بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران کدام است؟

رسانه کلیک - در این مقاله همراه ما باشید تا با بررسی ویژگی‌های مهم یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت ، بتوانید بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران را شناسایی کنید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران کدام است؟

اگر ویروس کرونا تنها یک نکته مهم را در این ماه‌های اخیر به ما یادآوری کرده باشد، آن نکته این است که کیفیت هوای محیط‌های داخلی مثل خانه یا محل کارمان، موضوعی بسیار بااهمیت بوده؛ موضوعی که مدت زیادی از آن غافل بودیم.

در این میان یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش کیفیت هوا، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. اما بازار این دستگاه‌ها، سرزمینی بی‌انتهاست. انتخاب یک دستگاه از میان دریایی محصولات مختلف ممکن است همراه با چالش‌هایی باشد.

در این مقاله همراه ما باشید تا با بررسی ویژگی‌های مهم یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت، بتوانید بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران را شناسایی کنید.

ویژگی‌های مهم دستگاه تصفیه هوای باکیفیت را بشناسید

بهترین دستگاه تصفیه هوا در ایران، خاور دور یا قاره آفریقا! فرقی ندارد کجا قصد خرید یک دستگاه تصفیه هوا را داشته باشید، همه محصولات باکیفیت این بازار، چند ویژگی مشترک و البته مهم دارند. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

فیلترها، قلب دستگاه تصفیه هوا

مهم‌ترین بخش هر دستگاه تصفیه هوایی فیلترهای آن است. در دستگاه‌های تصفیه هوای مختلف از فیلترهای متفاوتی برای تصفیه هوا استفاده می‌شود. از جمله این فیلترها می‌توان به لامپ UV و فیلتر هپا اشاره کرد. در دستگاه‌هایی که از لامپ UV برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند، با تابش نور لامپ UV به سطح فیلتر، مولکول های گازی آلاینده شروع به انجام واکنش می‌کنند و پس از تخریب به مولکول های بی خطر تبدیل می شوند. فرآیندی که با اثرات جانبی همراه است. چراکه ممکن است در مسیر تبدیل آلاینده ها به مولکول های بی خطر، بعضی از مولکول ها به صورت ناقص واکنش دهند و تبدیل به مولکول‌هایی ناشناخته و جدید شوند.

بنابراین این نوع دستگاه‌ها و دستگاه‎‎های مشابهی که با تولید و اضافه کردن ماده جدید یا واکنش شیمیایی با آلاینده‌ها قصد پاکسازی هوا را دارند، به دلیل آنکه احتمال واکنش ناقص و خطرات ناشناخته برای سلامتی وجود دارد، گزینه‌های مناسبی برای استفاده خانگی نیستند و بیشتر در مراکز درمانی و بهداشتی کاربرد دارند.

در مقابل دستگاه‌هایی که از فیلتر هپا استفاده می‌کنند، هیچ ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند و انتخابی مناسب برای مصرف خانگی به شمار می‌روند. این نوع دستگاه‌ها تا 99% از آلاینده‌های محیط را جذب خود می‌کنند. برندهای بسیار معروف و قدیمی تصفیه هوا از جمله IQ Air، تولیدکننده سوییسی این دستگاه‌ها هم از فیلتر هپا برای پاکسازی آلاینده‌ها استفاده می‌کنند.

ظرفیت فیلترها، شرط دوام دستگاه
تنها دقت کردن به نوع فیلتر کافی نیست. فیلترهای هپا و کربن اکتیو در هر دستگاهی ممکن است ظرفیت متفاوتی داشته باشند. در هنگام خرید حتما در مورد ظرفیت فیلترها از فروشنده سوال کنید. یک دستگاه باکیفیت از فیلتر هپایی استفاده می‌کند که بین یک تا دو سال (بسته به میزان آلودگی محیط شما) عمر مفید دارد. همچنین حداقل میزان جاذب کربن به کار رفته باید نزدیک به دو کیلوگرم باشد.

برخلاف ادعای برخی از سازندگان دستگاه‌های تصفیه هوا فیلترهای هپا و کربن اکتیو قابل شست و شو نیستند و پس از پایان عمرشان باید تعویض شوند. این فیلترها پس از پایان ظرفیتشان دیگر نمی‌توانند آلاینده‌های جدید موجود در محیط را جذب خود کنند.

فن، نشان قدرت دستگاه تصفیه هوا

در دستگاه‌هایی که از فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده می‌کنند و در واقع تصفیه هوا با جذب ذرات آلاینده انجام می‌شود، وجود یک فن قدرتمند در دستگاه، یک نیاز ضروری است. چراکه اگر فن قادر به مکش حجم مناسبی از هوا به داخل دستگاه را نداشته باشد، عملا فرآیند تصفیه هوا به درستی انچام نمی‌شود. برای آنکه فن قدرتمندی برای تصفیه هوا به کار گرفته شود، لازم است اندازه دستگاه به قدر کافی بزرگ باشد. بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار که انداره کوچکی دارند، در درون دستگاه فضای کافی برای استفاده از یک فن قدرتمند را ندارند.

اندازه دستگاه، فوت کوزه‌گری هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا!

یک دستگاه تصفیه هوای مناسب برای آنکه بتواند فن باکیفیت و فیلترهایی با ظرفیت بالا را در خود جای دهد، باید به اندازه کافی بزرگ باشد.

بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوای کوچک، به اندازه کافی فضا برای جای دادن فیلترهایی با حجم بالا را در خود ندارند و در فواصل بسیار کوتاهی باید برای تعویض فیلترشان هزینه کنید. علاوه بر آن کیفیت هوای خروجی این دستگاه‌ها احتمالا پایین‌تر خواهد بود. بنابراین اندازه دستگاه تصفیه هوایی که انتخاب می‌کنید، نباید بیش از اندازه کوچک باشد.

تناسب با اقلیم ایران، شرط کارآمدی دستگاه

آلودگی هوای تهران

آلودگی در هر شهر و اقلیمی، هویت متفاوتی دارد. یک دستگاه تصفیه هوا مناسب باید برای محیطی که ما در آن زندگی می کنیم طراحی شده باشد. برای مثال آلودگی شهر اهواز از جنس گرد و خاک درشت (PM10) و ریز (PM2.5) با منشا طبیعی است.

در حالی که آلودگی هوا در شهر تهران از نوع PM2.5 و حاصل ترافیک است و یا در عسلویه بخش عمده ای از آلودگی از نوع گاز های شیمیایی و با منشا صنعتی است.

بخشی از دستگاه‌های وارداتی موجود در بازار ایران، برای اقلیم کشور تولیدکننده این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند و ممکن است بازدهی موردنظر را در اقلیم کشور ما نداشته باشند.

همچنین انتخاب دستگاه ایرانی، می‌تواند مشکل تامین فیلتر در بلندمدت را نیز تا حد زیادی حل کند و نگرانی شما درباره کمبود فیلتر را از میان ببرد. از جمله برند‌های ایرانی موجود در بازار نیز می‌توان به شرکت نوجان اشاره کرد.

امکانات جانبی دستگاه‌ها، جذاب اما کم اهمیت

بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در بازار، امکانات جانبی مختلفی را ارائه می‌کنند تا از این طریق توجه مشتریان را به محصول خود جلب کنند.

یکی از مهم‌ترین امکاناتی که تبلیغات زیادی درباره آن صورت می‌گیرد، وجود سنسور در دستگاه‌های تصفیه هوا است. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که بیشتر سنسورهایی که در چنین دستگاه‌های تصفیه هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با توجه به میزان آلودگی موجود در اطراف دستگاه، سرعت فن را تعیین می‌کنند؛ به طور مثال اگر آشپزی کنید و آلودگی جدیدی دور از دستگاه به محیط اضافه شود، بسیاری از این دستگاه‌ها قدرت سنجش آن را ندارند.

در مجموع واقعیت این است که وظیفه دستگاه‌های تصفیه هوا پاکسازی هوای محیط بدون مزاحمت برای شما است. بنابراین دستگاهی را انتخاب کنید که کیفیت هوای اتاق را تضمین کند و موارد جانبی در انجام این وظیفه تاثیری ندارند.

انتخاب برندهای متخصص، کاهش ریسک خرید دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا مانند دیگر وسایل خانه نیستند. یعنی نمی‌توان به صرف معرفی دوستان و آشنایان یا معروف بودن یک برند، دستگاه تصفیه هوا را خریداری کرد. برندهای متخصصی وجود دارند که فقط دستگاه‌ تصفیه هوا تولید می‌کنند و استانداردهای سختگیرانه‌تری برای تولید و طراحی محصولات خود دارند.

بهتر است دستگاه خود را از میان برندهای متخصص این حوزه انتخاب کنید و به صرف معروف بودن یک برند، محصول آن را در این مورد به خصوص انتخاب نکنید.

دستگاه تصفیه هوای ایرانی نوجان، انتخابی مناسب برای اقلیم ایران

دستگاه تصفیه هوا نوجان

دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیتی زیادی در بازار وجود دارند. یکی از دستگاه‌های خوش ساخت و بومی موجود در بازار ایران دستگاه تصفیه هوا نوجان است.

این دستگاه با رعایت استانداردهای اروپایی و به دست مهندسین ایرانی، برای آب و هوا و جنس خاص آلودگی در اقلیم ایران طراحی و تولید شده است.

دستگاه‌های نوجان از باکیفیت‌ترین فیلترهای هپا و کربن اکتیو برای تصفیه هوا استفاده می‌کنند و در کنار آن از فنی قدرتمند و در عین حال کم صدا بهره می‌برند.

علاوه بر بیشتر دستگاه‌های وارداتی فیلترهای خود را از خارج کشور تامین می‌کنند. با توجه به شرایطی که تحریم‌ها برای واردات به وجود آورده، تعویض فیلتر پس از به اتمام رسیدن ظرفیش ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد. دستگاه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، مشکل تامین فیلتر و به طور کلی خدمات پس از فروش بسیار کمتری خواهند داشت. نوجان مهر برای تمامی محصولات خود گارانتی 24 ماهه ارائه می‌کند.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد، خرید دستگاه تصفیه هوا به دلیل تنوع موجود در بازار این محصولات و نیاز به اطلاعات فنی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. اما با در نظر گرفتن چند نکته ساده می‌توانید خرید مطمئنی را تجربه کنید.

مهم‌ترین نکته برای خرید دستگاه تصفیه هوا در ایران، انتخاب دستگاه از برندهای متخصص است. دستگاه تصفیه هوا مثل بقیه لوازم خانه نیست. برندهایی در این حوزه فعالیت می‌کنند که با در نظر گرفتن شرایط طراحی و مهندسی کیفیت هوا، دستگاه‌های تصفیه هوا را به صورت اختصاصی تولید می‌کنند و تمام توجهشان معطوف به تولید این دستگاه‌ها است. در حالی که برندهای معروف لوازم خانگی، این محصول را در کنار محصولات دیگر تولید می‌کنند و در بسیاری از موارد، کیفیت و دقت پایین‌تری در تولید دستگاه تصفیه هوا نسبت به برندهای متخصص دارند.

علاوه بر آن انتخاب دستگاهی با فیلتر مناسب برای دستیابی به نتیجه مطلوب، اهمیت ویژه‌ای دارد. دستگاه‌های تصفیه هوایی که از فیلتر هپا و کربن اکتیو استفاده می‌کنند، به دلیل آنکه هیچ ماده جدیدی را وارد محیط نکرده و دقت بالایی در جذب ذرات دارند، گزینه‌های مناسب‌تری برای تصفیه هوا در خانه به شمار می‌روند.

ارسال نظر