گسترش پنل های خورشیدی چینی در تمامی جهان

تولیدکنندگان چینی با تولید انبوه و بیش از حد پنل‌های خورشیدی، باعث کاهش قیمت آنها در جهان شده‌اند. برخی نگران آینده شغلی کارگران شاغل در این صنعت هستند.

گسترش پنل های خورشیدی چینی در تمامی جهان

به گزارش کلیک، تولیدکنندگان چینی در حال عرضه پنل‌های خورشیدی به شکل انبوه هستند که مازاد جهانی ناشی از آن باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد پنل‌های خورشیدی (که 80 درصد آنها در چین ساخته می‌شوند) به قدری ارزان هستند که در حال حاضر برای پوشش حصارهای باغ در آلمان و هلند استفاده می‌شوند.

پنل‌های خورشیدی معمولاً روی پشت‌بام‌ها نصب می‌شوند، اما اکنون عرضه آنها به حدی زیاد است که سازندگان املاک در برخی کشور پنل‌ها را روی نرده‌ها سوار می‌کنند. این اقدام به صرفه‌جویی در هزینه‌های گران خرید و نصب داربست منجر می‌شود. 

حصارهای پوشیده‌شده با پنل‌های خورشیدی در بریتانیا، آمریکای شمالی و استرالیا شروع به رشد کرده‌اند.

عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که ژانویه منتشر شد نوشت: پیش‌بینی می‌شود عرضه پنل‌های خورشیدی در سطح جهان تا پایان سال جاری به 1100 گیگاوات برسد که سه برابر بیشتر از تقاضاست. قیمت‌ها در بازار نقدی در سال 2023 به نصف کاهش یافته است و احتمالاً تا سال 2028 تا 40 درصد دیگر کاهش می‌یابد.

تسلط چین در بازار پنل‌های خورشیدی، بازار را در وضعیت مازاد عرضه قرار داده است به این معنا که تولیدکنندگان در کشورهای دیگر مانند آمریکا و اروپا قادر به رقابت موثر نیستند

اعتراض آمریکا به عرضه مازاد بر نیاز چین

عرضه بیش از حد پنل‌های خورشیدی ارزان‌قیمت از سوی چین در رادار جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. او روز چهارشنبه، سوم آوریل (15 فروردین)، با مقامات ارشد چینی دیدار کرد. این سفر که قرار است روز سه‌شنبه 9 آوریل (21 فروردین) به پایان برسد، دومین حضور او در چین در 12 ماه گذشته است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در نظر دارد در جریان سفر خود به چین اطمینان دهد که از کارگران و مشاغل آمریکایی حمایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که با آنها منصفانه رفتار می‌شود.

هفته گذشته، یلن در یک کارخانه تولید سلول خورشیدی Suniva در جورجیا اعلام کرد تولید مازاد انبوه محصولات در چین از جمله پنل‌های خورشیدی، وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌های لیتیوم یون می‌تواند به صنایع انرژی در سطح جهان ضربه بزند و این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

تمرکز پکن بر سه صنعت مرتبط با انرژی

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که پکن برای رشد اقتصادی خود بر همین سه صنعت (پنل‌های خورشیدی، وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌های لیتیوم یون) تمرکز کرده و از رویکرد موجود حمایت می‌کند.

این کشور در تلاش است از اتکای خود به صنعت املاک و مستغلات، که اکنون در یک بحران بدهی فرو رفته است، بکاهد. 

در مقابل، یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید: «مازاد ظرفیت چین قیمت‌ها و الگوهای تولید جهانی را مخدوش می‌کند و به شرکت‌ها و کارگران آمریکایی و همچنین شرکت‌ها و کارگران در سراسر جهان آسیب می‌زند.»

او تاکید کرده است در سفر بعدی خود به چین موضوع مازاد ظرفیت را مطرح می‌کند؛ چراکه این موضوع نه‌تنها برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی و اقتصاد جهانی بلکه برای بهره‌وری و رشد اقتصاد چین نیز خطراتی ایجاد می‌کند.

تولیدکنندگان چینی نیز آثار ناشی از ظرفیت مازاد پنل‌های خورشیدی را احساس می‌کنند.

ماه گذشته، Longi Green Energy Technology، بزرگ‌ترین تولیدکننده سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی در جهان، اعلام کرد هزاران کارگر خود را به دلیل ظرفیت مازاد و قیمت‌های پایین اخراج می‌کند.

 

ارسال نظر