ایدهی بزرگ برای کپی رایتینگ عنوانی جذاب
یکی از دشوارترین و چالش برانگیزترین مراحل نوشتن آگهی انتخاب عنوان مناسب خواهد بود. اینکه عنوان معیارهای مناسب را داشته باشد و بتواند مخاطب را برای خواندن ادامهی آگهی مجاب کند یکی از دغدغههای اصلی نویسندگان است، اما چگونه باید به این مهم دست یافت؟
کلیک - عنوان، اولین قسمت آگهی است که مخاطب آن را میخواند. در باب حائز اهمیت بودن انتخاب عنوان مناسب به این نکته بسنده میکنیم که افراد موفق در حوزهی بازاریابی آن را مهم ترین قسمت کار می دانند.
یک عنوان مناسب معمولا باید مستقیم نیازها و علایق افراد را هدف گیرد. با این وجود انجام این مهم باید با زبان جذاب و وسوسه آور تبلیغاتی باشد و همین مسئله انتخاب عنوان را مشکل میکند: گنجاندن خیل عظیمی از مطالب در کمترین فضای ممکن.
مشکل عمده از جایی شروع می شود که میخواهید بنویسید. اصلا چه چیزی باید بنویسم؟ این سوال همیشه ناراحت کننده بوده است. وظیفه یک طراح آگهی، طراحی کردن تبلیغات است و در این بین اگر نتوانید وظایف خود را بطور مطلوب انجام دهید، به آسانی کنار گذاشته میشوید.
ایده
بورس لندن، ۲۱۵ سال قدمت داشته و در سال ۱۸۰۱ تاسیس گردیده است. بورس لندن مکانی است که افراد زیادی رویاهای شان را در آن جستجو میکنند. نوسانات فشرده و سریع، بورس را به یک میدان جنگ مبدل کرده است که مبارزان آن به جای لباس نظامی با لباس رسمی و در بعضی موارد حتی گرانقیمت پای به میدان نبرد میگذارند. رقابت در این بازار به حدی نفسگیر است که حتی مدیران ارشد شرکت ها و سهامداران زبده نیز نیازمند آموزشهای خاص برای عقب نماندن از سیر تکنولوژی هستند.
از طرفی بورس لندن نیز در بعضی از موارد باید ذهن افراد را به منظور جلب نظرشان برای همکاری بیشتر آماده سازد. در همین راستا یکی از شاغلین بازار بورس لندن میگوید زمانی که برای همکاری دعوت شدم، وظیفه اصلی من طراحی کردن یک آگهی مناسب برای آماده کردن ذهن افراد به منظور سرمایه گذاری روی سهام شرکت های آمریکایی بود.
برای اولین بار بود که سهام شرکت های آمریکایی در مقیاس گسترده در بورس لندن ارائه میگردید. به همین علت باید برنامه دقیقی با هدف جلب نظر افراد تدارک دیده میشد. با کمک گرفتن از مشاوران بورس لندن و تحقیق و بررسی اطلاعات مناسبی را زمینه نگارش متن آگهی پیدا کردم. با این وجود در زمینه انتخاب عنوان تردید داشتم.
باید عنوانی را مینوشتم که به خوبی منتقل کنندهی حس نوآوری و شانس سرمایه گذاری مطمئن در بورس لندن باشد. برای همین تصمیم گرفتم به نوعی ذهن مخاطب را درگیر کنم. ایده عنوان از این قرار بود: سهام شرکت های آمریکایی در بورس لندن؛ شایعه یا واقعیت؟
این ایده در اکثر موارد مفید خواهد بود. افراد علاقه دارند تا معما حل کنند و از این کار لذت ببرند، پس چرا به وسیله عنوان این موقعیت را برای مخاطبان فراهم نکنید. البته فراموش نکنید که اگر از یک عنوان سطح بالا استفاده میکنید، انتظارات مخاطب نیز از آگهی افزایش پیدا خواهد کرد. به همین علت باید متن آگهی نیز مناسب با سطح و کیفیت عنوان نگارش شود تا موجب دلسردی مخاطب نگردد.
در ادامه متن آگهی را به شش قسمت تقسیم کردم و در سه بخش اول، به نحوه سودآوری سرمایه گذاری روی یک شرکت خارجی پرداختم. در سه بخش پایانی، شرکت های آمریکایی مورد نظر معرفی گردید. در نتیجه آمادگی مناسبی را در مخاطب برای همکاری با بورس لندن فراهم نمودم.
در عمل باید چه کرد؟
از ایده فوق میتوان برای بسیاری از کسب و کارها استفاده کرد. مثلا اگر مشاور تغذیه هستید، یک عنوان مناسب می تواند به این صورت باشد، لاغری بدون ترک بستنی و ساندویچ؛ شایعه یا واقعیت؟
در شروع متن این آگهیها این جمله را ذکر کنید، این نکته واقعیت دارد... سپس به بیان علت واقعیت داشتن نکته مدنظرتان بپرد.