رسانه ملی با تولیدکنندگان محتوا باید همکاری داشته باشد

رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاح نمایشگاه «رصتا» تاکید کرد: تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر و نیاز مخاطب و تغییرات ذائقه مصرف مخاطبان صداوسیما به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و رسانه ملی با تولیدکنندگان محتوا باید همکاری داشته باشد.

رسانه ملی با تولیدکنندگان محتوا باید همکاری داشته باشد

به گزارش کلیک سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) صبح امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه، با حضور  رئیس سازمان صداوسیما و جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران‌ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و سکوهای نمایش خانگی در مصلای تهران افتتاح شد و نمایشگاه سوم، رسما کار خود را آغاز کرد.

رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاح نمایشگاه «رصتا» تاکید کرد: ساترا نقش تسهیل‌گری و شتاب‌دهی به تولید محتوای سالم در فضای مجازی را برعهده دارد. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر و نیاز مخاطب و تغییرات ذائقه مصرف مخاطبان صداوسیما به تنهایی از پس آن بر نمی‌آید و رسانه ملی با تولیدکنندگان محتوا باید همکاری داشته باشد.

جبلی در این نشست به دستاوردهای «رصتا» و خدمات «تلوبیون» اشاره کرد: رصتا دستاوردهای قابل توجه و امیدوارکننده داشته است. مهم‌ترین آن این است که دورهمی جامعی بین فعالان از جمله شرکت‌های پشتیبان، تولیدکنندگان و… به وجود آورده و این فعالان دور هم جمع می‌شوند و این دورهمی می‌تواند برای بهره‌برداری در رسانه ملی یک ظرفیت خوب باشد. خدمتی که تلوبیون دارد انجام می‌دهد این است که مخاطبان می‌توانند به آرشیو رسانه ملی و امکان به اشتراک گذاشتن آنها دسترسی داشته باشند. تلوبیون فضایی فرآهم کرده که علاوه بر امتداد رسانه ملی، تبدیل به امتداد تولید صوت و تصویر در فضای مجازی می‌شود.

جبلی در نهایت درباره افزایش کیفیت کلی محتواها به کمک از هوش مصنوعی اشاره کرد: در زمینه استفاده از هوش مصنوعی به شدت نیازمند دانشگاه‌ها هستیم. البته مراکز پژوهشی مانند ستاد هوش مصنوعی و مرکز پژوهش‌هایی که در ساترا وجود دارد ظرفیت‌هایی است که سازمان می‌تواند از آنها استفاده کند. ما به عنوان یک سازمان پویا و رسانه گسترده ملی حتما در صدد استفاده کردن از ظرفیت‌های فعلی و استعدادهای جدید هستیم در مسیر تولید و باید این مسیر را ادامه بدهیم. استعدادهایی هستند که اگر میدان پیدا کنند می‌توانند خود را به سطح علاقه مخاطبان برسانند.

بر اساس این گزارش این دوره از نمایشگاه در حالی کار خود را آغاز می‌کند که ۱۶۴ غرفه حضور دارند تا روز پنجشنبه ۲۹ شهریورماه به کار خود ادامه می‌دهد.

مخاطبان، اهالی رسانه، هنرمندان و مردمی که علاقه‌مندی‌شان به حوزه صنایع نمایش‌خانگی و پلتفرم‌های خانگی است می‌توانند طی این روزها، از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر بازدید داشته باشند.

سومین دوره نمایشگاه نشست‌های تخصصی با محوریت سواد رسانه‌ای

سعید مقیسه رئیس ساترا در افتتاحیه نمایشگاه «رصتا» بیان کرد: سومین دوره نمایشگاه نشست‌های تخصصی با محوریت سواد رسانه‌ای، تالار هوش مصنوعی در نوبت صبح و عصر، کارگاه‌های آموزشی و ابزارهای تولید محتوا برگزار می‌شود و گواهینامه رسمی از فنی و حرفه‌ای و دانشگاه افق به علاقه‌مندان فعال ارائه خواهد شد. 

وی افزود: همچنین در خدمت مجمع «رصتا» و چند مجمع صنفی دیگر هستیم و  اکران‌ برخی آثار را ساعت ۱۴ هر روز خواهیم داشت. یک اعتبار خرید هم تدارک شده و همه بازدیدکنندگان با کارت ملی‌ خود می‌توانند این اعتبار را دریافت کنند و از محصولات غرفه‌ها بهره ببرند. بخش سکوهای بین‌الملل را نیز در نمایشگاه خواهیم داشت و روز پنجشنبه هم اختتامیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.

بعد از افتتاحیه مسیری برای بازدید پیمان جبلی رئیس صداوسیما تهیه‌شده بود که ضمن بازدید وی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه، ستاد هوش مصنوعی صداوسیما که دارای سه کمیسیون است و یک کمیسیون از آن مربوط به ساتراست نیز افتتاح شد.

بنا بر این گزارش، امسال ۱۲۴ سکویی که از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز دارند در این نمایشگاه حاضر هستند و مابقی غرفه‌ها، انجمن‌ها و اصناف و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش‌خانگی هستند.

همچنین در این نمایشگاه بخشی از برنامه‌ها را برای اشخاصی که علاقه‌مند به ایفای نقش در حوزه‌های هنری و رسانه‌ای هستند، تدارک دیده‌ و مسابقات متنوعی برگزار می‌شود. ایران‌صدا، آزمون گویندگی برگزار می‌کند و برگزیدگان آزمون داخل نمایشگاه «رصتا» در آزمون دیگری خارج از نمایشگاه در شبکه ایران صدا بار دیگر به رقابت می‌پردازند و در نهایت برگزیدگان نهایی در شبکه ایران‌صدا مشغول به کار می‌شوند. برخی از مسابقات دیگر نیز نظیر آزمون دوبله، اجرا و گویندگی در غرفه‌های مختلف انجام می‌شود و برخی دیگر نیز در فضای نمایشگاهی مجامع اتفاق می‌افتد.

انیمیشن «حسنا ۲»، رئالیتی‌شوی «سرگیجه»، فیلم «اسرائیلیسم» و برخی سریال‌ها و برنامه‌های دیگر برای اولین بار در نمایشگاه «رصتا» اکران خواهد شد. همچنین برنامه‌ «مافیا» توسط سعید ابوطالب در غرفه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری به‌صورت زنده و با حضور مخاطبان نمایشگاه و برخی چهره‌ها اجرا خواهد شد.

آخرین آمار ثبت نام سکوهای دارای از مجوز از ساترا بیانگر افزایش تقریبا دو برابری میزان مشارکت رسانه‌های فراگیر در این نمایشگاه است و تاکنون ۱۵۱ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و علاوه بر این برخی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در این نمایشگاه حضور دارند.

در این مراسم پیمان جبلی رئیس صداوسیما، سعید مقیسه رئیس ساترا، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، محسن قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا، حمیدرضا نوابی‌ دبیر نمایشگاه و جمعی از مدیران رسانه‌های فراگیر سومین‌ نمایشگاه ملی «رصتا» حضر داشتند.

گفتنی است سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر