راهنمای جامع انتخاب شیرهای کنترلی برای سیستم‌های برودتی صنعتی

راهنمای جامع انتخاب شیرهای کنترلی برای سیستم‌های برودتی صنعتی

به دنیای هیجان انگیز تبرید و تهویه مطبوع خوش آمدید. جایی که هر یک از قطعات آن برای دستیابی به خنکی و سرما مهم هستند. امروز، در این متن می خواهیم درباره اجزایی صحبت کنیم کمتر مورد توجه علاقه مندان به این حوزه قرار میگیرند: شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی.

انواع شیر کنترلی در تجهیزات برودتی میتوانند جادویی در سیستم های برودتی شما ایجاد کنند. در ادامه با انواع و ویژگی های آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. همچنین برخی از مطرح ترین برند های موجود شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی را معرفی میکنیم.

شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی

انواع شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی 

شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی یا همان بال ولو ها، وسیله هایی برای کنترل جهت، فشار و سرعت جریان سیال در سیستم های تبرید میباشند. در واقع به کمک این وسیله می توان جریان (مایع، گاز، پودر) را در لوله کشی و تجهیزات برودتی کنترل یا متوقف کرد.

انواع شیر کنترلی در تجهیزات برودتی عملکرد های مختلفی مانند: قطع، وصل، انحراف، چک یا کاهش فشار سر زیر را بر عهده دارند. این شیر ها از انواع ساده تا پیچیده ترین نوع آنها در سیستم های کنترلی اتوماتیک کاربرد خواهند داشت.

شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی بر اساس عملکرد و ساختار به انواع مختلفی تقسیم میشوند. در ادامه به برخی از پرکاربردترین و برند های مطرح تولید کننده این شیر ها اشاره خواهیم کرد:

بال ولو یا شیر توپی

بال ولو یکی از شیرآلات کنترلی تجهیزات برودتی است که از یک توپ با سوراخ های دایره ای به عنوان قطعه باز و بسته کننده مسیر استفاده میکند. توپ درون میل سوپاپ می چرخد و باعث باز یا بسته شدن مسیر خواهد شد.

بال ولو danfoss از آلیاژ سخت ساخته شده و کیفیت و دوام بسیار بالایی دارد. از جمله کاربرد های آن میتوانیم به: انعطاف پذیری همگرا، انحراف و تغییر جهت جریان محیط روی خط لوله، اتصال دو کانال به یکدیگر و... اشاره کنیم.

علاوه بر مدل های الکترونیکی شیر دستی بال ولو نیز در بازار موجود میباشد. شیر دستی توپی بهترین گزینه برای کسب و کارهای کوچک و سردخانه های کانتینری میباشد.

شیر انبساط

شیر انبساط

شیر انبساط یکی دیگر از شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی میباشد که برای کاهش فشار از آن استفاده میکنند. شیر انبساط میتواند فشار مبرد را از زیاد به کم تغییر دهد و به نوعی آن را به تبخیر می رساند. در نتیجه گرما را به خود جذب کرده و اثر خنک کنندگی به جای میگذارد.

این محصول با توجه به عملکرد در انواع مدل های شیر دستی، الکترونیکی و... و با برند های مختلف تولید و به بازار عرضه میشود. شیر انبساط (برند های دانفوس و آلکو و شیر الکترونیکی دانفوس) از محبوب ترین برند های این شیر در بازار هستند.

شیر الکترونیکی دانفوس میتواند طبق یک برنامه از پیش تعیین شده، دبی مبرد دستگاه تبرید را وارد کند. از همین رو بهترین گزینه برای تجهیزات برودتی اتوماتیک است. این شیر به سرعت به یکی از کاربردی ترین شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی تبدیل شده و میتواند برای بهینه سازی سیستم های تبرید هوشمند استفاده شود.

در شرایط آب و هوایی گرم، شیر انبساط الکترونیکی میتواند بهتر از اپراتور انسانی عمل کند. در نتیجه مصرف برق را کاهش داده و راندمان را بهبود میبخشد. از نظر قیمتی شیر انبساط الکترونیکی دانفوس کمی گران تر از شیر انبساط حرارتی سنتی است. با این حال ارزش سرمایه گذاری به خصوص برای صنایع حساس را دارد.

شیر برقی

شیر برقی

شیر برقی یا شیر الکترومغناطیسی نوع دیگری از شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی است. این شیر میتواند بر اساس وجود یا عدم وجود سیگنال الکتریکی باز یا بسته شود. این شیر یکی از مهمترین اجزای سیستم های اتوماسیون صنعتی برای کنترل سیالات میباشد.

شیر برقی بر اساس محرک کار میکند و سیستم های پنوماتیک یا هیدرولیک وابسته نیست. در سیستم های کنترلی تجهیزات برودتی برای تنظیم جهت، جریان، سرعت و سایر پارامتر ها میتوان از آن استفاده کرد.

شیر برقی انواع مختلفی دارد که هر یک کاربرد خاص خودشان را دارند. رایج ترین آنها شیر های یک طرفه، شیرهای ایمنی، شیرهای تنظیم سرعت، شیرهای کنترل جهت و... هستند. همچنین پرفروش ترین شیر برقی برندهای (دانفوس، آلکو و کستل) میباشند.

چک ولو

شیر چک یا چک ولو یک شیر یک طرفه است. ای شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی وظیفه انتقال مایع در یک جهت جریان را دارد و از جریان معکوس جلوگیری میکند. به صورت کلی این شیر برای جلوگیری از جریان برگشتی یا مخلوط شدن مبرد استفاده میشود.

چک ولو در دو نوع اتصال پیچ و مهره در بدنه های فولادی و چک ولو فولادی فورج شده میباشد. شما میتوانید با توجه به کاربرد و نوع سیستم بهترین مدل را انتخاب کنید.

https://www.damoon-co.com/product-category/refrigeration/check-valve/danfoss-check-valve

اهمیت انتخاب شیر کنترلی در چیست؟

انتخاب صحیح شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید شیر هایی را انتخاب کنید که با سیستم تبرید و تجهیزات شما مطابقت داشته باشند. چرا که این قطعات به صورت مستقیم بر عملکرد، ایمنی و کارایی سیستم تاثیر می گذارند. در ادامه برخی از مزایای انتخاب صحیح شیرهای کنترلی را عنوان کرده ایم:

  • عملکرد برودتی: انتخاب شیر انبساط یا بال ولو مناسب میتواند باعث نگه داشتن مبرد در دما و فشار مناسب شود. با استفاده از این شیر سرما در سراسر سطح به صورت مساوی توزیع خواهد شد. در نتیجه شما میتوانید دما و رطوبت سردخانه یا محیط را روی یک پارامتر ثابت نگه دارید.
  • بهره وری انرژی: انتخاب یک شیر برقی مناسب میتواند باعث اتوماسیون باز و بسته شدن مسیر مبرد شود. در نتیجه از باز و بسته شدن غیر ضروری جریان جلوگیری شده و در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد. کاهش اتلاف انرژی میتواند باعث کاهش هزینه های کلی تجهیزات برودتی شود.
  • ایمنی: انتخاب شیر تخلیه و شیر چک مناسب میتواند در صورت بروز هرگونه آسیب یا ناهنجاری در سیستم، جریان مبرد را متوقف یا آزاد کند. در نتیجه سیستم را از خطرات فشار بیش از حد یا جریان برگشتی حفظ خواهد کرد.

انواع شیر کنترلی در تجهیزات برودتی

چگونه شیر مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی مستلزم در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند: نوع، هدف، مقیاس، شرایط کاری، دبی، نوع مبرد، دما، فشار و دیگر فاکتورهای سیستم تبرید شما است. همچنین باید با عملکرد های شیر، روش های اتصال و ابعاد شیر نیز آشنایی داشته باشید. برای انتخاب صحیح شیرآلات میتوانید با تامین کنندگان حرفه ای این حوزه مشورت نمایید تا بر اساس نیازهای خاص شما بهترین راه حل را به شما ارائه دهند.

نمایندگی تجهیزات کنترلی و شیر آلات با ضمانت اصالت

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، شیرآلات کنترلی در تجهیزات برودتی قهرمانان خاموش دنیای تبرید و تهویه مطبوع هستند. این وسایل برای اطمینان از دمای مطلوب کلیدی می باشند. در نتیجه اگر به دنبال صرفه جویی در انرژی و حفظ عملکرد ایمن و کارآمد سیستم برودتی خود هستید میتوانید با شرکت های فعال در این زمینه به صورت تلفنی یا به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

کارشناسان متخصص دامون با سالها تجربه در صنعت و دانش حرفه ای میتوانند انواع شیر کنترلی در تجهیزات برودتی را به شما معرفی کرده و کارایی بالا، ایمنی و کارآمدی سیستم برودتی شما را تضمین نمایند.

 

ارسال نظر