توافق پشت‌پرده گوگل و فیسبوک ؛ حذف رقبای گوگل در ازای دریافت اطلاعات

رسانه کلیک - برخی از مقامات ایالتی آمریکا، گوگل را به نقض قوانین ضد انحصار متهم کرده‌اند و ادعا می‌کنند گوگل و فیسبوک در یک توافق پشت‌پرده به هم برای تصاحب بازار کمک کرده‌اند.

توافق پشت‌پرده گوگل و فیسبوک ؛ حذف رقبای گوگل در ازای دریافت اطلاعات

کمپانی Facebook و Alphabet's Google ، دو بازیکن بزرگ در تبلیغات آنلاین، از یک سری توافقات پشت پرده برای تحکیم قدرت خود در بازار به طور غیرقانونی استفاده کردند، در همین راستا مقامات تگزاس و 9 ایالت دیگر دادخواستی را علیه Google در روز چهارشنبه به دادگاه فدرال تقدیم کردند.

گوگل و فیسبوک که در فروش آگهی اینترنتی به شدت با هم رقابت می‌کنند و بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارند اکنون با اتهامی روبه‌رو هستند که ادعا می‌کند این دو شرکت در یک توافق پشت‌پرده در سال 2018 توافق کردند که به مشتریان تبلیغ دهنده فیسبوک این گزینه را بدهند که تبلیغات خود را در شبکه شرکای انتشاراتی Google قرار دهند. بر اساس آنچه در این شکایتژ نامه آمده است، مدیران در بارشد این دو شرکت‌ قرارداد را امضا کردند.

به عنوان مثال، یک وبلاگ کفش کتانی که از نرم افزار گوگل برای فروش تبلیغات استفاده می‌کند، می‌تواند از یک خرده فروش کفش که تبلیغات خود را از طریق فیسبوک خریداری کرده است، درآمد کسب کند.

به گفته یک منبع مطلع، گوگل به عنوان بخشی از تلاش برای حفظ سهم بازار که با نام تجاری پروژه Jedi شناخته شده بود‌، مشارکت‌های مشابهی با سایر شرکت‌های تبلیغاتی ایجاد کرده است.

اما بر اساس آنچه در این شکایت مطرح شده، آن چیزی که گوگل به طور علنی اعلام نکرده است برخورد ترجیحی این شرکت در قرارداد شراکت با فیسبوک است. فیسبوک موافقت کرده است که از پشتیبانی نرم افزارهای رقیب ، که ناشران برای خنثی کردن قدرت بازار گوگل توسعه داده بودند، عقب نشینی کند.

این روزنامه با استناد به ارتباطات داخلی گفت: "فیس بوک تصمیم گرفت تهدیدات رقابتی را در چهره گوگل آویزان کند و سپس معامله ای را برای دستکاری حراج قطع کرد."

مقامات ایالتی ادعا کرده‌اند که فیسبوک در ازای کمک به گوگل برای حذف رقبای خود، مزایای مختلفی از جمله دسترسی به داده‌های گوگل و استثنائات خط مشی این شرکت را دریافت می‌کند و به طور ناعادلانه‌ای باعث می‌شود کاربران پلتفرم‌های فیسبوک تبلیغات بیشتری نسبت به سایر شرکای Google در اختیار داشته باشند.

Peter Schottenfels، سخنگوی گوگل، اتهامات ایالت ها در مورد توافق پشت‌پرده گوگل و فیسبوک را نادرست توصیف کرد و گفت که فیسبوک داده‌ی خاصی را از این شرکت دریافت نمی‌کند.هرچند هنوز کمپانی فیسبوک در رابطه با این اتهامات توضیحی ارائه نکرده است.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که با توجه به دامنه و ماهیت گسترده همکاری بین این دو شرکت، گوگل و فیسبوک از این‌ که توافق آنها باعث نقض قوانین ضد انحصار می‌شود کاملاً اگاه بوده‌اند. مدیران ارشد این دو شرکت مرتباً در مورد چگونگی همکاری با یکدیگر بحث، مذاکره و ملاقات می‌کردند.

ارسال نظر