راهنمای خرید فلاش‌های اکسترنال ( اسپیدلایت )

رسانه کلیک - فلاش‌های اکسترنال یا همان اسپیدلایت‌ها یکی از مهمترین و بهترین تجهیزات برای عکاسان پرتره محسوب می‌شوند. البته کاربرد این فلاش‌ها محدود به عکاسی پرتره نمی‌شود و در عکاسی ماکرو، still life ( طبیعت بی‌جان ) و بسته به نوع فلاش، در عکاسی با سرعت بالا برای ثابت کردن حرکت سوژه هم کاربرد‌ دارند.

راهنمای خرید فلاش‌های اکسترنال ( اسپیدلایت )

اما اسپیدلایت‌ها نیز همانند دوربین‌ها و لنزهای دوربین، مشخصاتی دارند که شاید هیچ وقت به کاربرد آنها توجه نکرده باشید. اطلاعاتی که قطعا می‌توانند در انتخاب و خرید شما موثر باشند.

من در این مقاله سعی دارم به تمامی سوال‌های شما در مورد فلاش‌های اکسترنال یا همان اسپیدلایت‌ها و عملکرد آنها بپردازم تا در هنگام خرید تجربه‌ی بهتری داشته باشید.

اگر قصد خرید فلاش اکسترنال دارید، به شما توصیه می‌کنم پیش از هر کار دیگری این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا آگاهی کاملی در مورد این دسته از تجهیزات عکاسی داشته باشید. پس با من همراه باشید ...

فلاش‌های اکسترنال

اسپیدلایت چیست؟

منابع نور برای عکاسی یا فیلمبرداری تنوع بسیار زیادی دارند، از مدل‌های استودیویی چشمک زن گرفته تا اسپیدلایت‌ها و نور ثابت که هر کدام کاربرد مشخصی دارند. اسپیدلایت‌ها نیز دسته‌ای از همین منابع نور هستند که تنها برای عکاسی کاربرد دارند، چرا که از نوع چشمک زن هستند.

اسپیدلایت‌ها را می‌توان به صورت تکی یا چندتایی به کفشک دوربین متصل کرد و یا آنها را به صورت مستقل روی یک سه پایه قرار داد، البته در این حالت باید از یک رادیو تریگر هم برای همگام سازی آن با دوربینتان استفاده کنید.

اسپیدلایت‌ها معمولا نسبت به سایر منابع نور موارد استفاده‌ی کمتری دارند، اما می‌توان از آنها نیز در شرایط مختلفی استفاده کرد، به خصوص که قابلیت حمل و نقل بسیار خوبی دارند. برای همین اکثر عکاسان خیابانی معمولا یکی از آنها را در کیف تجهیزاتشان همراه خود دارند.

چرا باید یک اسپیدلایت بخریم؟

اگر شما از آن دسته عکاسانی هستید که دائما رفت و آمد دارید و در سفر هستید، یک اسپیدلایت می‌تواند وسیله‌ای بسیار کاربردی برایتان باشد. اسپیدلایت‌ها بسیار کوچک هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند، اما در مقابل، نور قابل قبولی را تولید می‌کنند که در مقایسه با فلاش پاپ آپ خود دوربین بسیار قدرتمندتر و بهتر هستند.

پس اگر به عکاسی خیابانی علاقه دارید، در فضای باز عکاسی پرتره انجام می‌دهد یا برای انجام پروژه‌های عکاسی تبلیغاتی به یک فروشگاه می‌روید، اسپیدلایت می‌تواند جزئی از تجهیزات ضروری شما باشد.

انواع اسپیدلایت‌ها

به طور کلی اسپیدلایت‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که از نظر کاربرد و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

دستی : در این نوع اسپیدلایت عکاس قادر به کم یا زیاد کردن قدرت نوردهی نبوده و نور خارج شده از فلاش به صورت یکنواخت به سمت سوژه پرتاب می‌شود.

خودکار : این نوع اسپیدلایت قادر به اندازه‌گیری نور محیط بوده و با توجه به شرایط نوری مختلف، نور را به سمت سوژه می‌تاباند.

TTL : در این نوع اسپیدلایت نور وارد شده به دوربین از طریق نورسنج دوربین اندازه گیری شده و بر اساس آن با میزانی مشخص، نور به سوژه تابیده می‌شود.

انتخاب بین این سه مدل اسپیدلایت به نیازها و البته بودجه‌ی شما بستگی دارد.

فلاش‌های اکسترنال

فاکتورهایی که باید در هنگام انتخاب نورهای ثابت در نظر داشته باشیم

در هنگام انتخاب یک اسپیدلایت مناسب که به درد پروژه‌هایتان بخورد، باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آنها خواهم پرداخت. سعی کنید این بخش را با دقت مطالعه کنید.

دستی یا TTL

اولین نکته‌ای که در هنگام انتخاب و خرید یک اسپیدلایت باید به آن توجه داشته باشید وجود یا عدم وجود فناوری TTL است که به منبع نور اجازه می‌دهد بر اساس اطلاعات به دست آمده از دوربین، شدت نور خروجی را به‌صورت خودکار تنظیم کنید. در اسپیدلایت‌هایی که از این فناوری استفاده نکرده‌اند شما مجبور خواهید بود تا میزان نور خروجی را به‌صورت کاملا دستی تنظیم کنید که فرآیندی سخت و شاید پیچیده برای عکاسان تازه کار باشد.

البته این حالت مزایای خود را هم دارد، برای مثال اینکه می‌توانید کنترل بیشتری روی نورپردازی سوژه‌ی خود داشته باشید. فلاش‌هایی که از فناوری TTL استفاده می‌کنند معمولا گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری برای عکاسان تازه کار به حساب می‌آیند، چرا که در بیشتر موارد به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند و علاوه بر آن هر مورد را می‌توانید دستی نیز تنظیم کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که در نهایت قیمت آنها نیز کمی بیشتر از مدل‌های معمولی و دستی است.

توان خروجی

توان خروجی اسپیدلایت‌ها را می‌توانید در مشخصات فنی هر محصولی که مد نظرتان است پیدا کنید. این میزان معمولا با واحد متر نوشته می‌شود، برای مثال فلاشی که قدرت آن روشن کردن یک محیط ساده تا فاصله‌ی 50 متری است. همچنین بعضا قدرت و شدت نور اسپیدلایت‌ها را می‌توان تا چند استاپ کاهش داد.

قابلیت چرخش

اکثر اسپیدلایت‌های موجود در بازار ( هر سه گروه ) از طریق کفشک به دوربینتان متصل می‌شوند؛ البته استفاده از آنها در این شرایط خیلی مرسوم و کاربردی نیست، چرا که تابیدن نور مستقیم و شدید به سوژه می‌تواند تصویر را خراب کند. برای همین منظور می‌توانید از قابلیت چرخش آنها استفاده کرده و جهت تابش نور را تغییر دهید.

بنابراین، اکثر عکاسان برای ایجاد نوری نرم‌تر و پخش‌تر، سر اسپیدلایت را رو به سقف یا دیوار مجاوری که رنگ روشن دارد خم می‌کنند تا نور اسپیدلایت با آنها برخورد کرده و انعکاس آن صحنه و سوژه را روشن کند. برای استفاده از این تکنیک، طبیعی است که سر اسپیدلایت باید دارای قابلیت چرخش رو به بالا یا طرفین باشد.

سر بسیاری از اسپیدلایت‌ها رو به بالا خم می‌شود؛ اما قابلیت چرخش به طرفین ممکن است در اسپیدلایت‌های سطح‌ پایین یا ارزان‌تر وجود نداشته ‌باشد.

قابلیت بی سیم

اگر از یک اسپیدلایت مجهز به فناوری TTL بر روی یک دوربین سازگار با آن استفاده کنید، ارتباط TTL بین کفشک فلاش و دوربین برقرار شده و امکان تعیین خودکار توان خروجی اسپیدلایت بر اساس تنظیمات نوردهی‌ای که دوربین مشخص می‌کند، وجود دارد.

اما در صورتی که بخواهید آن را روی یک سه پایه‌ی جداگانه و دور از دوربین قرار دهید چند راه مختلف برای اتصال خواهید داشت؛ اولین و ساده‌ترین راه استفاده از فلاش پاپ آپ در خود دوربین است. به این صورت که با فعال شدن آن، محرک اسپیدلایت تحریک شده و باعث فعال شدن آن می‌شود. البته در این حالت مجبورید زاویه‌ی بین دوربین، فلاش پاپ آپ و اسپیدلایتتان را جوری تنظیم کنید که نور به آن برسد.

در روش دوم می‌توانید اسپیدلایتتان را با استفاده از یک کابل به دوربین متصل کنید که این ارتباط بسیار سریع‌تر از راه قبلی بوده و دقت بالاتری دارد، اما عیب بزرگ آن این است که باید دائما چند متر سیم را در کنار خود داشته باشید و این می‌تواند بی نظمی بسیار بزرگی را به وجود بیاورد. همچنین در این حالت تنها از نوردهی دستی در اسپیدلایت می‌توانید استفاده کنید.

در نهایت روش سوم استفاده از یک رادیو تریگر است که بهترین روش برای برقراری ارتباط بین دوربین و اسپیدلایت است، منتها اندکی هزینه‌ی بیشتر نسبت به دو روش قبلی خواهد داشت. البته در عوض می‌توانید از فناوری TTL هم استفاده کنید.

باتری و زمان بازیابی ( Recycle Time )

اکثر اسپیدلایت‌ها از باتری‌های قلمی آلکاین سایز AA استفاده می‌کنند. این باتری‌ها البته انواع مختلف یک‌ بار مصرف و قابل شارژ دارند. نوع باتری مورد استفاده در اسپیدلایت رابطه‌ی مستقیمی با زمان بازیابی ( recycle time ) آن دارد. زمان بازیابی مدت زمانی است که بعد از هر فلاش نیاز است تا دوباره خازن‌های دستگاه برای زدن فلاش بعدی آماده شوند.

در هنگام استفاده از قدرت پایین اسپیدلایت معمولا این زمان بسیار کم است و شاید خیلی در کار شما تاثیر گذار نباشد، اما زمانی که از حداکثر توان آن استفاده کنید ممکن است حتی چند ثانیه زمان بازیابی آن طول بکشد.

این زمان البته همیشه هم معیار خیلی مهمی نیست، برای مثال تنها زمانی که بخواهید از اسپیدلایت برای عکاسی در یک مراسم عروسی استفاده کنید زمان بازیابی هر چه کمتر باشد بهتر است، در غیر این صورت تاثیر آن بر روی کیفیت کار شما تغییر زیادی ایجاد نخواهد داد.

سرعت سینک بالا

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی در اسپیدلایت‌ها امکان سینک یا همگام سازی شاتر با اسپیدلایت در سرعت‌های بالای شاتر است. به کمک این امکان که آن را high speed sync یا HSS هم می‌نامند، می‌توانید حتی در نور شدید آفتاب هم دهانه‌ی دیافراگم لنز خود را بسیار باز نگه ‌دارید ( و در نتیجه‌ عمق‌ میدان را برای محو کردن پس زمینه‌ی سوژه‌تان کاهش دهید ) و در عوض با افزایش سرعت شاتر و امکان فلاش در سرعت‌های بالا از سوژه‌تان عکس بگیرید.

به‌جز این کاربرد مهم، از امکان سینک فلاش در سرعت‌های بالای شاتر برای فریز کردن حرکات ( مانند به هوا پریدن ! ) هم می‌توانید استفاده کنید. بنابراین در هنگام انتخاب یک اسپیدلایت مناسب حتما به این عامل نیز متناسب با سبکی که عکاسی می‌کنید توجه داشته باشید.

امیدوارم پس از مطالعه این راهنمای خرید بتوانید خریدی دقیق‌تر و مطابق با نیازتان داشته باشید همچنین می توانید با تماس با مجموعه دیدنگار تمامی سوالات خود را برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و سایر لوازم عکاسی از کارشناسان آن ها بپرسید.

ارسال نظر