انتخاب بهترین خنک کننده cpu

انتخاب بهترین خنک کننده cpu

انتخاب یک یا چند محصول به عنوان بهترین خنک کننده cpu کاری سخت و چالش برانگیز است. البته این انتخاب در مورد هر محصول دیگری هم دشواری‌های خود را دارد. به همین دلیل نیاز است که معیارهایی را برای انتخاب تعیین کنیم و سپس بر اساس آن از بین گزینه‌های موجود بهترین‌ها را جدا کرده و در یک لیست قرار دهیم. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی به مرور معیارهای جدیدی جایگزین معیارهای کنونی خواهند شد. بنابراین باید معیارهای خود را به صورت دوره‌ای بروزرسانی کنیم. اما قبل از اینکه بخواهیم به معیارهای انتخاب بهترین خنک کننده cpu بپردازیم باید ببینیم چرا به همچین محصول نیاز داریم. در ادامه این بررسی جذاب با ما همراه باشید.

چرا به خنک کننده cpu نیاز داریم؟

Cpu قلب تپنده سیستم است که وظیفه پردازش و اجرای دستورات را برعهده دارد. در نتیجه هر چه پردازنده قوی‌تر باشد، توانایی انجام محاسبات پیچیده‌تر و سنگین‌تر را دارد. اما هر چه توان cpu بالاتر می‌رود، میزان برق مصرفی آن بیشتر شده و در نتیجه گرمای بیشتری تولید خواهد کرد. گرما باعث کندی و افت عملکرد cpu خواهد شد و در بلند مدت سلامت آن را به خطر می‌اندازد. خنک کننده، گرما را از پردازنده دفع کرده و دمای آن را در محدوده ایمن نگه می‌دارد. از این طریق به پایداری عملکرد و افزایش طول عمر پردازنده کمک خواهد کرد. بنابراین در هنگام خرید cpu حتما بخشی از بودجه خود را برای تهیه یک خنک کننده مناسب کنار بگذارید.

222222222222222

معیارهای انتخاب خنک کننده cpu

زمان خرید پردازنده، فروشنده‌ها عموما متناسب با نیاز شما خنک کننده‌های متنوعی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. اما اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، ساده‌تر می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر به دنبال خرید خنک کننده cpu هستید بهتر است به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

  • توان حرارتی خروجی پردازنده (TDP): توان حرارتی خروجی پردازنده به حداقل گرمایی اطلاق می‌شود که باید توسط سیستم خنک کننده خارج شود تا پردازنده بتواند با فرکانس پایه کار خود را ادامه دهد. هرچه TDP پردازنده بالاتر باشد، خنک کننده‌ای با ظرفیت دفع حرارتی بیشتر نیاز است.
  • بودجه: افراد معمولا بودجه خود را صرف خرید قطعاتی مانند پردازنده، کارت گرافیک یا هارد و رم می‌کنند. اگرچه خرید ssd یا سایر قطعات به بهبود سرعت کامپیوتر کمک می‌کنند اما بودجه کمی برای خرید خنک کننده cpu باقی می‌گذارند. هر چه بودجه شما بیشتر باشد، قطعا می‌توانید خنک کننده بهتری تهیه کنید.
  • نوع خنک کننده: یکی دیگر از معیارهایی که هنگام انتخاب خنک کننده پردازنده باید به آن توجه داشته باشیم، نوع خنک کننده است. خنک کننده‌های بادی و مایع پرکاربردترین محصولاتی هستند که می‌توانید خریداری کنید. خنک کننده‌های مایع عموما کارایی بهتری دارند اما هزینه آن‌ها هم بیشتر است.
  • میزان نویز: یکی از مشکلات سیستم‌های خنک کننده این است که صدای بلندی تولید می‌کنند. برای مثال افرادی که یوتیوبر یا گیمر هستند و استریم انجام می‌دهند، به محیط آرامی برای این کار نیاز دارند. بنابراین زمان خرید خنک کننده به میزان صدا و نویز این دستگاه‌ها توجه داشته باشید.
  • سازگاری با سوکت پردازنده: هر کدام از پردازنده‌های کامپیوتر نوع خاصی از سوکت را دارند. حتی در بین محصولات یک شرکت هم ممکن است سوکت‌های متفاوتی ببینیم. عدم تطابق با سوکت پردازنده باعث می‌شود که نتوانید از خنک کننده استفاده کنید. بنابراین در نظر داشته باشید که انتخاب بهترین خنک کننده cpu به موارد ریز این چنینی بستگی دارد و نمی‌توانید یک محصول را برای همه پرازنده‌ها استفاده کنید.

333333333333333333333

معرفی 4 خنک کننده برتر cpu

حال که با معیارهای انتخاب یک خنک کننده cpu آشنا شدیم نیاز است که با محصولاتی که از این معیارها برخوردار هستند، آشنا شویم. در ادامه 4 مورد از بهترین خنک کننده‌های پردازنده موجود در بازار ایران را با هم بررسی خواهیم کرد:

1- خنک کننده پردازنده دیپ کول مدل ICE EDGE MINI FS V2.0

خنک کننده پردازنده دیپ کول مدل ICE EDGE MINI FS V2.0 می‌تواند لقب بهترین خنک کننده cpu ارزان را یدک بکشد. این خنک کننده بادی با 258 گرم وزن یک محصول سبک به حساب می‌آید و توانایی اتصال به انواع سوکت پردازنده‌های اینتل و AMD را دارد. همچنین با توان 2200 دور در دقیقه می‌تواند انواع پردازنده را تا حد مناسبی خنک کند. با تولید 24.7 دسی بل اگر چه خیلی کم صدا نیست اما می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

2- خنک کننده پردازنده مایع کولر مستر مدل Ice God G360 Phantom

اگر به دنبال بهترین خنک کننده مایع cpu هستید، یکی از بهترین گزینه‌های بازار خنک کننده پردازنده مایع کولر مستر مدل Ice God G360 Phantom است. این محصول به فضای بزرگی نیاز دارد و حدود 1750 گرم وزن دارد که سنگین به نظر می‌رسد. اما با توجه به کارایی که دارد، وزن آن کاملا مناسب است. تنوع سوکت‌های این محصول بسیار زیاد است و می‌توانید به اکثر پردازنده‌ها آن را متصل کنید. همچنین 3 عدد فن دارد که با سرعت حداقل 600 دور بر دقیقه و حداکثر 1800 دور می‌توانند نیاز انواع کاربران را رفع کنند. استفاده از نور RGB ظاهر زیبایی به این محصول داده است و در کنار آن 27 دسی بل صدا تولید می‌کند که برای خنک کننده‌ای در این سطح کاملا قابل قبول است.

3- خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل T620s

اگر علاوه بر کارایی به زیبایی خنک کننده cpu کامپیوترتان اهمیت می‌دهید، خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل T620s گزینه جذابی است. این محصول با استفاده از نورپردازی ARGB می‌تواند جذابیت بیشتری به کامپیوتر شما بدهد. البته نباید از ویژگی‌های سخت افزاری آن غافل شویم. خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل T620s یک خنک کننده بادی جمع و جور است که تنها فن آن، می‌تواند با حداقل سرعت 650 دور در دقیقه سیستم شما را خنک کند. اگر هم به خنک کنندگی بیشتری نیاز داشتید سرعت آن تا 1750 دور در دقیقه افزایش پیدا خواهد کرد. امکان اتصال به انواع سوکت و انواع پردازنده و همچنین کم صدا بودن از ویژگی‌های دیگر این محصول است که آن را از رقبا متمایز خواهد کرد.

4- خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل Hyper T20

اگر همه موراد بالا نتوانستند نیاز شما را پاسخ دهند بهتر است سراغ خنک کننده پردازنده کولر مستر مدل Hyper T20 بروید. محصولی ساده و کاربردی که می‌تواند به حداکثر سرعت 2000  دور در دقیقه برسد و تا 40000 ساعت هم عمر مفید دارد. این خنک کننده بادی از یک فن ساده بدون هیچ نورپردازی استفاده می‌کند که آن را برای کاربران ساده پسند به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل خواهد کرد. Hyper T20 هم از سوکت‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و به راحتی برای انواع پردازنده‌ها قابل استفاده است. صدای آن کمی بلندتر از سایر محصولات است و به 30 دسی بل می‌رسد که البته با قیمت مناسب آن تا حد زیادی جبران خواهد شد.

 

ارسال نظر