موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند؟ | نظر شما چیست؟

این روزها موافقان و مخالفان واکسن کرونا پرشمارند و هر گروه سعی در راضی کردن گروه دیگر دارد. درحالی‌که واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا مدتی است در جهان شروع شده و به نتایج خوبی هم رسیده، هنوز عده‌ای موافق دریافت واکسن کرونا نیستند. اما موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند و نظراتشان چیست؟

موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند؟ | نظر شما چیست؟

واکسیناسیون کرونا، شروعی برای پایان پاندمی

کووید-19 از دسامبر 2019 در شهر ووهان از استان هوبئی چین شروع شد؛ ویروس جهانگردی که خیلی زود دنیا را درنوردید و کشورهای مختلف را یکی یکی تعطیل کرد و مردمانشان را به قرنطینه اجباری فرستاد. این ویروس تا مدت‌ها درمانی نداشت، علائمش فرد به فرد و کشور به کشور متفاوت بود و سویه‌های جدید می‌ساخت و نتیجه دردناکش مرگ‌ومیر بود و داغی که بر دل بسیاری از خانواده‌ها می‌گذاشت.

با این حال از همان روزهای پیدایش این ویروس و همه‌گیری آن، محققان مختلف در آزمایشگاه‌های پزشکی بیکار ننشستند و شروع به تحقیق و کشف روش‌های درمانی برای مبارزه با این ویروس کردند.

حالا واکسن‌های گوناگونی برای مبارزه با ویروس کرونا موجود است که از جمله شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به واکسن‌های مدرنا، فایزر، جانسون اند جانسون، آسترازنکا و سینوفارم اشاره کرد. البته کشورهایی چون کوبا، استرالیا، هند و ایران هم واکسن‌های دیگری چون بهارات، سوبرانا، اسپایکوژن، برکت، نورا و ... را تولید کرده‌اند، با این حال درصد تزریق واکسن کرونا در کشورهای مختلف جهان چنین می‌گوید که کماکان مدرنا، فایزر، جانسون اند جانسون، آسترازنکا و سینوفارم بیشترین واکسن‌های تزریق شده در سطح جهان هستند و درصد ایمنی‌شان هم بالاتر از نمونه‌های دیگر است.

همچنین تجربه کشورهایی که تزریق واکسن کرونا را زودتر شروع کردند نشان می‌دهد که می‌توان به کاهش مرگ‌ومیرها پس از تزریق هر دو دوز این واکسن امید داشت و به سمت کنترل همه‌گیری این بیماری حرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اثربخشی واکسن کرونا چه زمانی آغاز می‌شود؟

با این حال و در شرایطی که راه چاره‌ای برای کنترل کرونا و حرکت به سمت پایان پاندمی ایجاد شده، اختلاف نظر میان موافقان و مخالفان واکسن کرونا هم شدت گرفته است؛ در یک طرف ترازو کفه علم با سابقه قابل توجهش در کمک به زندگی بشر سنگینی می‌کند و در طرف دیگر عموماً طرفداران نظریه‌های توطئه، مروجان طب سنتی و طرفداران دیدگاه‌های افراط‌گرایانه قرار دارند.

اما موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند و درباره واکسن کرونا چه نظری دارند؟

موافقان واکسن کرونا؛ حرکت زیر بیرق علم

کنترل بیماری

اصلی‌ترین و مهم‌ترین استدلالی که طرفداران واکسن کرونا دارند، آن‌هایی که خودشان واکسن را دریافت کرده‌اند و دیگران را هم به دریافت و تزریق آن تشویق می‌کنند، اعتماد به علم و سابقه آن است. طرفداران واکسن کرونا این قضیه را یادآوری می‌کنند که کووید-19 اولین همه‌گیری تاریخ جهان نیست و پیش از این بیماری‌هایی چون طاعون، فلج اطفال، سل، وبا و جزام هم ویرانگر و کشنده بودند، اما به مدد علم کنترل شدند. حتی همین ویروس آنفولانزا که اکنون علائمی ساده دارد و شاید نیازی هم به خانه‌نشینی فرد نداشته باشد زمانی کُشنده بود، اما حالا به مدد پیشرفت‌های پزشکی کنترل شده است.

موافقان و مخالفان واکسن کرونا

بازگشت به زندگی عادی

طرفداران واکسن کرونا به زودتر برگشتن به زندگی عادی هم تأکید دارند؛ به عقیده آن‌ها چنانچه تمام جمعیت بزرگسال جامعه -یا دست‌کم درصد قابل توجهی از آن- علیه ویروس کرونا واکسینه شوند، سطح ایمنی در جامعه افزایش پیدا می‌کند، میزان مرگ‌ومیر در اثر کرونا و همچنین درصد ابتلا به آن کاهش پیدا می‌کند و می‌شود کم‌کم به زندگی گذشته بازگشت و محدودیت‌ها را کمتر کرد.

بیشتر بخوانید: آیا تست آنتی بادی بعد از واکسن کرونا لازم است؟

کمک به کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا

در شرایط فعلی -قرنطینه، محدودیت، تعطیلی- اقتصاد کشور که پیش از این هم شکننده بود شدیداً ضربه خورده، کسب‌وکارهای زیادی ضرر دیده‌اند و در چنین شرایطی که گرانی و تورم بی‌سابقه هم به معادله اضافه شده است، صاحبان این کسب‌وکارها هیچ کمکی از جانب دولت دریافت نکرده‌اند. در موج‌های قبلی کرونا بارها شاهد تعطیلی برخی مشاغل، پاساژها و ... بودیم و افراد زیادی در اثر همین تعطیلی‌ها شغلشان را از دست دادند. صاحبان تالارهای عروسی، باشگاه‌های ورزشی و ... در اثر 2 سال تعطیلی زیان‌های جبران‌ناپذیری دیدند. لذا واکسن زدن و به تبع آن بازگشت به زندگی عادی می‌تواند به منزله کمک به صاحبان کسب‌وکارها و خانواده‌هایشان هم باشد.

کاهش بار سیستم درمان

کرونا به عنوان بحرانی که مستقیماً با سلامتی درگیر است، بیشترین فشار را روی سیستم درمانی کشورها و در نتیجه کادر درمان وارد کرد. در روزهایی که هنوز خبری از درمان و واکسن در کار نبود، پزشکان و پرستاران فشار و استرس زیادی را متحمل شدند و عده‌ای هم متأسفانه در اثر ابتلا به همین ویروس جان باختند. در برخی کشورها چون کشور خودمان یا ایتالیا البته امکانات پزشکی و بیمارستانی هم برای چنین شرایطی کافی نیست و ابتلا به کرونا به معنای دشواری در پیدا کردن تخت خالی بیمارستانی و کپسول اکسیژن و داروهای گران‌قیمت هم محسوب می‌شود.

ضمن اینکه شلوغی بیمارستان‌ها باعث می‌شود افرادی چون بیماران سرطانی و یا کسانی که در اثر سکته، تصادف و ... به خدمات فوری پزشکی نیاز پیدا می‌کنند، زمان بیشتری را در صف درمان بمانند و حتی در همین راه جانشان را از دست بدهند. از این حیث دریافت واکسن کرونا می‌تواند نوعی مسئولیت اجتماعی هم محسوب شود، چراکه با دریافت آن چنانچه همچنان به کرونا مبتلا شدید، ریسک بستری شدنتان کاهش پیدا می‌کند و در عوض امکانات بیمارستانی می‌تواند به بیمارانی تعلق بگیرد که بیشتر به آن احتیاج دارند.

این‌ها فقط بخشی از دلایلی است که می‌توان برای چرایی دریافت واکسن کرونا برشمرد.

مخالفان واکسن کرونا؛ بی‌اعتماد به علم یا دولت؟

متنوع نبودن سبد واکسن

طبق جدیدترین نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) که در نیمه دوم شهریورماه امسال برگزار شد، 30 درصد از شهروندان اعلام کردند به دلیل بی‌اعتمادی به واکسن کرونا حاضر به تزریق آن نیستند. در آن نظرسنجی از افراد پرسیده شد به چه دلیلی تمایل به واکسن زدن ندارند و آن‌ها هم در جواب گزینه‌هایی چون اعتماد نداشتن به واکسن‌های کرونا، ترس از عواقب ناشی از تزریق واکسن و در دسترس نبودن واکسن موردعلاقه در کشور را عنوان کردند.

در واقع در دسترس نبودن واکسن موردعلاقه در کشور مهم‌ترین دلیلی است که بسیاری از افراد برای واکسن نزدن دارند. در کشور ما آزادی چندانی در انتخاب نوع واکسن وجود ندارد و خیلی‌ها به سینوفارم، اصلی‌ترین واکسنی که در ایران تزریق می‌شود، چندان خوشبین نیستند. در چنین شرایطی مسئولان هم به جای تشویق مردم به واکسن زدن مدام وعده ورود واکسن‌های متنوع‌تر را در آینده می‌دهند (وعده‌ای که هنوز محقق نشده) و عده‌ای احتمالاً تصمیم گرفته‌اند صبر کنند تا واکسن‌هایی چون فایزر یا مدرنا به ایران بیایند.

موافقان و مخالفان واکسن کرونا

مشخص نبودن تأثیر در درازمدت

همچنین این افراد -محالفان واکسن کرونا- با توجه به تازه‌تولید بودن این واکسن‌ها نسبت به آینده و اثرات بلندمدت آن هم بدبین هستند و معتقد هستند از آنجایی که این واکسن‌ها تازه تولید شده‌اند، هنوز مراحل آزمایشی را به طور کامل پشت سر نگذاشته‌اند و مشخص نیست در آینده چه تأثیراتی داشته باشند. آن‌ها در عوض می‌گویند می‌کوشند با خودمراقبتی ریسک ابتلایشان را به بیماری کرونا کاهش بدهند.

نظریه‌های توطئه

بی‌اعتمادی به واکسن‌های خارجی و تأکید بر اینکه برخی کشورهای دنیا می‌خواهند از راه تزریق واکسن کرونا مردم دیگر کشورها را کنترل کنند، از دیگر دلایل برخی از این افراد است.

بیشتر بخوانید: جریمه های واکسن نزدن در ایران چیست؟ | عواقب سنگین در انتظار واکسن‌گریزها

از جمله بحث‌هایی که در این زمینه و در اوایل کشف واکسن کرونا به میان آمد، وجود میکروچیپ در واکسن کرونا بود. این تئوری چنان فراگیر بود که بر اساس مطالعه‌ای که مؤسسهYouGov و اکونومیست انجام دادند، مشخص شد حدود 20 درصد آمریکایی‌ها معتقد به تئوری توطئه در واکسیناسیون بوده و گمان می‌کردند ممکن است در واکسن‌های کرونا میکروچیپ کار گذاشته شده باشد. حتی ویدیوهایی هم منتشر شد که برخی افراد می‌گفتند پس از تزریق واکسن کرونا، بدنشان حالت مغناطیسی پیدا کرده است و برای مثال اشیای ریز فلزی چون پیچ و مهره و قاشق و چنگال به محل تزریقشان می‌چسبد، ادعایی که البته درست نبود.

معتقدان به روش‌های درمانی پیشین و طرفداران طب سنتی از دیگر مخالفان واکسن کرونا هستند، هرچند تاکنون تأثیر قطعی طب سنتی روی کنترل یا پیشگیری از ویروس کرونا ثابت نشده است.

بیشتر بخوانید: چطور نزدیکترین مرکز واکسیناسیون به محل سکونت خود را پیدا کنیم؟

پیش‌بینی ما به شما این است که نسبت به دریافت واکسن کرونا تعلل نکرده و هرچه زودتر خود و اطرافیانتان را در برابر این ویروس ایمن کنید.

با این حال کلیک شنونده کلیه نظرات شما موافقان و مخالفان واکسن کرونا است. دعوت می‌کنیم در بخش نظرات این مطلب نظرتان را نسبت به واکسن کرونا بنویسید.

ارسال نظر