افزایش مهاجرت مردم روسیه از کشورشان در شرایط جنگ

در شرایطی که رییس جمهور روسیه جنگ با اوکراین را آغاز کرده و پیش می‌برد، مردم روسیه دچار مشکلات متعددی شده و بسیاری از آن‌ها مهاجرت به ارمنستان و کشورهای اروپایی را آغاز کرده‌اند. 

افزایش مهاجرت مردم روسیه از کشورشان در شرایط جنگ

مهاجرت هزاران نفر از مردم روسیه به ارمنستان از آغاز جنگ پوتین با اوکراین

به گزارش کلیک به نقل از جماران، از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه جامعه جهانی به‌ویژه اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و شرکت‌های بزرگ چند ملیتی علیه روسیه، هزاران نفر از شهروندان این کشور به ارمنستان مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ارزش پول روسیه ۴۱ درصد سقوط کرد | تحریم‌های مختلف علیه روسیه

به همین دلیل اکنون همزمان با خروج صدها تن از کارکنان شرکت‌های غربی از روسیه، روزانه بیش از ۳۰ پرواز نیز از شهرهای مختلف این کشور به مقصد ایروان، پایتخت ارمنستان انجام می‌شود.

مسافران این هواپیماها، روس‌هایی هستند که از ابتدای ماه مارس با انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه روسیه به زودی مرزهایش را خواهد بست، ترجیح داده‌اند کشورشان را ترک کنند.

به گزارش یورونیوز، بسیاری از مردم روسیه در حالی راه مهاجرت را در پیش گرفته‌اند که هیچ برنامه روشنی برای آینده ندارند و فقط تعدادی وسیله و شناسنامه‌هایشان را به همراه دارند.

گفتنی است شهروندان روسیه برای ورود به ارمنستان نیاز به دریافت ویزا ندارند.

یکی از شهروندان روسیه در این باره می‌گوید: «مرزها بسیار ناگهانی در همه جا در حال بسته شدن هستند. نمی‌دانستیم به کجا برویم و ارمنستان بهترین انتخاب بود. اکنون مدت یک هفته است که اینجا هستیم. ما مشکلات مالی داشتیم و در چنین وضعیتی برنامه‌ریزی برای آینده سخت است، شاید فردا حمله‌ای روی دهد و شاید هم همه چیز تمام شود. اصلا هیچ چیز روشن نیست.»

تحریم داد و ستدهای بانکی از مسیر ویزا و مسترکارت باعث شده که افراد مجبور به باز کردن حساب‌های محلی در ایروان شوند و به همین دلیل صف‌های طولانی مقابل بانک‌ها در پایتخت ارمنستان شکل گرفته است.

همچنین بخوانید: حذف برخی بانک‌های روسی از سوئیفت

شرکت‌های بسیاری نیز برای نقل مکان با وکلا مشورت می‌کنند و ارمنستان یک خط تلفن ویژه برای مشاوره با تازه واردان راه اندازی کرده است.

بیشتر بدانید: روسیه تحریمی‌ترین کشور جهان شد | رکورد ایران در تحریم شکست

مهاجرت روس ها به نفع ارمنستان

با این وجود »هایکاز فانیان» اقتصاددان در ارمنستان با نگاهی خوشبینانه می‌گوید: «در اینجا ما با مهاجران آن هم به معنای کلاسیک کلمه سروکار نداریم. ما بیشتر با متخصصان ارشد با درآمد بالا سروکار داریم که باری بر دوش دولت ارمنستان نیستند. بخش فناوری اطلاعات ارمنستان با کمبود شدید متخصصان واجد شرایط روبرو است و اکنون با هجوم روس‌ها، تعداد متخصصان فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد. همچنین، این افراد در اینجا پول خرج می‌کنند، خانه اجاره می‌کنند، در هتل می‌مانند، به رستوران می‌روند و از سیستم‌های حمل و نقل استفاده می‌کنند. همه اینها برای کسانی که این خدمات را ارائه می‌دهند خوب است.»

اما اکثر تازه واردها قصد ندارند برای همیشه در ارمنستان بمانند. آنها می‌خواهند از این مسیر ویزای ورود به یکی از کشورهای اروپایی را دریافت کنند و به آنجا بروند.

بازگشت به خانه برای کسانی که علنا مخالف جنگ در اوکراین بوده‌اند نیز منتفی است. به‌ویژه آنکه در روسیه قانون جدیدی برای مقابله با به اصطلاح «اخبار جعلی» وضع شده است و در چهارچوب آن می‌توان با افرادی که اطلاعاتی درباره جنگ برخلاف روایت‌های کرملین منتشر می‌کنند برخورد کرده و آنها را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

همچنین بخوانید: دسترسی روس‌ها به اینستاگرام قطع شد | فیلتر اینستا توسط دولت روسیه

ارسال نظر