پرینترهای سه بعدی، دورنمایی از آینده

رسانه کلیک - آیا چاپ سه‌بعدی مهم است؟ یا فقط موضوع دیگری است که مد شده است؟ آیا این یک فناوری کاربردی برای همه است یا فقط برای دانشمندان و فناوران جالب است؟

پرینترهای سه بعدی، دورنمایی از آینده

مهندسان و طراحان بیش از سی سال است که از چاپگرهای سه‌بعدی استفاده می‌کنند اما این فناوری در سال‌های اخیر کاربردهای عمومی‌تری پیداکرده است. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت زیاد این ماشین‌ها کاهش قیمت چشمگیر آن‌ها در سال‌های گذشته است، قیمت یک پرینتر سه‌بعدی هنوز هم بالاست اما اگر گزینه‌ی خرید قسطی را در اختیار داشته باشید می‌تواند برای عملی کردن بسیاری از ایده‌ها روش ایده آلی باشد. خرید و فروش اقساطی کالاها روشی آزموده شده در سراسر جهان است که مزایای زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارد.

تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی چاپگرهای سه‌بعدی در سال‌های اخیر نسخه‌های کوچکی از این ماشین‌های صنعتی ساخته‌اند که استفاده از این ماشین را برای عموم مردم عملی و مقرون‌به‌صرفه کرده است.

چرا چاپ سه‌بعدی مهم است؟ ساده‌ترین جواب به این سؤال این است که این فناوری می‌تواند مصرف‌گرایی را متحول کند. وقتی مردم بتوانند به کمک این فناوری وسایل موردنیاز خود را بسازند تغییر قابل‌توجهی در قدرت تولید اتفاق می‌افتد و همه‌چیز می‌تواند به شکل بی‌سابقه‌ای سفارشی‌سازی شود. این تکنولوژی کارش را تازه آغاز کرده است و هر روز بهتر از گذشته خواهد شد.

نوآوری در بهداشت و درمان

نوآوری‌های چاپ سه‌بعدی در زمینه بهداشت و درمان بسیار کاربردی است. جراحان به شکل جدی از این تکنولوژی برای تولید و بررسی مشکلاتی که ممکن است در عمل‌هایشان با آن‌ها مواجه شوند استفاده می‌کنند. این مسئله باعث شده است آن‌ها بهتر بدانند با چه چیزی مواجه هستند و در نتیجه احتمال خطا کاهش پیدا می‌کند.

مدل‌های چاپی روشی مقرون‌به‌صرفه برای دانشجویان پزشکی هم هستند که بتوانند به کمک این روش آناتومی انسان را مطالعه کنند درواقع دانشکده‌های پزشکی به‌جای جسدهای واقعی مدل‌ها را چاپ می‌کنند. چاپ اندام‌های مصنوعی یکی دیگر از کاربردهای فناوری چاپ سه‌بعدی است که به شکل جدی درحال‌توسعه است. همچنین این فناوری امکان تولید انواع پروتز را فراهم کرده است که با توجه به به‌صرفه‌تر بودن نسبت به روش‌های قبلی امکان درمان و مراقبت را برای افراد بیشتری فراهم می‌کند.

استفاده در طراحی و مد

طراحان مد و همچنین طراحان داخلی با بهره‌گیری از چاپ سه‌بعدی کارهای زیادی انجام داده‌‌اند. دنیای مد که به پذیرفتن جدیدترین ترندها مشهور است با این روش کفش‌های پاشنه‌بلند عجیب و جواهرات بسیار خاص تولید کرده است. طراحان داخلی نیز در حال تولید همه‌چیز از مبلمان و صندلی تا دکورهای خاص به کمک این فناوری هستند. این مبلمان‌ بسیار سبک‌تر از نمونه‌های واقعی هستند و از نظر استحکام بسیار باکیفیت‌اند. همه‌چیز حتی چراغ‌های سقفی و رومیزی نیز به کمک چاپ سه‌بعدی قابل طراحی و چاپ‌اند.

چاپ سه‌بعدی برای مخترعین و DIY ( خودت انجام بده )

مخترعان و کسانی که فعالیت‌های DIY انجام می‌دهند از چاپ سه‌بعدی برای تبدیل ایده‌هایشان به اجسام واقعی استفاده می‌کنند. چاپ نمونه اولیه اغلب اوقات به‌صرفه‌تر از ساختن نمونه‌ی واقعی است و هزینه‌های کمتری از بستن قرارداد با یک تولیدکننده دارد. با این روش تست کردن نمونه‌های اولیه و تصحیح آن‌ها با هزینه‌ی کمتر و سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

از طرف دیگر استفاده از دستگاه‌های چاپ سه‌بعدی شخصی مخترعان را قادر می‌سازد تا طرح‌های خود را محرمانه نگه‌دارند و البته در صورت نیاز می‌توانند مدل‌های خود را به‌صورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارند.

کاربردهای شخصی

دستگاه‌های چاپ سه‌بعدی برای پروژه‌های داخل خانه نیز بسیار کاربردی‌اند. چاپ سه‌بعدی باعث شده است ایده‌هایی که تنها طرح‌های کامپیوتری بودند قابلیت عملی شدن را پیداکرده‌اند. اکنون هرکسی می‌تواند وسیله‌ی موردنیازش را با ابعاد موردنظرش طراحی و در مدت‌زمان کوتاهی چاپ کند. همچنین با ظهور چاپ سه‌بعدی هنرمندان و طراحان توانسته‌اند بدون نیاز به روش‌های زمان‌بر و پرهزینه‌ی قدیمی مجسمه‌های منحصربه‌فرد و دکوری‌های خاصی که طراحی کرده‌اند را چاپ کنند.

چاپ سه‌بعدی در آینده

پرینترهای سه‌بعدی پتانسیل‌های بی‌حدوحصری دارند. این پرینترها می‌توانند یک مفهوم دیجیتال را دریافت کنند و نتیجه‌ی فیزیکی آن را در اختیار کاربر قرار دهند. آن‌ها به شکل عجیبی پیشرفت خواهند کرد و مانند کامپیوترهای شخصی همه‌جا خواهند بود. فرض کنید حتی می‌توانید پاهایتان را اسکن کنید و کفش‌های موردنظرتان را برای پای خودتان طراحی و چاپ کنید، دیگر نیازی به اهدای عضو نخواهد بود و همه‌چیز قابلیت سفارشی‌سازی خواهد داشت.

ارسال نظر