تپسی و اسنپ از محل کمیسیون رانندگان چقد درآمد دارند؟
بر اساس آمار کدال درآمد تپسی از محل کمیسیون در ماه آذر 61 میلیارد تومان است. اسنپ نیز براساس محاسبه درآمد کل اعلام کرده که 15.6 درصد درآمد برآوردی از کمیسیون دارد.
آمار کدال نشان میدهد که درآمد تپسی از محل کمیسیون 61 میلیارد تومان از ارزش کل سفرهایش که 393 میلیارد است. اسنپ نیز 15.6 درصد از کل درآمد آن که 496 میلیارد تومان است، درآمد برآوردی از کمیسیون دارد.
درآمد تپسی از کمیسیون بیشتر از بورس
در آمار کدال تپسی آمده است که از میان ۶۱ میلیارد و ۶۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد این شرکت، ۵۹ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمیسیون دریافتی از سفیران است.
علاوهبر آن تپسی از سرویس تلفنی یک میلیارد و ۹۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سرویس تلفنی و ۱۹۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از راهاندازی مجدد و ۲۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سوءپیشینه سفیران درآمد به دست آورده است.
این در حالیست که درآمد تپسی تنها از «کمیسیون سفیران» در آذر امسال بیش از 59 میلیارد تومان بوده، درحالیکه این نماد بورسی از کل درآمد آبان خود 55 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که این تفاوت نشان از رشد قابل توجه درآمد و کسب سود از فعالیت این شرکت استارتاپ بورسی در آذر میدهد.
از سوی دیگر اسنپ در واکنش به درآمد تپسی از کمیسیون دریافتی از رانندگان به رسانه کارنگ، اعلام کرده است که حدود 15.6 درصد از درآمد 496 میلیارد تومانیاش در آذر ماه از محل دریافت کمیسیون است که تقریبا 77 میلیارد تومان میشود.
دعوای اسنپ و تپسی بر سر سهم بازار اینترنتی
همچنین، در پی انتشار این اعداد و ارقام اسنپ ادعا کرده است که سهم 90 درصدی از بازار تاکسیهای اینترنتی دارد و تنها 10 درصد از سهم این بازار متعلق به تپسی است، درحالی که در آن سوی ماجرا تپسی مدعیست که 20 درصد از سهم بازار را داراست.
به گفته محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در ۲۰ دی ماه در تهران رکورد یک میلیون و ۷۱ هزار و ۶۲۸ سفر را ثبت کرده و در ۱۴ دیماه نیز رکورد ۳ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۹۶۹ سفر را در کل کشور به ثبت رسانده است.
براساس اظهارات او تعداد سفرهای ثبت شده اسنپ در آذرماه ۱۴۰۱ برابر با ۹۹ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۰۵ سفر بوده و این میزان سفر را با سفرهای ثبت شده در کدال برای شرکت رقیب که در بورس پذیرفته شده مقایسه میکند و نتیجه میگیرد که اسنپ ۹۰ درصد از بازار تاکسیهای اینترنتی را به خود اختصاص داده است.
فرید شهابی، مدیرتجاری اسنپ نیز در این باره میگوید: «اندازه کل بازار حدود ۱۱۱ میلیون و تعداد سفرهای تپسی حدود ۱۰.۵ درصد از کل بازار است. محاسبات ما از طریق تیم تحقیقات بازار و استراتژی هم همین اعداد را تایید میکند. در نهایت تپسی تقریبا بین ١١.٥ تا ١١.٧ میلیون سفر دارد. به این شکل میتوان با استفاده از کدال به سهم هر شرکت از کل بازار رسید.»
تپسی چه میگوید؟
این در حالیست که مدیر تیم تجربه مشتری و تحقیقات بازار تپسی ادعای اسنپ مبنی بر سهم 90 درصدی اسنپ در بازار تاکسیهای اینترنتی را رد میکند. چراکه به عقیده او در بررسی سهم بازار تاکسیهای آنلاین، هر شهر وزن متفاوتی دارد و شاخصهایی مانند ضریب نفوذ اپلیکیشنهای تاکسی آنلاین، میانگین قیمت، ترکیب کاربران و غیره در شهرها متفاوت است و این تفاوت باید در نظر گرفته شود.
نگار پورشعبان میگوید که علاوه بر تعداد سفرهای تاکسی اینترنتی، دریافت نظرسنجی از رفتار مصرفکنندگان در تعیین سهم بازار مهم است.
طبق گفته او تاکسیهای اینترنتی نتایج بدست آمده را از طریق منطبق کردن آن با دادههای رشد شرکت در بازه زمانی مورد نظر، رشد تعداد سفرها در هر شهر، رشد تعداد کاربران مسافر و راننده، رشد میزان مصرف کاربران، مقایسه میزان پیمایش رانندگان در هر تاکسی اینترنتی، دادههای منتشر شده توسط دیگر شرکتها و اطلاعات مرتبط دیگری که در دست دارند، صحتسنجی میکنند و در نهایت به عدد سهم بازار خود میرسند.
مدیرعامل تپسی نیز آمار اسنپ را غیرواقعی میداند و اعلام میکند که تمام اطلاعات شفاف تپسی روی کدال نشان میدهد که آنها چه میزان سهم از بازار دارند و تا چه میزان به این سهم اضافه یا کم شده است. [کارنگ]
اسنپ و تپسی دو تاکسی اینترنتی محبوب در میان کاربران ایرانی هستند که به نوعی رقیب یکدیگر در بازار تاکسیهای اینترنتی کشور محسوب میشوند و طبیعتا رقابت اصلی آنها برای سهم بیشتر در این بازار است. تپسی به عنوان اولین استارتاپ ایرانی چند ماه پیش وارد بازار بورس شد و همین موضوع باعث افزایش درآمد این شرکت شد.
منبع: تجارت نیوز