راه‌اندازی اولین خط تولید سخت‌افزاری میکروالکترونیک

مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران از راه‌اندازی خط تولید سخت‌افزاری میکروالکترونیک در کشور خبر داد.

راه‌اندازی اولین خط تولید سخت‌افزاری میکروالکترونیک

به گزارش کلیک، مدیر اجرایی توسعه نوآوری پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران با بیان اینکه به‌منظور تولید سخت‌افزار میکروالکترونیک، بعد از طراحی برای ساخت به خارج ارسال می‌شود، از راه‌اندازی خط تولید سخت‌افزاری میکروالکترونیک در کشور خبر داد و گفت: چالش دیگر ما برای توسعه این صنعت، نیروی انسانی است که نسبت به برگزاری دوره‌های رایگان و اعزام نیرو برای آموزش‌های دوماهه به خارج اقدام کردیم.

پردیس میکروالکترونیک را فاز اجرایی این حوزه توصیف کرد و گفت: بر این اساس ما در این پردیس یکسری زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری را که نیاز است تا یک IC، چیپ و یا یک حسگر تولید شود، در اختیار تیم‌های فناور ، شرکت های دانش‌بنیان، اساتید و دانشجویان قرار می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه به جز پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران، هیچ گونه زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری در ایران نداریم، افزود: تقریبا می‌توان گفت در کلیه مراحل تولید یک IC که از طراحی نرم‌افزاری شروع می‌شود، افراد متخصصی برای طراحی داریم، ولی برای تولید سخت‌افزاری آن، به کشورهای دیگر ارسال می‌شود و ما در این پردیس امکاناتی را فراهم می کنیم که تولید و ساخت یکسری حسگرها و ICها و چیپ‌هایی در حد مقیاس کوچک در کشور ایجاد شود.

مهدی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت تولید سخت‌افزاری ICها از یک سال قبل در این پردیس آغاز شده است، ادامه داد: این طرح در حال راه‌اندازی است. عمده‌ترین بخش این طرح که مورد نیاز کشور هست، فب‌های سخت‌افزاری است که در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهیم. در کنار آن در حال راه‌اندازی یکسری فب‌های تحقیقاتی هستیم که تا انتهای سال راه‌اندازی خواهند شد.

مدیر اجرایی پردیس میکروالکترونیک و فوتونیک ایران با بیان اینکه تاکنون چنین زیر ساختی در این حوزه در کشور شکل نگرفته بود، افزود: تجهیزات این پردیس به طول کامل خریداری شده است و خط تولید شماره یک این پردیس تا انتهای شهریور راه‌اندازی خواهد شد. این خط تولید برای ساخت یکسری سنسورهای حوزه بیمارستانی و خانگی است.

وی تاکید کرد: در حوزه هوش مصنوعی به هر حال نیاز به حسگرها وجود دارد که بخش نرم‌افزاری آن از سوی تیم‌ها و محققان طراحی می‌شود، ولی در بخش سخت ‌افزاری به کشورهایی چون چین و مقداری به تایوان، هندوستان ارسال می‌شود، چرا که زیر ساخت‌های آن در کشور وجود نداشته است.

به گفته این فعال حوزه میکروالکترونیک، بخش تحقیقات سنسورهای این حوزه در منطقه وجود دارد، نمونه آن کشور عربستان است که زیر ساخت‌های آموزشی تحقیقاتی دارد، ولی در منطقه غرب آسیا کشورهایی چون عربستان، امارات و قطر به شدت به دنبال واردات خط تولید هستند.

مهدی با تاکید بر اینکه خط تولید سنسورها به شدت های‌تک است، خاطر نشان کرد: یک بخش از های‌تک بودن تولید این ابزارها، نیروی انسانی است، به گونه‌ای که از کشوری مانند چین اگر بخواهیم تکنولوژی این حوزه را وارد کنیم، اعلام می‌کند که نیروی انسانی لازم را ندارد. چالش اصلی ما در این حوزه منابع انسانی است؛ چرا که عمده دانشگاه‌های کشور به جز دانشگاه‌های تهران و شریف و علم و صنعت رشته سخت افزار میکروالکترونیک را نداشتند.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر