بهروزرسانی مهلت پاسخگویی کسب و کارهای اینترنتی به شکایت مشتریان خود
رسانه کلیک - بر اساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کسب وکارهای دارای «اینماد» از نظر قانونی فقط ۶ روز برای رسیدگی به شکایت مشتریان فرصت دارند.
بر اساس تازهترین اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از هفته آینده مهلت زمانی تعیین شده برای شاخص تأخیر در پاسخگویی توسط کسب و کارهای اینترنتی را به روزرسانی میشود.
شاید همه ما برای یکبار هم که شده تجربه خرید اینترنتی را داشته باشیم. تجربهای که تا پیش از تعریف نمادهای اطمینان از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر روی سایتهای فروش آنلاین پر از ابهام و بیاعتمادی بود. کسی نمیدانست پس از واریز پول آیا کالا همانطور که در مشخصات آن ذکر شده است به دستش میرسد یا خیر و اگر کالا با مشخصات ذکر شده مطابقت نداشت تکلیف چیست؟ هرچند این مشکل با تعریف نمادهای اعتماد برای سایتها کمی برطرف شد اما این مشکلی همچنان در خرید از پلتفرمهایی مانند اینستاگرام همچنان وجود دارد. بسیاری اما ریشه اصلی این مشکل را نبود مرجعی قانونی برای رسیدگی میدانند.
نمادهایی که از سمت سازمانهای مسئول به سایتهای فروش اینترنتی داده شد اما بر این تلاش بود که برای خریداران این وبسایتهای اینترنتی پشتوانهای را ایجاد کنند. اکنون تمامی سایتهایی که از طریق اینترنت اقدام به فروش و ارائه خدمات به افراد میکنند، موظف به دریافت اینماد هستند. نمادی که برای مشتریان اینترنتی این اعتماد را ایجاد میکند که در صورت بروز هرگونه مشکلی در خرید اینترنتی، میتوانند از این طریق شکایت خود را ثبت کرده و مشکل تا مرحله حل شدن پیگیری کنند.
در فرآیند قبلی، کسب و کارها از سه مهلت زمانی ۹۶ ساعته یعنی ۱۲ روز برای پاسخگویی به شکایات بهره مند بودند اما در به روزرسانی جدید، این مهلت به ۶ روز و سه فرصت زمانی ۷۲، ۴۸ و ۲۴ ساعت تغییر کرده است.
بر این اساس، کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، برای پاسخگویی به هر یک از شکایات دریافتی خود، به طور کلی ۶ روز مهلت خواهند داشت و از زمان ثبت شکایت، مهلت اولیه ۷۲ ساعت جهت پاسخگویی به شکایت دریافتی وجود دارد.
در صورتی که کسب و کار مربوطه در طی ۷۲ ساعت اولیه به شکایت مشتری خود پاسخ ندهد، یک تأخیر برای آن کسب و کار ثبت شده و مهلت دوم ۴۸ ساعته برای دور دوم پاسخگویی به آن کسب و کار داده میشود. در صورتی که کسب و کار در طول این مهلت زمانی هم به شکایت دریافتی پاسخی ارائه نکند، یک تأخیر دیگر برای وی ثبت شده و در نهایت مهلت زمانی پایانی که ۲۴ ساعت است به او داده میشود. در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار پس از گذشت ۲۴ ساعت نهایی، شکایت ثبت شده به عنوان شکایت بدون پاسخ در کارتابل و پروفایل اینماد آن کسب و کار ثبت خواهد شد.