دو بازی ایرانی با کمک TGC به مرحله قرارداد با ناشران خارجی رسیدند
رسانه کلیک - مدیر پروژه TGC 2017 ضمن ارائه آمار و ارقام و دستاوردهای این رویداد عنوان کرد: 2 بازی ایرانی به مرحله قرارداد با ناشران خارجی رسیده اند.
به گزارش کلیک به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای ؛ در این نشست خبری، مهرداد آشتیانی به تشریح آمار و ارقام و دستاوردهای TGC 2017 پرداخت و گفت: رویداد TGC 2017 به بزرگ ترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازی های رایانه ای در منطقه بدل شد.
وی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای، TGC را با همکاری شرکت Game Connection فرانسه برگزار کرده است که یکی از حرفه ای ترین برگزارکنندگان رویدادهای تجاری بازی در دنیا است. در این رویداد ما سه هدف اشتراک تجربه بازی سازان بینالمللی با بازی سازان ایرانی، تسهیل و کمک به بازی سازان ایرانی برای انتشار محصول در بازارهای بین المللی و همچنین اعتمادسازی و شناساندن ایران و صنعت بازی ایران به جامعه بین الملل را دنبال می کردیم.
آشتیانی گفت: برای رسیدن به این اهداف، بخش های مختلفی از جمله فضای نمایشگاهی و ملاقات های تجاری، کنفرانسها، پنل ها و مسترکلاس ها، جایزه توسعه دهندگان و فضای اختصاصی برای بازی سازان مستقل در نظر گرفته شد.
وی با بیان این که در دوره گذشته TGC تعداد 2360 نفر شرکت کردند گفت: 51 درصد از شرکت کنندگان برای حضور در کنفرانس ها شرکت کرده بودند و در وهله دوم 18 درصد هم بازدیدکنندگانی با اهداف تجاری بودند.
مدیر پروژه TGC2017 درباره بخش کنفرانس ها توضیح داد: 60 کنفرانس تخصصی در دو روز در 5 موضوع طراحی بازی، هنری، مسائل فنی، مدیریت پروژه و کسب و کار در دو روز برگزار شد. 30 سخنران نیز از 15 کشور به این رویداد آمدند که بیشترین سهم سخنرانان به ترتیب مربوط به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان و آمریکا بود. در بخش کلاس های تخصصی نیز ۵ کلاس طولانی مدت با موضوعاتی که بتواند خلا دانشی در صنعت بازی سازی ایران را پوشش دهد برگزار شد.
آشتیانی ادامه داد: در بخش نمایشگاهی ۱۲۰ غرفه برپا شد که 73 غرفه به شرکت های تجاری و 47 غرفه به تیم های مستقل یا ایندی اختصاص یافت. همچنین به دعوت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، ناشران خارجی نیز به این رویداد آمدند.
وی با بیان این که 20 نفر به نمایندگی از 18 ناشر خارجی در TGC 2017 حضور یافتند گفت: تلاش کردیم تا ناشران حاضر در این رویداد در بازارهای مختلفی از جمله بازارهای عربی، ترکیه و اروپا فعال باشند تا تمام بازارهای هدف تحت پوشش قرار بگیرد.
مدیر پروژه TGC 2017 یکی از ویژگی های این رویداد را دسترسی به برنامه قرارهای ملاقات دانست و گفت: با این برنامه امکان تنظیم برنامه کاری پیش از برگزاری رویداد فراهم آمد. در سال گذشته 188 پروفایل کاربری ساخته و 1613 قرار ملاقات درخواست شد که 49 درصد آن مورد پذیرش قرار گرفت. 64 درصد از ملاقات های درخواست شده نیز برای دیدار با خریداران خارجی بازی بوده است.
وی ادامه داد: مسابقه توسعه دهندگان یا Development Awards یکی دیگر از بخش های مهم رویداد سال گذشته بود که طی آن 21 داور بین المللی به داوری و انتخاب بهترین و خلاقانه ترین بازی های ایرانی پرداختند و البته این فرصت خوبی بود که این بازی ها به دقت توسط ناشران خارجی دیده شوند. نکته جالب این بود که بازی هایی مورد توجه ناشران قرار گرفتند که کپی بازی خارجی نبوده و ایده ای بکر بر اساس فرهنگ خودمان داشتند.
صادرات دو بازی ایرانی به کمک Tehran Game Convention 2017
آشتیانی با بیان این که از دو گروه شرکت کنندگان خارجی و ایرانی نظرسنجی درباره این رویداد انجام شد گفت: خریداران در خارجی در این نظرسنجی اعلام کردند که انتظار دارند با بازی سازان ایرانی حداقل به یک قرارداد تجاری دست یابند. همچنین دو بازی ایرانی نیز به مرحله قرارداد با ناشران خارجی رسیده است. نکته دیگر این که شرکت کنندگان خارجی اعلام کردند بیشتر از هرچیز دیگر در TGC، از حضور پرشور و پرانرژی بازی سازان ایرانی لذت برده اند.
وی درباره نتایج نظرسنجی از شرکت کنندگان ایرانی گفت: 507 نفر از شرکت کنندگان در این نظرسنجی حضور یافتند که 45 درصد گزینه خیلی خوب، 45 درصد گزینه خوب و 10 درصد گزینه متوسط را انتخاب کردند و هیچ کس به گزینه های بد و خیلی بد رای نداد.
مدیر پروژه TGC2017 گفت یک مستند 200 صفحه ای برای کالبد شکافی نقاط ضعف و خلاهای TGC تهیه شد تا سال آینده شاهد برگزاری رویداد بهتری باشیم.
برخی کشورهای منطقه به دنبال برهم زدن رابطه بنیاد با گیم کانکشن فرانسه بودند
حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز در این نشست به ترسیم آینده TGC پرداخت و گفت: با برگزاری TGC ما در عمل در خط مقدم تعاملات بین المللی می جنگیم. با وجود تحریم و تلاش عده ای برای ایزوله نشان دادن ایران، نشان دادیم که نمی خواهیم به بازار داخل محدود شویم چرا که نتیجه محدود ماندن به بازار داخلی، مرگ تدریجی این صنعت در کشور است.
وی افزود: اگر ما به سراغ دانش بین المللی نرویم و خود را به روز نگه نداریم، در 5 سال آینده تمام فرصت های مان را در این صنعت از دست می دهیم. به همین دلیل هم TGC را به عنوان گامی در جهت افزایش تعاملات بین المللی برگزار کردیم و خوشحالیم که این رویداد به بزرگ ترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازی در خاورمیانه بدل شد. اکنون امیدواریم TGC به هاب تجاری صنعت بازی سازی منطقه بدل شود و بزرگ ترین فرصت برای هم بازی سازان منطقه و هم ناشران خارجی برای تعامل و مذاکرات تجاری باشد.
کریمی گفت: یکی از تفاوت های عمده TGC 2018 با سال گذشته تعریف منطقه «گیمیستان» با حضور 33 کشور است که در آن ها صنعت بازی سازی در حال توسعه بود و ما می خواهیم میان بازی های این کشورها مسابقه برگزار کنیم. در این مسابقه بازی ها به داوری ناشران خارجی گذاشته می شوند و بهترین فرصت برای آن است که پروژه های جدید بازی سازی، راه خود را برای حضور در بازارهای بین المللی باز کنند.
وی با بیان این که در رویداد امسال، گیم کانکشن در سود TGC شریک شده تا در ریسک برگزاری این رویداد دخیل باشد گفت: این رویداد در مسیر خوبی قرار دارد و امسال مبلغ کمتری از سوی بنیاد برای آن هزینه می شود. پیش بینی ما این است که ظرف سه تا چهار دوره آینده این رویداد کاملا بتواند با درآمدهایش، هزینه برگزاری خود را پوشش دهد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: پس از TGC 2017، از کشورهای منطقه از جمله امارات و ترکیه با پارتنر خارجی این رویداد یعنی Game Connection فرانسه تماس گرفته شد تا آن ها به جای همکاری با ایران، در آن کشورها رویداد برگزار کنند. اما خوشبختانه هوشمندی ما در قرارداد اولیه باعث شد تا قرارداد ما با این شرکت در این منطقه انحصاری باشد از طرفی موفقیت قابل توجه تی جی سی باعث شد تا طرف فرانسوی دلیلی برای دور زدن ایران نداشته باشد.
کریمی ادامه داد: بازی سازان ایرانی پس از TGC 2017 نیاز به برقراری تعامل با رویدادهای بین المللی را پیدا کردند. به همین دلیل برای نخستین بار بازی سازان ایرانی با هزینه شخصی در نمایشگاه Game Connection فرانسه حضور یافتند و اکنون به جرات می توان گفت حضور فعالان بازی کشورمان در رویدادهای بینالمللی پس از تی جی سی افزایش قابل توجهی داشته است.
افزایش قابل توجه ناشران و سخنرانان بینالمللی در TGC 2018
سالومه اشتری مدیر پروژه TGC 2018 نیز در این نشست خبری با بیان این که این رویداد قرار است 14 و 15 تیر ماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برپا شود گفت: در نخستین گام، به تدوین نقشه راه دوره آینده پرداختیم و در این مرحله مدیران گیم کانکشن آبان ماه به ایران آمدند تا همراه با کارشناسان بنیاد، نظرات، انتقادات و پیشنهادات شرکت های بازی ساز ایرانی را بگیرند.
وی با بیان این که در این نقشه راه 5 تغییر عمده در ساختار TGC روی می دهد گفت: یکی از نکاتی که بازی سازان ایرانی به آن اشاره کردند این بود که جلسات حضوری با خریداران بین المللی بسیار مثبت بود اما پس از این که آن ها به کشورشان باز می گشتند، تمایل کمتری به عقد قرارداد نشان می دادند. به همین دلیل مقرر شد به خریداران و ناشران علاقه مند به حضور TGC تاکید شود که تنها حضورشان در این رویداد کافی نیست و باید خروجی مشخصی داشته باشد و همچنین تلاش میکنیم ناشرانی را به ایران بیاوریم که مشکل تجارت با بازی سازان ایرانی نداشته باشند.
اشتری ادامه داد: تعداد ناشران یا Buyerهای رویداد تی جی سی 2018 به 30 شرکت افزایش مییابد و تاکنون 21 شرکت برای حضور در این بخش اعلام آمادگی کردهاند که اسامی شرکت های معتبری از چین، روسیه و کانادا در میان آن ها به چشم می خورد.
وی با بیان این که یکی از نقاط قوت TGC 2017 برگزاری 60 کنفرانس بود گفت: یکی از تغییرات رویداد سال آینده این است که تعداد کنفرانس ها به 80 افزایش خواهد یافت و سهم سخنرانان خارجی نیز بیشتر می شود. بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده 50 سخنران خارجی و 30 سخنران ایرانی در TGC 2018 حضور خواهند داشت و تاکنون 112 سخنران هم برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده اند که 95 درصد تقاضاها از سمت سخنرانان خارجی بوده و امیدواریم سخنرانان کشورمان نیز تجربیات خود را در این رویداد به اشتراک بگذارند. هم اکنون متخصصان داخلی می توانند با مراجعه به این صفحه نسبت به ثبت سخنرانی خود اقدام نمایند.
مدیر پروژه TGC 2018 تغییر سوم رویداد سال آینده را سطح بندی سخنرانان دانست و گفت: یکی از مشکلات کنفرانس ها مشخص نبودن سطح سخنرانی بود. به همین دلیل کنفرانس ها در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه ای طبقه بندی خواهند شد تا مخاطبان انتخاب بهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: بر اساس بازخورد فعالان صنعت بازی سازی، مسترکلاس ها یک روز پیش از رویداد برگزار می شود تا شرکتکنندگان در این بخش بتوانند از کنفرانس ها نیز استفاده کنند. در نتیجه به نوعی می توان گفت TGC 2018 در سه روز برگزار می شود.
اشتری آخرین تغییر سال آینده را برگزاری «جایزه گیمیستان» عنوان کرد و گفت: ایران و 32 کشور افریقایی و آسیایی که صنعت بازی سازی آنها در حال توسعه است، در قالب منطقه فرضی گیمیستان دسته بندی کرده ایم و مسابقه ای میان پروژه های بازی سازی آنها برگزار می شود. این بازی ها را ناشران بین المللی داوری خواهند کرد و نامزدهای هر بخش که 15 خرداد معرفی می شوند، امکان حضور در TGC و استفاده از فضای رایگان را خواهند داشت. برندگان نیز در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.
مدیر پروژه TGC 2018 با بیان این که ثبت نام در این رویداد رسما از امروز آغاز می شود گفت: سه مدل بلیت شامل بلیت دسترسی به کنفرانس ها، بلیت دسترسی به کلاس های تخصصی و کنفرانس ها و بلیت تجاری شامل دسترسی به کنفرانسها و اپلیکیشن قرار ملاقات ها فروخته خواهد شد. فروش غرفه های تجاری نیز در مساحت های مختلف از امروز امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: کسانی که بلیت مورد نیازشان را تا 20 فروردین خریداری کنند شامل تخفیف ویژه خرید بسیار زودهنگام 30 درصدی می شوند. همچنین تا دوم خرداد مرحله خرید زودهنگام است و بلیت ها با 20 درصد تخفیف عرضه خواهد شد. برای دانشجویانی هم که به صورت گروهی در این رویداد شرکت کنند 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
علاقه مندان برای خرید بلیت های رویداد می توانند به این صفحه مراجعه کنند.