کام تلخ گرانی‌ها بر سر سفره یلدای امسال

بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم بیش از 40 درصدی و گرانی بسیاری از اقلام خوراکی، تهیه مایحتاج یلدایی برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار شده است.

کام تلخ گرانی‌ها بر سر سفره یلدای امسال

فرهنگ معین یلدا را در کلمه به تولد و زایش معنا کرده است. یلدا از دیرباز شبی است که ایرانی‌ها در آستانه شروع زمستان گرامی‌اش می‌دارند و در شبی که به عنوان طولانی‌ترین شب سال نام‌گذاری شده است، طلوع و روشنی را به انتظار می‌نشینند.

با این حال امسال شب یلدای گرانی‌ها بی‌طلوع شده و زمستان تورم تمام‌نشدنی به نظر می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم بیش از 40 درصدی و گرانی بسیاری از اقلام خوراکی، تهیه مایحتاج یلدایی برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار شده است.

در ادامه قیمت برخی از خوراکی‌های یلدایی را مرور می‌کنیم تا ببینیم سفره یلدای امسال چند تمام می‌شود و چه درصدی از خانواده‌های ایرانی این قدرت را دارند که یلدای امسال را با خوراکی‌های ویژه این شب جشن بگیرند.

میوه، در دسترس اما گران

در 2 مناسبت خاص، تامین میوه در بازار به تیتر یک خبرها تبدیل می‌شود؛ عید نوروز و شب یلدا. هر سال از یکی دو ماه قبل از این دو مناسبت، مسئولان در مصاحبه‌هایشان از تامین بازار و وفور میوه در انبارها خبر می‌دهند. با این حال بحثی که امسال در خصوص میوه‌های شب یلدا مطرح است کمبود نیست، بلکه گرانی است.

به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، در آستانه شب یلدای امسال هر کیلو انار دماوند از ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار ساوه از ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان، انار شیراز از ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان، انار کوهستان از ۲۲ تا ۳۵ هزار تومان، خرمالوی شمال از ۱۲ تا ۲۲ هزار تومان، خرمالوی شهریار از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، خرمالوی کن از ۲۲ تا ۳۳ هزار تومان، هندوانه خطی از ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان، هندوانه دزفول از ۳ تا ۶ هزار تومان، هندوانه محبوبی از ۴ تا ۸ هزار تومان و هندوانه میناب از ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

در هفته گذشته هم اتحادیه میوه و تره‌بار تهران کوشید با اعلام نرخ‌نامه ، نسبت به کنترل میوه شب یلدای بازار اقدام کند. با این حال قیمت‌های میوه و تره‌بار با میوه‌فروشی‌های سطح شهر تفاوت دارد و هرچه میوه دستچین شده‌تر و اصطلاحا «صادراتی» باشد، قیمتش بالاتر خواهد رفت.

جدیدترین جدول قیمت میوه‌ها را در بازارهای میوه و تره‌بار در ادامه می‌بینید:

نام محصول

قیمت به ازای هر کیلوگرم

انار دماوند

۲۰ تا ۳۳ هزار تومان

انار ساوه

۱۴ تا ۲۰ هزار تومان

انار شیراز

۲۰ تا ۲۸ هزار تومان

انار کوهستان

۲۲ تا ۳۵ هزار تومان

خرمالوی شهریار

۲۰ تا ۲۵ هزار تومان

خرمالوی شمال

۱۲ تا ۲۲ هزار تومان

خرمالوی کن

۲۲ تا ۳۳ هزار تومان

هندوانه خطی

3500 تا ۷ هزار تومان

هندوانه دزفول

۳ تا ۶ هزار تومان

هندوانه محبوبی

۴ تا ۸ هزار تومان

هندوانه میناب

3500 تا ۷ هزار تومان

انگور بی‌دانه قرمز

۳۰ تا ۵۰ هزار تومان

انگور بی‌دانه سفید

۱۵ تا ۳۰ هزار تومان

پرتقال تامسون شمال

۸ تا ۱۴ هزار تومان

سیب قرمز دماوند

۸ تا ۱۶ هزار تومان

سیب زرد دماوند

۱۵ تا ۲۴ هزار تومان

کیوی

۱۸ تا ۲۴ هزار تومان

لیمو شیرین

۱۳ تا ۱۸ هزار تومان

گلابی بیروتی

۲۵ تا ۴۵ هزار تومان

موز

۲۲ تا ۲۷ هزار تومان

نارنگی انشو

۸ تا ۱۴ هزار تومان

نارنگی تخم ژاپنی

۱۰ تا ۱۷ هزار تومان

نارنگی یافا

۱۰ تا ۱۸ هزار تومان

نارنگی تانجلو

۱۰ تا ۱۶ هزار تومان

بر این اساس چنانچه خانواده‌ای بخواهد از بین میوه‌های جدول بالا فقط انار، خرمالو، هندوانه، پرتقال، نارنگی و سیب را خریداری کرده و سر سفره یلدایش بگذارد، باید مبلغی بین 53 تا 132 هزار تومان برای هر کیلو، آن هم در صورت خرید از تره‌بار و نه میوه‌فروشی‌های سطح شهر بپردازد.

آجیل؛ حکایت پسته‌های خندان و جیب‌های گریان

آجیل و خشکبار -و طور ویژه‌تر پسته- به گران‌ترین بخش خریدهای یلدا و عید نوروز تبدیل شده است.

اخیرا مصطفی احمدی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه قیمت آجیل و خشکبار جهانی است ، گفته بود: «برخی از اقلام از جمله پسته نرخ جهانی دارد و نمی‌شود آن‌ها را خارج از محدوده قیمت‌های جهانی عرضه کرد.»

او همچنین از کاهش حدودا 60 درصدی تولید پسته در کشور به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کمبود آب خبر داده بود و بنابراین پسته که از قدیم از جمله محصولات صادراتی کشور محسوب می‌شد، حالا خریدش برای بخشی از طبقات جامعه به رویا تبدیل شده است و آن‌ها فقط نظاره‌گر صادرات این اقلام به کشورهای دیگر شده‌اند.

گرانی شب یلدا قیمت انواع آجیل در یکی از سایت‌های فروش آجیل و خشکبار

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار از قیمت حداقل ۱۸۰ هزار تومانی و حداکثر ۲۷۵ تومانی آجیل یلدای بدون باسلق و قیمت حداقل ۱۵۰ هزار تومانی و حداکثر ۲۵۰ هزار تومانی آجیل یلدای با باسلق خبر داده است که طبیعی است این مبلغ بر اساس میزان مغزها و دیگر اقلام موجود در آجیل تفاوت می‌کند.

گرانی شب یلدا قیمت آجیل و پک‌های ویژه یلدایی در یکی از سایت‌های فروش آجیل و خشکبار

به این قیمت‌ها باید قیمت دیگر مواردی چون شیرینی خشک یا تر، دسرها، لوازم پذیرایی و ... را هم افزود.

آیا شما تا این لحظه مایحتاج یلدایی‌تان را خریداری کرده‌اید؟ رقمی که برای تهیه سفره یلدای امسال خود و خانواده‌تان هزینه کردید چقدر بود؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر