دستگاه‌های کارتخوان دارای شناسه یکتا می‌شوند

نمایندگان مجلس، بانک مرکزی را موظف کردند دستگاه‌های کارتخوان بانکی، درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت مشابه را ساماندهی کرده و به هر یک از آنها شناسه یکتا اختصاص دهد.

دستگاه‌های کارتخوان دارای شناسه یکتا می‌شوند

به گزارش کلیک، 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (۴ اردیبهشت) و در جریان بررسی ایرادت شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی مواد ۷ و ۸ این طرح را اصلاح کردند. در ماده ۷ که مربوط به اصلاح ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌شود، آمده است: «کلیه اشخاصی که نسبت به انجام عملیات بانکی موضوع بند (چ) ماده (۱) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۳۰/۰۳/۱۴۰۲ اشتغال دارند، اعم از بانک‌های ایرانی و شعب و نمایندگی بانک‌های خارجی مستقر در کشور، صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتبار و ارائه‌کنندگان خدمات کیف پول موظف‌اند از یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، به کلیه تراکنش‌ها اعم از واریزی و برداشتی مطابق استاندارد اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شناسه یکتا اختصاص دهند. بانک مرکزی جمهروی اسلامی موظف است بر اساس بند (الف) ماده (۱۹) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۳۰ /۰۳ /۱۴۰۲ بر اجرای این حکم نظارت کند.»

در بخش دیگری از این ماده آمده است: اشخاص موضوع این بند موظف‌اند اطلاعات ریز تراکنش‌های هر حساب اعم از تجاری و غیرتجاری در هر ماه را حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان هر ماه به پایگاه جامع جمع‌آوری و تحلیل داده ارسال نمایند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با رعایت مفاد تبصره بند (ب) این ماده، حداکثر تا پایان ماه بعد مجموع «ورودی به» و «خروجی از» کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص تجاری و غیرتجاری را حسب مورد بر اساس «شماره اقتصادی اشخاص تجاری» و «شماره ملی» یا «شماره اختصاصی (فراگیر) اتباع خارجی» به‌صورت سامانه‌ای برای سازمان ارسال نماید. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اشخاص موضوع این بند را مکلف کند تمام یا بخشی از اطلاعات فوق را همزمان با انجام تراکنش ارسال نمایند.»

تبصره یک این ماده، بانک مرکزی را موظف کرده است با همکاری سازمان امور مالیاتی، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت مشابه اقدام نموده و به هر یک از آنها شناسه یکتا اختصاص دهد.

اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت مشابه به شبکه پرداخت بانکی کشور، صرفاً در صورت اخذ شناسه یکتای فوق و اتصال به حساب تجاری متعلق به مؤدی دارای مجوز فعالیت مجاز است. بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانک‌ها و ارائه ‌دهندگان خدمات پرداخت موظف‌اند مشخصات بهره‌برداران کلیه دستگاه‌های کارتخوان بانکی و پایانه‌‌های پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت مشابه را به سازمان اعلام کنند.

 

 

منبع: پیوست

ارسال نظر