تهدید روسیه برای مسدودسازی فیسبوک ، توییتر و یوتیوب

رسانه کلیک – برخی از قانون گذاران روسیه لایحه ای را برای مسدودسازی یوتیوب، فیسبوک و توییتر مطرح کرده و رسانه های اجتماعی غربی را به سانسور محتوا متهم کرده اند.

تهدید روسیه برای مسدودسازی فیسبوک ، توییتر و یوتیوب

قانون گذاران روسیه روز پنجشنبه اعلام کردند کلیه پلتفرم هایی که قصد سانسور رسانه های محلی را دارند را بلاک خواهند کرد. طبق این قانون، مقامات قادر خواهند بود تا جلوی دسترسی به سایت هایی نظیر یوتیوب، توییتر و فیسبوک را (به صورت کلی یا جزیی) بگیرند. این لایحه پس از حمایت عمومی کرملین به تصویب می رسد.

دیمیتری پیکوف در جلسه توجیهی خود با روزنامه نگاران گفته که مسکو باید روش های جدیدی را برای مقابله با سانسور تکنولوژی غربی ها در پیش گیرد. وی معتقد است این مسئله نیاز به مطالعه دقیق دارد، اما مکانیزم مناسب برای پیش نویس قانون به زودی پیدا خواهد شد.

اینطور که پیداست طرح پیشنهادی قانون گذاران روسی در راستای اقدامات جدید رسانه های اجتماعی آمریکا جهت مقابله با سوء استفاده های شخصی و گروهی، مبارزه با اخبار نادرست و پروپاگاندا ارائه شده است. این مسئله درست یک روز پس از زمانی مطرح شد که روسکماندزور (خدمات فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه های جمعی روسیه) از یوتیوب درخواست کرد تا محدودیت های مرتبط با برنامه های ضبط شده توسط ولادمیر سولویوف (خبرنگار برجسته روسی) را از میان بردارد. ظاهرا کانال سولویوف از ماه اکتبر دیگر در فهرست پرطرفدار یوتیوب ظاهر نمی شود.

مردم روسیه (به ویژه نسل جوان) به جای تلویزیون دولتی به تماشای رسانه های اجتماعی همچون یوتیوب و اینستاگرام روی آورده اند. به نظر می رسد که کرملین قصد دارد جریان اطلاعات را در پلتفرم های غربی نیز کنترل کند؛ هر چند که مداخلات آن ها گاهی ناشیانه است.

جالب است بدانید که محافل مخالف، با لحنی تمسخرآمیز لایحه پیشنهادی را زیر سوال برده اند. الکس ناوالنی، سیاستمدار روسی نیز اعلام کرده که کرملین مدت هاست کنترل خود روی فناوری را از دست داده است. وی در توییتی نوشت که حتی اگر طرح بلاک شبکه های اجتماعی به تصویب برسد، افراد از سرویس های VPN برای ورود به این سایت ها استفاده خواهند کرد.

مسکو تا کنون اقدامات ضد و نقیضی را برای مقابله با تکنولوژی های غربی انجام داده است. قانونی که در 2014 برای ضبط داده های محلی شهروندان توسط ارائه دهندگان تصویب شد، هنوز پس از گذشت تقریبا 7 سال نادیده گرفته می شود. لینکدین یکی از محدود برنامه هایی بود که تحت تاثیر محدودیت های روسیه قرار گرفت؛ بدان معنا که شهروندان روسی برای دسترسی به این وب سایت حتما باید از VPN استفاده کنند. اما برای مسدودسازی فیسبوک و سایر پلتفرم های بزرگ مانند توییتر و گوگل بدون شک باید اقدامات موثرتری صورت گیرد.

در سال 2018 نیز مسکو تلاش کرد تا امکان دسترسی به پیام رسان تلگرام را از کاربران سلب کند. اما سازندگان تلگرام با پنهان سازی داده ها در پشت آدرس های IP پویا کاری کرد تا رگولاتور روسیه درگیر مسائل پیچیده ای شده و اختلال بزرگی را در شبکه اینترنت ایجاد کند. در نتیجه رگولاتور از تصمیم خود پیرامون مسدود سازی این برنامه صرف نظر کرد. جالب است بدانید که رگولاتور روسیه جمعه هفته گذشت از حساب رسمی خود در تلگرام رونمایی کرد.

ارسال نظر