نکاتی درباره تجارت الکترونیک و پرداخت های اینترنتی که باید بدانید
خرید اینترنتی یکی از مسایلی است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اما نکاتی هستند که بهتر است هنگام استفاده از تجارت الکترونیک حتما به آن ها توجه کنید.
به گزارش کلیک، همه ما درباره مزایای تجارت الکترونیک و حتی تاثیر آن بر کاهش رفت و آمدهای درون شهری شنیده ایم. اما واقعیت این است که امروزه تجارت الکترونیک خیلی بیشتر از سطح آمازون و ایبی وسعت دارد. انتظار می رود که تجارت الکترونیک به عنوان یک صنعت در سال ۲۰۲۰ ارزشی معادل ۶٫۷ تریلیون دلار آمریکا داشته باشد. تجارت الکترونیک حتی همین امروز هم از پیشرفت های حیطه فناوری مثل پرداخت های همراه و پول های رمزدار سبقت گرفته و فراتر رفته است.
سادگی خرید به صورت آنلاین باعث محبوبیت بالای این روش در میان مشتریان شده و از همین جهت جای تعجب نیست که چرا بزرگ ترین شرکت های صنعت فناوری دنیا در حال ورود و تصاحب این بازار هستند. با این همه، تجارت الکترونیک به طور فزاینده ای متنوع است و حق انتخاب های زیادی را برای صاحبان مشاغل مختلف فراهم می کند.
پرداخت های همراه
پرداخت های همراه مدت هاست که وارد زندگی ما شده اند اما تنها در همین اواخر بود که تاثیر عظیمی بر روی تقابلات بین مشتری ها و فروشندگان گذاشت. به عنوان مثال، گوگل والت (یا همان کیف پول گوگل) از سال ۲۰۱۱ رونمایی شد اما تا سال گذشته که با نام جدید Android Pay به بازار برگشت، نتوانسته بود موفقیتی در جلب نظر مردم کسب کند. انگیزه پشت تلاش های گوگل برای بازگشت دوباره به بازار و افزایش سرمایه گذاری در زمینه پرداخت های همراه، بیشتر از زمان رونمایی Apple Pay شروع شده و شدت گرفت.
سرویس پرداخت همراه اپل به مشتریان اجازه می دهد تا از طریق اپلیکیشن های iOS یا در پایانه های پرداخت بدون ارتباط، خرید انجام دهند. به گفته مدیرعامل اپل، تیم کوک، اعلام کرده بود که تنها طی سه روز از زمان رونمایی اندروید پی، بیش از یک میلیون کارت اعتباری در این سرویس ثبت شده اند. اندروید پی از آن دسته خدماتی است که هیچ تجارتی نمی تواند در مقابل آن مقاومت کرده یا آن را پس بزند. "اپل پی" هم در حال حاضر حمایت امنیتی تعدادی از بانک ها و فروشنده های جزئی بازار در سراسر دنیا را به دست آورده است.
با این حال، تنها گوگل و اپل نیستند که به تصاحب بازار پرداخت همراه چشم دوخته اند. سامسونگ، بارکلیز، ال جی و تعدادی از استارتاپ های کوچک هم به دنبال یافتن راهی برای نفوذ در این بازار هستند. برای مشاغل مختلف، کلید موفقیت این است که بتوانید امکان ارائه پشتیبانی از خدمات مختلف تان را فراهم کنید. پرداخت همراه باعث می شود که پروسه خرید برای مشتریان و فروشندگان ساده تر باشد. با این حال، باید توجه کرد که ورود به دنیای پرداخت همراه برای صاحبان مشاغل نیازمند سرمایه گذاری در زمینه فناوری است تا بتوانند پروسه پرداخت همراه را به درستی تنظیم کنند. اما اگر مشاغل بخواهند خیل عظیم مشتریان را از دست ندهند، مجبورند که این هزینه را تقبل کرده و این سرویس حیاتی را به خدمات خود اضافه کنند.
داده های بزرگ
بسیاری از مشاغل فکر می کنند که تجارت الکترونیک تنها محدود به همان انجام ساده تراکنش های مالی است. اما واقعیت این است که وقتی به تراکنش های دیجیتالی می رسیم، موارد استفاده بسیار بیشتری برای تجارت الکترونیک به وجود می آید. تجارت الکترونیک می تواند یک منبع بزرگ داده ایجاد کند که به مشاغل کمک می کند تا درک بهتری از نیازها و رفتارهای مشتریان شان داشته باشند. همچنین فروشنده های کوچک هم می توانند گزارشی از خریداران به دست بیاورند.
با استفاده از تراکنش های آنلاین و همراه، مشاغل می توانند بهتر دیده شده و بهتر ببینند که مشتریان کدام محصولات را خریداری می کنند، چه زمانی خرید می کنند و دلایل خرید آن ها چیست. وقتی که تمام این داده های تجارت الکترونیک با برنامه های آنالیز ترکیب شود، صاحبان مشاغل می توانند دید خوبی نسبت به تمایلات بازار به دست بیاورند و از قبل تمایلات آینده را پیش بینی کنند تا بتوانند سود خود را به نحو بهتری تضمین کنند.
مساله امنیت
برخلاف چیزهایی که این اواخر گاهی به گوش می رسد، یک تهدید بزرگ در مقابل تجارت الکترونیک وجود دارد و آن چیزی نیست به جز "امنیت". مهاجمان سایبری می توانند اعتماد مشتریان را خدشه دار کنند. این کار یعنی تشویق کردن افراد به استفاده از روش های قدیمی حتی اگر این روش ها در دسترس نباشند یا انعطاف پذیری کمی داشته باشند.
اگر مشاغل مختلف بخواهند که اعتماد مشتریان را جلب کنند، باید به بالاترین استاندارد امنیتی ممکن در پلتفرم های تجارت الکترونیک خود دست یابند، خواه این پلتفرم یک اپلیکیشن تلفن همراه باشد یا یک وبسایت. شرکت ها باید اطلاعات مشتریان را محفوظ نگه دارند؛ به خصوص وقتی صحبت از اطلاعات ضروری و حساس مانند شماره و رمز کارت اعتباری به میان می آید.
مشاغل همچنین باید به طور مرتب اپلیکیشن ها و پروتکل های امنیتی عمومی خود را به روز رسانی کنند تا اطمینان حاصل شود که در برابر آخرین تهدیدهای روز مقاوم و ایمن هستند. کسب اطمینان از این که شغل شما از استانداردهای امنیت داده صنعت کارت های پراخت (PCI DSS) پیروی می کند، برای هر سازمانی که قصد ورود به دنیای تجارت الکترونیک را دارد، ضروری و حیاتی است.
رشد در بازارهای احتمالی
یکی از بزرگ ترین مناطق رشد در زمینه هایی از تجارت که در حال پیوستن به دنیای تجارت الکترونیک است، پیدا کردن بازارهای احتمالی است. به عنوان مثال، انتظار می رود که چین تا سال ۲۰۲۰ به بزرگ ترین بازار B2B آنلاین دنیا بدل شود و حتی همین حالا هم مشاغل محلی زیادی را مانند Alibaba می بینیم که جایگاه خود را در تجارت B2B ثابت کرده اند.
خرید کردن با استفاده تلفن همراه به طور ویژه کلید پیشرفت و توسعه بسیاری از کشورها بوده است و به همین دلیل است که اینترنت همراه در مقایسه با ارتباطات با خطوط ثابت توسعه بیشتری یافته است.
رقابت میان سازمان ها جهت دستیابی به سهمی در بازار تجارت الکترونیک، به خصوص در هند و چین بسیار شدید است. به همین دلیل مشاغل مختلف باید به اندازه کافی خردمندانه عمل کنند تا به سرعت واکنش نشان داده و مراقب باشند تا توسط سایرین کنار زده نشوند.
تغییرات را به چسم فرصت ببینید، نه تهدید
شاید تجارت الکترونیک موجب شود که مشاغل مختلف مجبور به سرمایه گذاری بیشتر در زمینه های آموزش نیروی کار و امکاناتی سخت افزاری بالاتر شوند. اما واقعیت این است که ارزش این اقدام در طولانی مدت مشخص می شود. تجارت الکترونیک می تواند به سازمان ها اجازه دهد تا حضور آنلاین خود را رشد دهند، مشتریان جدید کسب کنند و هزینه های اپراتوری خود را کاهش دهند. پس در طولانی مدت، این کار حتی به کاهش هزینه های مشاغل کمک می کند.
برای آن دسته از صاحبان مشاغلی که با احتیاط و از دور رشد تجارت الکترونیک را می بینند هم باید بگوییم که اهمیت زمان را به خاطر داشته باشند و بدانند که زمان برای هیچ کس نخواهد ایستاد.