کاهش حضور مردم جهان در شبکه های اجتماعی | تب سوشال مدیا کم شد؟
بر اساس گزارش مرکز «استاتیستا» امسال حضور مردم در شبکههای اجتماعی کمتر از سال گذشته بوده است.
رشد نفوذ شبکههای اجتماعی در زندگی روزانه مردم در چند سال گذشته شگفتانگیز بوده و طبق گزارشهای بینالمللی در سال ۲۰۲۱ هر کاربر به طور متوسط ۱۴۲ دقیقه از شبانهروز را در اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی سپری کرده است.
کاهش ۳ دقیقه ای حضور در شبکه های اجتماعی نسبت به 2020
البته مدت استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی در سال جاری نسبت به سال گذشته در حدود ۳ دقیقه کاهش یافته و به نظر میرسد تمایل گروههای مختلف مردم برای حضور در پلتفرمهای دیجیتال مقدار اندکی کاهش یافته است. حالا تعدادی از محققان این سؤال را مطرح کردند که:
آیا جهان پیک استفاده از شبکههای اجتماعی را پشت سر گذاشته است؟
در یک دهه اخیر تعداد زیادی پلتفرم در حوزه شبکههای اجتماعی معرفی شد و اگرچه برخی از آنها توانستند به طور چشمگیری در جذب مخاطبان در سراسر دنیا موفق عمل کنند، ولی بسیاری از این برنامهها تنها تعداد محدودی کاربر بومی دارند و در اغلب کشورهای جهان ناشناس هستند.
کارشناسان فناوری معتقدند شبکههای اجتماعی پتانسیل بالایی برای توسعه بازارهای اقتصادی دارند و میتوان انتظار داشت بار دیگر شاهد اوجگیری تعداد کاربران این اپلیکیشنها همزمان با رواج نوسانات اقتصادی باشیم.
بیشتر بدانید: تیک تاک پردانلودترین اپلیکیشن جهان شد!
با وجود تأثیر مثبتی که شبکههای اجتماعی بر بازار صنایع مختلف داشته، ولی متأسفانه آمارهای بینالمللی حاکی از آن است که افزایش سرسامآور استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر منفی بر سلامت روان مردم در کشورهای مختلف گذاشته و موجب گسترش بیثباتی اجتماعی و سیاسی در سراسر دنیا شده است.
در نمودار زیر میزان استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی در هر روز را که از سوی مؤسسه تحلیل داده «استاتیستا»(statista) از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ را مشاهده میکنید:
منبع: آنا