هر آنچه باید درباره پیامدهای پرداخت نکردن قبض موبایل بدانیم
رسانه کلیک - قطع شدن خط موبایل درصورتی که کاربر به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، ممکن است برای هر یک از مشترکان خطوط دائمی رخ دهد. لازم است مشترکان اپراتورهای همراه برای اینکه به رویه های قطع بدهی دچار نشوند، صورتحساب تلفن همراه خود را به موقع پرداخت کنند تا عدم پرداخت به سلب امتیاز سیم کارت منجر نشود.
به گزارش کلیک به نقل از ایسنا؛ پس از ارسال پیامک صورتحساب در سیم کارت های دائمی همراه اول، مشترکان تا ۲۱ هر ماه مهلت پرداخت دارند. در صورتی که طی دو دوره متوالی، قبض پرداخت نشود، ۷۲ ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع برای مشترک ارسال می شود و سپس در صورت نپرداختن بدهی، خط تلفن، قطعِ یک طرفه تمام دوره خواهد شد. پس از رسیدن صورتحساب میان دوره به ۸۰ درصد ودیعه، پیامک اطلاع رسانی ارسال و در ۱۰۰ درصد ودیعه، خط قطع یک طرفه میان دوره می شود.
با توجه به نوع قطع پایان دوره یا میان دوره، دو هفته تا یکسال بعد خط قطع دو طرفه می شود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتیاز با مهلت یک ساله برای مشترک ارسال و در نهایت درصورت عدم پرداخت بدهی، بر اساس مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری خط سلب امتیاز می شود.
در مورد سیمکارت های دائمی ایرانسل، در صورتی که مبلغ صورتحساب تلفن همراه بیشتر از ۱۲هزار تومان باشد، قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده ارسال می شود. پس از صدور صورتحساب، در صورت تمام نشدن حد اعتبار موجود، کاربران تا روز ۲۸ ماه های فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند. همچنین در صورتحساب های جدید، کاربران می توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت را به تعویق بیندازند.
در صورتی که مشترک تا مهلت مقرر صورتحساب تلفن همراه خود را پرداخت نکند، پس از چهار روز خط ایرانسل دائمی به طور خودکار به حالت تعلیق یک طرفه درخواهد آمد. پس از گذشت ۵۷ روز از تعلیق یک طرفه و عدم پرداخت مبلغ، خط به طور خودکار به حالت تعلیق کامل (دو طرفه) درخواهد آمد. اگر پس از گذشت ۱۴۰ روز از صدور صورتحساب (۵۱ روز بعد از قطع دوطرفه)، اقدام به تسویه حساب نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و امتیاز مالکیت را سلب کند.