مراحل ثبت شرکت و تغییرات شرکت با الی ثبت

ثبت قانونی کسب‌وکار، یکی از مهم‌ترین اقدامات در جریان راه‌اندازی شرکت بوده و در واقع، صاحبان کسب‌وکار با این کار به فعالیت خود اعتبار می‌بخشند.

مراحل ثبت شرکت و تغییرات شرکت با الی ثبت

یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت این است که از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری می‌کند و به این ترتیب، مدیران می‌توانند فعالیت‌های خود را به بهترین شکل مدیریت کنند. در این مطلب، مراحل ثبت قانونی کسب‌وکار را مورد بررسی قرار داده و همچنین درباره تغییرات شرکت و اهمیت آن نیز اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه داده‌ایم.

شرایط و مراحل ثبت شرکت در ایران

برای اینکه کسب‌وکار خود را به‌صورت قانونی ثبت کنید، باید یک‌سری مراحل را طی کنید که این مراحل را به ترتیب توضیح داده‌ایم:

انتخاب نوع شرکت

نخستین گام برای ثبت یک شرکت، انتخاب نوع شرکت است. همانطور که می‌دانید، شرکت‌ها انواع مختلفی دارند که به‌عنوان برخی از آن‌ها می‌توان به شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی، دانش بنیان و ... اشاره کرد. با انتخاب نوع، می‌توان اعضا و شرکا را مشخص کرد و تمام مراحل را باتوجه‌به نیازمندی‌های سازمان پیش برد. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا آینده کسب‌وکار شما را تعیین خواهد کرد.

انتخاب نام شرکت

در دومین مرحله ثبت شرکت، باید یک نام مناسب انتخاب شود. انتخاب نام ممکن است در نظر اول بسیار ساده به‌نظر برسد؛ اما خوب است بدانید که این پروسه نیز قوانین و بایدونبایدهای خاص خودش را دارد. برای مثال، هنگام انتخاب نام برند باید توجه داشته باشید که نام مورد نظر شما حتما دارای سه سیلاب و ریشه فارسی باشد. در این حالت، نام انتخابی مورد تایید اداره ثبت شرکت‌ها قرار خواهد گرفت.

مشخصات و موضوع فعالیت

این مرحله شامل جمع‌آوری تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به کسب‌وکارتان است. این اطلاعات شامل آدرس شرکت، نوع فعالیت و همچنین سمت اعضای آن می‌شود. هنگامی که نوع فعالیت خود را مشخص می‌کنید، در واقع به کارشناسان اداره ثبت اعلام می‌کنید که کسب‌وکار شما قرار است در چه زمینه خاصی فعالیت کند و محدوده مجاز برای فعالیت خود را معین خواهید کرد. با این کار، هر کدام از بخش‌های شرکت می‌توانند فعالیت خود را راحت‌تر ادامه دهند و مسیر رشد و پیشرفت برای آن‌ها هموارتر خواهد بود.

ثبت در سامانه ثبت شرکت‌ها

در مراحل قبل، هرآنچه که برای ثبت قانونی یک شرکت لازم بود را جمع‌آوری کردید. حال در این مرحله باید به‌همراه تمام آن اطلاعات و همچنین مدارک مورد نیاز مانند عکس شناسنامه و کارت ملی اعضا، نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید. این کار باید در سامانه آنلاین ثبت شرکت‌ها انجام شود. پس از اینکه تمام اطلاعات لازم را در این سامانه بارگذاری کردید، باید منتظر تایید کارشناسان باشید. بعد از تایید، مشخصات اوراق مهم و اصلی را قرار می‌دهید و آگهی پیش‌نویس ثبتی را دریافت می‌کنید.

تنظیم اوراق شرکت

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت، بایستی تمام اوراق شرکت که شامل شرکت‌نامه، اظهارنامه و اساسنامه می‌شوند را آماده کنید. توجه داشته باشید که کلیه این مراحل باید با دقت بسیار بالا و مطابق با قوانین مربوط به ثبت شرکت‌ها انجام شوند تا مشکلی در جریان ثبت به‌وجود نیاید. پس از تهیه و تنظیم این اوراق، باید دو نسخه از آن‌ها را داشته باشید و پس از اینکه به امضای اعضا رسیدند، یکی را نزد خود نگه داشته و دیگری را به اداره ثبت تحویل دهید.

ارسال مدارک به اداره ثبت

در این مرحله از ثبت شرکت، باید کلیه مدارک آماده شده را درون پوشه و پاکت مخصوص قرار داده و آن را برای اداره ثبت شرکت‌ها بفرستید. این پوشه و پاکت‌های مخصوص را می‌توانید از اداره پست تهیه کنید. پس از انجام این مرحله، باید منتظر باشید تا اداره ثبت، مدارک شما را تایید کند.

دریافت آگهی

درصورتی‌که همه مراحل گفته‌شده را به‌درستی انجام داده باشید، در سامانه ثبت شرکت‌‌ها یک پیام مبنی بر تایید ثبت دریافت خواهید کرد. در این مرحله، باید نسبت به پرداخت هزینه‌های ثبتی خود در اداره ثبت اقدام کرده و همچنین، یک پرینت از برگه پیش‌نویس خود بگیرید. سپس می‌توانید آگهی تاسیس کسب‌وکار خود را از اداره ثبت دریافت کنید.

 

اهمیت ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات در شرکت‌های مختلف اهمیت بالایی داشته و تاثیرات مهمی بر جای می‌گذارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به‌شرح زیر است:

حفظ اعتبار و شفافیت

به‌طورکلی، اعتبار و شفافیت از اهمیت بسیار بالایی در روند ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت برخوردار است. جالب است بدانید که ثبت تغییرات شرکت موجب حفظ شفافیت و اعتبار شرکت می‌شود. این اقدام باعث می‎‌شود تا اطلاعات جدید همچون تغییرات در ساختار مدیریت، مالکیت یا اهداف کسب‌وکار به‌روز شود و در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

پیروی از قوانین و مقررات

ثبت تغییرات از طریق مراجعه به دفاتر رسمی باعث اطمینان از رعایت قوانین مربوط به شرکت می‌شود. این امر کمک می‌کند تا شرکت مرتکب تخلفات قانونی نشود و با پیروی از اصول قانونی، ریسک‌های حقوقی خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

اطمینان مشتریان و شرکای تجاری

تغییراتی که در کسب‌وکار شما ایجاد می‌شود، ممکن است تاثیراتی بر مشتریان و شرکای تجاری شما داشته باشد؛ به این صورت که اطمینان از ثبت تغییرات و ارائه اطلاعات جدید به آن‌ها، می‌تواند اعتماد مشتریان و شرکا را جلب کرده و همکاری‌های آینده آن‌ها را تضمین کند.

تسهیل امور مالی و مالکیت

ثبت تغییرات می‌تواند امور مالی مربوطه را تسهیل کرده و اطلاعات مالکیتی آن را را حفظ کند؛ به‌عنوان مثال، تغییر در ساختار سهامداران ممکن است نیازمند به‌روزرسانی اسناد مالکیتی باشد که این مورد، از طریق ثبت تغییرات قابل انجام است.

 

مراحل ثبت تغییرات شرکت با الی ثبت

 

مراحل ثبت تغییرات شرکت

پس از اینکه شرکت‌های تجاری نسبت به ثبت خود اقدام می‌کنند، ممکن است در بعضی مواقع مجبور به ثبت تغییراتی در سازمان شوند تا از این طریق بتوانند فعالیت‌های تجاری خود را ادامه دهند. ثبت شرکت و همچنین اعمال تغییرات در آن، باید به‌صورت کامل بر اساس قانون تجارت باشد و در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود؛ همچنین این فرآیندها بایستی از طریق پرداخت هزینه‌های مربوط به ثبت و انتشار در روزنامه‌های رسمی، وجهه قانونی پیدا کنند. تغییراتی که شرکت‌ها به آن نیاز خواهند داشت، معمولا دررابطه‌با هیئت مدیره یا مدیر عامل شرکت است؛ همچنین در بعضی موارد، این تغییرات به‌علت تغییر سرمایه ثبتی شرکت بوده که در این حالت، تشکیل صورتجلساتی متناسب با نوع تغییرات شرکت الزامی خواهد بود.

برای شروع فرآیند ثبت تغییرات، ابتدا باید صورتجلسه تغییرات را آماده کرده و سپس، نسبت به ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کنید. پس از ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت، بایستی اطلاعات شرکا یا سهامداران به‌علاوه افراد حاضر در جلسه را به ثبت برسانید. این کار را باید با دقت بسیار بالایی انجام دهید؛ چرا که در صورت وجود مغایرت، درخواست شما مبنی بر ثبت تغییرات شرکا از سوی کارشناسان مربوطه رد خواهد شد. اگر تمام مراحل را به‌درستی و دقت بالا انجام داده باشید، می‌توانید پس از مدتی، نسبت به پیگیری ثبت تغییرات شرکت اقدام کرده و نتایج حاصل شده را جویا شوید.

روش‌های ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات در یک شرکت، می‌توان از سه روش استفاده کرد که در این بخش، به ارائه توضیحاتی درباره هر کدام از این روش‌ها پرداخته‌ایم:

ثبت تغییرات با هیئت مدیره

معمولا اعضای هیئت مدیره از کسانی تشکیل شده که خودشان سهام‌دار شرکت نیز هستند. سهامداران از بین خود، رئیس هیئت مدیره را برای مدت زمان معینی که دو سال است انتخاب کرده و آن فرد نیز رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره را مشخص می‌کند. سپس هیئت مدیره منتخب، می‌تواند نسبت به ثبت تغییرات شرکت اقدام کند.

ثبت تغییرات با ایجاد مجمع عمومی عادی

خوب است بدانید که مجمع عمومی عادی، در اشکال گوناگون ثبت تغییرات نقش دارد. مجمع عمومی عادی، به‌طور سالانه تشکیل می‌شود و زمان برگزاری آن در متن اساسنامه مشخص خواهد شد. در این مجمع، تغییراتی که قرار است در شرکت ایجاد شود به تصویب خواهد رسید.

ثبت تغییرات با مجمع عمومی فوق‌العاده

در روش ثبت تغییرات با مجمع عمومی فوق‌العاده، سهامدارانی که از سهام بیشتری نسبت به حد مشخص شده برخوردار هستند، تصمیم‌گیری خواهند کرد. این مجمع برای افزایش یا کاهش سرمایه و ثبت تغییرات شرکت تشکیل می‌شود؛ سپس با توافق دو سوم نظرات، ثبت تغییرات امکان‌پذیر خواهد شد.

تنظیم صورتجلسه برای به ثبت رساندن انواع شرکت‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. باتوجه‌به نوع تغییرات، یکی از صورتجلسات هیئت مدیره، مجمع عمومی یا مجمع فوق‌العاده برای انجام تغییرات انتخاب می‌شود. سپس تمام تصمیمات گرفته شده در مجامع مذکور، در آگهی تغییرات شرکت لحاظ می‌شود. این تغییرات، بعد از ثبت و انتشار در آگهی تغییرات شرکت، قابلیت اجرا داشته و در تعهد تمام مدیران و سهامداران قرار می‌گیرند.

 

ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت با الی ثبت

 

کسب‌وکاری معتبر و رسمی با ثبت شرکت

در این مطلب، مراحل ثبت شرکت را به‌طور کامل بررسی کرده و در مورد ثبت تغییرات در شرکت نیز اطلاعاتی به شما کاربران گرامی ارائه دادیم. امروزه اغلب شرکت‌ها، به‌دنبال ثبت قانونی کسب‌وکار خود بوده و در جستجوی مشاوره تخصصی برای اخذ رتبه و رتبه‌بندی هستند. اگر شما هم این دغدغه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت الی ثبت به نشانی https://elisabt.ir/ مراجعه کرده و مراحل لازم را پشت سر بگذارید.

منبع : الی ثبت

 

ارسال نظر