بادی بیلدینگ زنان ممنوع شد، چون سلامتشان را تهدید می‌کند

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد در مورد پرورش اندام در حوزه زنان قطعا فعالیتی نخواهیم داشت؛ اما مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج در حال بررسی است.

بادی بیلدینگ زنان ممنوع شد، چون سلامتشان را تهدید می‌کند

مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ممنوعیت فعالیت زنان در برخی رشته‌های ورزشی توضیح داد.

درخواست فعالیت زنان در رشته‌های بدنسازی، روند اداری را طی نکرده بود

او درباره وضعیت کنونی دستورالعمل فعالیت زنان در بدنسازی در وزارت ورزش، پس از اینکه سال گذشته ممنوعیت رشته‌های بدنسازی و پرورش اندام برای بانوان اعلام شد، توضیح داد: «در زمان معاونت خانم شهریان (معاون سابق معاون توسعه ورزش زنان) درخواستی از سمت فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام می‌آید مبنی بر اینکه خانم‌ها اجازه استفاده از سالن‌های ورزشی که تا آن زمان به مردان اختصاص داشت را داشته باشند. خانم شهریان پاسخ می‌دهند با توجه به اینکه سالن‌های بدنسازی می‌تواند محلی برای توسعه سطح سلامت مخاطب عمومی جامعه باشد و با در نظر گرفتن دو هدف بهبود کیفیت زندگی زنان و سلامت آن‌ها و همچنین ارتقای سطح بدنسازی رشته‌های دیگر، مجوز فعالیت زنان در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام صادر می‌شود. نایب رئیس معرفی می‌شود و در فدراسیون ساختار پیدا می‌کند.»

وی ادامه داد: «اما به تدریج فعالیت‌های جدیدی مثل مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج در این رشته شکل گرفته و در این زمینه درخواست‌هایی مطرح شده که روند اداری و منطقی خود را از نظر بررسی نوع و سطح فعالیت، نوع پوش و نحوه نظارت به شکل نهایی طی نکرده بود. در واقع درخواست‌هایی آمده و طرح موضوع شده، اما منجر به مصوبه نهایی نشده است.»

کاظمی‌پور تاکید کرد: «این درخواست در حال حاضر هم بررسی می‌شود. پوششی پیشنهاد شده اما باید در کارگروه پوشش و حجاب بررسی شود و هنوز مصوبه نهایی نداریم.»

بادی فیزیک و بادی بیلدینگ قطعا ممنوع است

معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش درباره ممنوعیت رشته‌های ورزشی زنان گفت: «فعالیت‌های مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس چلنج در حال بررسی است که نتیجه آن در آینده اعلام می‌شود. اما در مورد پرورش اندام، یعنی بادی فیزیک و بادی بیلدینگ، قطعا در حوزه زنان فعالیتی نخواهیم داشت؛ چون اصلا شرایط این رشته‌ها هدف سلامت را توجیه نمی‌کند. بالاخره مردان و زنانی که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند در معرض استفاده از مواد نیروزا و انرژی‌زا هستند که تهدیدی بزرگ برای جامعه زنان است. چون خیلی از مسائل مرتبط با سلامت زنان را درگیر می‌کند. درگیری‌هایی هم ایجاد کرده و گزارش‌های ویژه‌ای در این مورد داشتیم. حتی وزارت بهداشت در این مورد اعلام موضع کرد. سطح مسابقات جهانی این رشته هم اصلا با چارچوب‌های فرهنگی ما تناسبی ندارد. بنابراین در پرورش اندام هیچ مصوبه و فعالیتی را رسما نخواهیم داشت.»

دفتر تخصصی، مجوز پاورلیفتینگ بانوان را تایید نکرد

مریم کاظمی‌پور در پاسخ به این سوال که در زمان معاونت مهین فرهادی‌زاد، خبری مبنی بر مجوز پاورلیفتینگ منتشر شده بود و فعالیت در این زمینه هم آغاز شده بود، پاسخ داد: «این موضوع در سطح شورای معاونان مطرح شد. دفتری تخصصی در مورد شروع فعالیت رشته‌های ورزشی داریم که پس از نظر شورای معاونان، در مورد درخواست فدراسیون‌ها نظر نهایی را می‌دهد اما در مورد پاورلیفتینگ این اتفاق نیفتاد. ما در حوزه زنان نه تنها در پرورش اندام، بلکه رشته‌های دیگر ملاحظات خاص‌تری داریم.»

فعالیت ورزشی زنان از حیث سلامتی و قهرمانی

معاون توسعه ورزش زنان درباره موضعش نسبت به رشته‌هایی که هنوز برای زنان مجوز کسب نکرده‌اند، مثل بوکس و ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: «در درجه اول آینده فعالیت زنان را در این رشته‌ها، هم از حیث سلامتی و هم قهرمانی می‌بینیم. فعالیت زنان در رشته‌هایی که رنک بین‌المللی معتبری ندارند عملا استعدادسوزی به حساب می‌آید. به طور مثال خیلی از دخترانی که قابلیت‌های جسمانی فوق‌العاده‌ای دارند، می‌توانند در رقابت‌های معتبر رشته‌های دیگر فعالیت کنند و به جایگاه‌های بین‌المللی بالا دست پیدا کنند تا از امتیاز آن جایگاه در رشد و پیشرفت ورزشی، اجتماعی و تحصیلی خود بهره ببرند.»

وی ادامه داد: «وزنه‌برداری می‌تواند یکی از این رشته‌ها باشد. خانم حسینی یکی از قهرمانان وزنه‌برداری ماست که خاستگاهش بدنسازی بود، اما به جهت اینکه تحصیل کرده ورزش است، جزئیات را به دقت می‌داند و فضای بین‌المللی فعالیت حرفه‌ای را می‌شناسد و یکی از همین استعدادها است. رشته‌هایی که دارای رنک و اعتبار بین‌المللی هستند ملاحظات خاصی هم دارند که ورزشکاران مجبور به رعایت آن‌ا هستند. مثلا دوپینگ در وزنه‌برداری به دقت رصد می‌شود. بنابراین هم سلامت ورزشکاران ما با توجه به چارچوب‌ها و ملاحظات رعایت می‌شود و هم آینده حرفه‌ای آن‌ها تضمین خواهد شد.»

فراتر از جامعه تصمیم می‌گیریم

کاظمی‌پور در پایان در پاسخ به اینکه آیا نمی‌توان مزایا و معایب یک رشته ورزشی را اطلاع‌رسانی کرد و انتخاب را بر عهده متقاضیان گذاشت، اظهار کرد: «این اتفاق متاسفانه در خیلی از فعالیت‌های اجتماعی افتاده است، اما آیا همه جامعه ما از یک سطح دانش و درک موضوعی برخوردار هستند یا به مراجع علمی دسترسی دارند؟ بنابراین این وظیفه ما به عنوان دستگاه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است که فراتر از بخش انتخاب در سطح جامعه، زمینه فعالیت آن رشته را از نظر علمی، منطقی و آسیب‌های اجتماعی بررسی کنیم و سپس در مورد فعال‌سازی آن تصمیم بگیریم. ما به عنوان بخش تخصصی ورزش، با اتکا به خرد جمعی و دانشگاهیان حوزه علوم ورزشی وظیفه داریم تمام رویکردها و آسیب‌های فعالیت یک رشته را از نظر فرهنگی، اجتماعی، قهرمانی و همگانی بسنجیم و بعد نسبت به سوق دادن جامعه مخاطب به سمت آن اقدام کنیم.»

گفتنی است مریم کاظمی‌پور در مهر ماه ۱۴۰۰ به معاونت توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان رسید. او دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی از دانشگاه الزهرا و دکترای حرکات اصلاحی است و پیش از این نایب‌رئیس بانوان فدراسیون تیراندازی با کمان بوده است.

بیشتر بدانید:‌ ورزش های ممنوع در ایران برای خانم‌ها و آقایان

ارسال نظر