از تاکسی هوایی چه خبر؟ | از ساخت آشیانه در مهرآباد تا معرفی 10 فرودگاه برای تأمین سوخت ایرتاکسیها
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی معاونت علمی، از معرفی ۱۰ فرودگاه برای تأمین سوخت ایرتاکسیها خبر داد.
آرش خانباشی در گفتوگو با مهر در خصوص تاکسیهای هوایی که از جمله طرحهای حمایت شده توسط معاونت علم و فناوری هستند گفت: «در پروژه تاکسیهای هوایی، بحث مقررات و آییننامه، تجهیزات و زیرساختها، تأمین سوخت برای هواپیماهای کوچک و آشیانه و محل استقرار برای ارائه خدمات به این کلاس از پرندهها از اهمیت بالایی برخوردار است.»
جداسازی پایانه استقرار مسافران ایرتاکسی از دیگر پایانهها
وی با بیان اینکه تاکنون از زیرساختهای بهرهبرداری تاکسیهای هوایی در کشور تنها زیرساختهای فرودگاهی، آن هم نه به صورت کامل ایجاد شده است، افزود: «به همین دلیل استفاده از تاکسیهای هوایی، همانند سایر هواپیماها در قدم اول نیاز به زیرساخت هایی دارد که جهت رفع آنها باید برنامهریزیهایی انجام پذیرد.»
خانباشی ادامه داد: «در حال حاضر میتوان از ظرفیت فرودگاههای کمتردد در این خصوص استفاده کرد، اما میبایست جهت تردد مسافران رویههای تردد اصلاح شده و حتی پایانه استقرار مسافران از پایانههای پروازهای برنامهای جدا شود.»
بیشتر بخوانید: نخستین تاکسی هوایی ایران در فرودگاه پیام مجوز گرفت
وی با بیان اینکه تاکسیهای هوایی از جمله هواپیماهای کوچکی هستند که این معاونت در حال ساخت و ایجاد زیرساختهای آن است، افزود: «تاکنون علاوه بر ورود به مسائل طراحی و ساخت تاکسیهای هوایی، در صدد بودیم زیرساختهای آن را فراهم کنیم تا زمینه استفاده از هواپیماهای کوچک با ایجاد یک پایگاه سرویسدهی در فرودگاه مهرآباد فراهم شود. در حال حاضر منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه به باند هستیم تا آماده بهرهبرداری شود.»
خانباشی با تأکید بر اینکه یکی از الزامات استفاده از تاکسیهای هوایی ایجاد آشیانهای جهت سرویسدهی به هواپیماهای کوچک است، خاطرنشان کرد: «پیش از این به فراهمسازی زیرساخت آشیانه هواپیماهای کوچک اشاره کردیم که اکنون ساخت این آشیانه در فرودگاه مهرآباد توسط مرکز فنون و خدمات هوایی و با حمایتهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به اتمام رسیده و قرار است پس از اینکه آماده سرویسدهی به هواپیماهای کوچک شد، رونمایی شود.»
در فاز اول 2 پرواز نمادین انجام میگیرد
خانباشی افزود: «در این آشیانه خدمات و سرویسهای متعدد به هواپیماهای کوچک و تاکسیهای هوایی ارائه می شود و منظور از این هواپیماها، هواپیماهای کوچک مجهز به کمتر از ۱۹ صندلی است. همچنین قرار است همزمان با رونمایی از این آشیانه، در صورت اخذ مجوز فعالیت جابهجایی مسافر توسط مرکز فنون و خدمات هوایی، 2 پرواز به صورت نمادین به دو شهر مختلف از فرودگاه مهرآباد انجام گیرد.»
وی با تأکید بر اینکه همین موضوع به ترویج به استفاده از هواپیماهای کوچک منجر می شود، عنوان کرد: «ایجاد شبکه مویرگی هوایی در کشور باعث رونق فرودگاههای کمتردد و توسعه حمل و نقل هوایی میشود. همچنین ایجاد بستر مناسب کسبوکار هواپیماهای کوچک باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در بهکارگیری نیروهای فنی و خدمه پروازی و نیز خلق کسبوکارهای جدید در حوزه گردشگری و صادرات محصول میشود. همچنین در تولید قطعات و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری در بخش خصوصی و دانشبنیان نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.»
خانباشی با بیان اینکه هنوز آییننامه استفاده از هواپیماهای کوچک و تاکسیهای هوایی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: «این آییننامه در کمیته مشترک توسعه هوانوردی عمومی بین معاونت علمی و فناوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تدوین شده که منتظر هستیم کلیات طرح در جلسه شورای عالی هواپیمایی تصویب شود. در صورت تصویب کلیات طرح، رسماً سازوکاری برای شرکتها داریم که امکان ورود به حملونقل هوایی کوچک را داشته باشند. تا زمانی که چنین آییننامهای نباشد، شرکتهای متقاضی تاکسیهای هوایی نمیتوانند ثبت شوند. همچنین اگر چنین آییننامهای وجود نداشته باشد، ظرفیت کسبوکار در این حوزه نادیده گرفته میشود.»
تأمین سوخت تاکسیهای هوایی در دست بررسی
به گفته خانباشی، یکی از موضوعات مهم برای تاکسیهای هوایی تأمین سوخت است که اکنون یکی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت چنین هواپیماهای کوچک از نوع ۱۰۰LL را دارد. از این رو رایزنیهایی با شرکت پخش فرآوردههای نفتی صورت گرفته تا سوخت مورد نیاز این هواپیماها را تأمین کنند.
وی تأکید کرد: «البته شرکت پخش فرآوردههای نفتی امکان تأمین به واسطه پالایشگاه مدنظر را ندارد و ضروری است که یک بخش خصوصی برای سرمایهگذاری وارد شود. از سوی دیگر باید یارانهای به این سوخت اختصاص یابد تا استفاده از تاکسی هوایی به صرفه باشد.»
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی افزود: «قرار است با همکاری شرکت فرآوردههای نفتی ۱۰ فرودگاه را معرفی کنیم که در آنها امکان تأمین سوخت هواپیماهای کوچک به وجود بیاید. این اقدام تا پایان سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و پیشبینی میشود تا سال آینده این ظرفیت دو برابر شود.»