سوخت اصلی نیروگاه های تهران چیست؟

مسئول محیط‌ زیست شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران با اشاره به سوخت اصلی نیروگاه های تهران که گاز است، سهم نیروگاه‌ها در آلایندگی هوا (ذرات معلق) را ۶ درصد در ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی عنوان کرد.

سوخت اصلی نیروگاه های تهران چیست؟

ساناز جعفزاده در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام این خبر افزود: «۸۰.۸ درصد ذرات معلق در هوا که از عوامل اصلی آلودگی محسوب می‌شوند، ناشی از عملکرد سیستم حمل‌ونقل خودرویی است. سهم نیروگاه‌های مستقر در تهران در ایجاد آلودگی هوا زیر ۲ درصد است که خیلی در آلایندگی هوا اثرگذار نیست.»

مشاور مدیرعامل و مسئول محیط زیست شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: «تهران 2 نیروگاه طرشت و بعثت را دارد که نیروگاه بعثت بخاری است و سوخت دوم این نیروگاه مازوت است که به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. سوخت اصلی همه نیروگاه‌های ایران گاز است، اما نیروگاه‌های بخار می‌توانند از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده کنند و در 2 نیروگاه مستقر در تهران فقط تک‌سوخت گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

جالب است بخوانید: نگاهی به یک سال اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه | طرح بالاخره لغو می‌شود؟

وی افزود: «نیروگاه طرشت ۱۰ سال است که تبدیل به نیروگاه تک‌سوخت گازی شده و نیروگاه بعثت نیز از سال ۱۳۹۳ به طور تک‌سوخت کار می‌کند.»

مشاور مدیرعامل و مسئول محیط زیست شرکت نیروی برق حرارتی، انواع نیروگاه‌ها را سیکل ترکیبی، بخاری و گازسوز برشمرد و گفت: «نیروگاه‌های سیکل ترکیبی می‌توانند از گازوئیل به عنوان سوخت دوم استفاده کنند، اما گازوئیلی که استفاده می‌کنند از نوع یورو 4 و 5 نیست. از ابتدا هم قرار نبود گازوئیل مورد استفاده در نیروگاه‌ها از نوع یورو 4 و 5 باشد، زیرا این نوع گازوئیل فقط برای خودروهاست اما گازوئیلی که در نیروگاه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، استانداردهای لازم محیط زیست را دارا است.»

وی افزود: «عمده سوخت نیروگاهی گاز است، اما در زمستان نیز به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی که امکان استفاده از گاز برای نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد، از ترکیب گاز و گازوئیل استفاده می‌شود و این فقط در شرایط اضطرار خواهد بود. البته در زمستان مصرف برق به شدت کاهش می‌یابد، بنابراین تعداد زیادی از نیروگاه‌ها به دلیل نیاز نداشتن از مدار خارج می‌شوند.»

گفتنی است در سال‌های اخیر سوزاندن مازوت به عنوان سوختی ارزان در نیروگاه‌ها، مقصر اصلی آلودگی تهران عنوان شده است.

ارسال نظر