود، شاهد روند صعودی در قیمت آن خواهید بود. همچنین عکس این حالت نیز ممکن است، یعنی چنانچه عرضه از تقاضا بیشتر باشد، قطعاً بازار شاهد کاهش قیمت ارز دیجیتال است.

اثر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

هاوینگ یا همان نصف شدن بیت کوین، رویداد مهمی است که تقریباً هر چهار سال یک‌بار در شبکه بیت کوین رخ می‌دهد. بر این اساس، پاداشی که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به بلاکچین دریافت می‌کنند، دقیقاً نصف می‌شود. کاهش پاداش استخراج، بر نرخ تولید بیت کوین‌های جدید تأثیر بسیاری می‌گذارد و در نتیجه نوعی نوسان ایجاد می‌کند. البته این اقدام هدف خاصی دارد و آن، رسیدگی به موضوع تورم و اطمینان از کمبود ارز دیجیتال است.

اقدام دیگری که برای جلوگیری از هجوم سریع بیت‌کوین‌های جدید صورت می‌گیرد تا منجر به تورم شود، این است که پاداش ماینرها در فواصل منظم، نصف می‌شود. در این حالت نیز سرعت ایجاد بیت کوین جدید کند می‌شود و بدین ترتیب بر ارزش کلی خرید ارز دیجیتال یا قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

قیمت ارزهای دیجیتال

تاثیر فعالیت نهنگ‌ها بر قیمت بیت کوین

در بازار ارزهای دیجیتال به کسانی که حجم‌های بسیار بالایی از بیت کوین را در کیف پول دیجیتالی خود دارند، نهنگ گفته می‌شود. به همین دلیل نهنگ‌ها با اقدام خود در راستای خرید بیت کوین یا فروش آن، می‌توانند موج نوسانی بزرگی را در بازار ایجاد کنند.

اثر نوسانات قیمت بیت کوین بر تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال

همبستگی قیمتی میان ارزهای دیجیتال با بیت ‌کوین، هماهنگی یا عدم هماهنگی رفتار ارزهای دیجیتال با آن را تعیین می‌کنند. در ارتباط با قیمت ارزهای دیجیتال نکات متعددی وجود دارد که توجه به آن‌ها ضروری است:

  • چنانچه ضریب همبستگی بین بیت کوین و یک رمزارز دیگر مثبت باشد، رفتار همسو دارند و روی یکدیگر تأثیر مستقیم می‌گذارند.
  • چنانچه ضریب همبستگی بین بیت کوین و یک رمزارز دیگر منفی باشد، رفتار غیر همسو دارند و کاهش قیمت یکی بر دیگری تأثیر می‌گذارد.
  • اگر ضریب همبستگی بین بیت کوین و رمزارزی صفر باشد، رفتار مستقل از هم دارند.

در این مسیر انتخاب صرافی ارز دیجیتالی که با ارائه خدمات، به کاربران در تشخیص همبستگی ها کمک کند و نقش دوست و همراه‌ را برای آن‌ها داشته باشد، بسیار ضروری است؛ زیرا سبب بهبود معاملات می‌شود. برخی از مزایای مهم این صرافی‌ها، در اختیار گذاشتن نمودار قیمت بیت کوین، ارائه قیمت ارزهای دیجیتال و ارائه جداول مقایسه روند ارزهای دیجیتال است.

بیت کوین، محبوبیت ترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی

با کاهش اخیر قیمت بیت کوین، سرمایه‌گذاران از تأثیر قابل‌توجه آن بر قیمت ارزهای دیجیتال دیگر صحبت کرده‌اند و به بیان آن‌ها، همبستگی یا ماهیت به‌هم پیوسته بازار ارزهای دیجیتال سبب رقم خوردن این اتفاق بوده است. به بیان دیگر، قیمت لحظه ‌ای ارز دیجیتال اصلی مانند بیت کوین، می‌تواند تأثیر زیادی را در سراسر بازار ایجاد کند. با‌این‌حال، همیشه داشتن اطلاعات لازم و استراتژی سرمایه‌گذاری برای علاقمندان مهم و حیاتی است.

کلیه مطالب ارائه شده در این مقاله تنها جنبه افزایش آگاهی برای علاقمندان و فعالان بازار ارزهای دیجیتال است و به‌هیچ‌عنوان تبلیغ یا تشویقی جهت خرید کوین مربوطه نیست، چرا که هرگونه معامله در بازار باید توسط افراد آموزش دیده و با تجربه انجام شود تا از بروز خطا یا هدر رفتن سرمایه جلوگیری به عمل آید.

 

وب سایت کلیک در تهیه محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 
 
 
ارسال نظر