اندروید ۱۵ برای زدن iOS از راه رسید

اولین پیش‌نمایش اندروید ۱۵ با یک‌سری قابلیت جدید و تغییرات زیرپوستی رونمایی شد.

اندروید ۱۵ برای زدن iOS از راه رسید

به گزارش کلیک گوگل پس از مد‌ت‌ها انتظار سرانجام اولین جزئیات رسمی را از سیستم‌عامل اندروید ۱۵ اعلام کرد. جدیدترین سیستم‌عامل موبایلی گوگل تغییرات زیرپوستی زیادی تجربه کرده است تا ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار انواع گوشی‌های هوشمند نظیر گوشی گوگل و گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی را تقویت کند.

اندروید ۱۵ در حالی از راه می‌رسد که گوگل طی چند وقت اخیر تلاش کرده است ارتباطاتش را با سامسونگ مستحکم‌تر کند. تمرکز روی سلامت پلتفرم و همکاری نزدیک‌تر با شرکای سخت‌افزاری، اقدامی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد، خصوصاً اگر بخواهید با شرکتی رقابت کنید که همواره به‌خاطر ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه‌هایش شهره بوده است: اپل.

 

تاریخ انتشار اندروید ۱۵

اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده‌ی اندروید ۱۵ از امروز قابل دسترس است و نسخه‌ی بتای عمومی این سیستم‌عامل بهار سال ۱۴۰۳ از راه می‌رسد.

جدول زمانی عرضه اندروید ۱۵ رسمی

همانطور که در تصویر رسمی بالا می‌بینید، گوگل در تلاش است تا ماه ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد و تیر ۱۴۰۳) سیستم‌عامل جدیدش را به حالت پایدار برساند.

 

قابلیت های جدید اندروید ۱۵

بخش قابل توجهی از تغییرات اندروید 15 به فریم‌ورک Dynamic Performance مربوط می‌شود. این فریم‌ورک، نحوه‌ی تعامل اپلیکیشن‌های ستگین با باتری دستگاه را مدیریت می‌کند.

تغییرات جدید در تلاش‌اند به گوشی‌های اندرویدی برای پاسخ بهتر به پردازش‌های مربوط‌ به CPU و GPU و همچنین مدیریت بهتر سیستم‌های حرارتی کمک کنند.

در اندروید ۱۵، اپلیکیشن‌هایی که پردازش‌های پس‌زمینه را برای مدت‌زمان طولانی انجام می‌دهند، انرژی کمتری مصرف خواهند کرد. این تغییرات چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسند، اما برای عملکرد کلی مهم‌ هستند.

 

اندروید 15؛ سیستم‌عامل ایمن برای گوشی‌ها

سایر تغییرات اندروید ۱۵ روی حریم خصوصی متمرکزند، ازجمله سیستم حفاظتی قدرتمندتر برای مقابله‌با بدافزارهایی که وارد فایل اپلیکیشن‌ها می‌شوند.

اندروید ۱۵ همچنین به جدیدترین نسخه‌ی Privacy Sandbox مجهز است؛ این قابلیت که نسخه‌ی اولیه‌اش مدت‌ها قبل معرفی شد، راه‌های جدیدی به اپلیکیشن‌ها برای استفاده از تبلیغات هدفمند می‌دهد، آن هم با حفظ حریم خصوصی کاربر.

تغییرات اندروید ۱۵ صرفاً به حریم خصوصی و عملکرد محدود نمی‌شوند. یکی از قابلیت‌های جدید، ضبط بخشی از محتوای صفحه است که نخستین بار در یکی از بتاهای اندروید ۱۴ مشاهده شده بود. به‌لطف این قابلیت می‌توانید صرفاً محتوای رابط کاربری اپلیکیشن را ضبط کنید، نه کل صفحه.

اندروید ۱۵ همچنین تجربه‌ی کار با دوربین را در اپلیکیشن‌های متفرقه بهبود می‌دهد (سامسونگ در چند ماه اخیر تلاش‌هایی در این راستا انجام داده است). تصاویری که در محیط‌های کم‌نور ثبت می‌کنید، با بهره‌گیری از پردازنده‌ی دستگاه کمی روشن‌تر می‌شوند تا بهتر به نظر برسند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به‌لطف اندروید ۱۵ می‌توانند به فلاش دستگاه دسترسی یابند و شدت آن را کنترل کنند.

میزان خرید گوشی‌ های اندرویدی در بازار بزرگ ایالات متحده فاصله‌ی چشمگیری با میزان خرید گوشی آیفون توسط مردم دارد و همزمان، آمار فروش در کل بازار موبایل کاهش یافته است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از بهبود شرایط در کوتاه‌مدت خبر دهد؛ با وجود این، گوگل به تلاش‌هایش برای بهبود اندروید و تجربه‌ی کار با گوشی‌های اندرویدی ادامه خواهد داد.

 

منبع: زومیت

 

ارسال نظر