خداحافظی با دوچرخه‌های بیدود

رسانه کلیک - دوچرخه‌های بیدود که اولین دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در ایران بودند حالا چند هفته‌ای است که از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند. حناچی، شهردار تهران دلیل آن را عدم‌سوددهی آن‌ها عنوان کرده اما بیدودی‌ها از دخالت‌های شهرداری در کارهایشان گلایه‌مندند.

خداحافظی با دوچرخه‌های بیدود

در سال‌های گذشته شهرداری شهر تهران بارها و بارها طرح‌های مختلفی را برای تشویق‌کردن شهروندان در استفاده از دوچرخه امتحان کرده است؛ از مسیر ویژه دوچرخه گرفته تا اجاره آن‌ها به صورت ایستگاهی؛ اما تقریبا تمام این طرح‌ها شکست خورده‌اند. دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی اما آخرین طرحی بود که به همت یکی از استارت‌آپ‌ها و با هماهنگی شهرداری تهران از سال گذشته کار خود را آغاز کرد. بیدود استارت‌آپ دوچرخه‌سواری اشتراکی بود که برای استفاده از آن، کاربران پس از نصب اپلیکیشن بیدود باید مبلغ ۱۵۹ هزار تومان را به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌کردند، البته اگر کاربران از استفاده و عضویت در بیدود منصرف می‌شدند این پول به حساب آن‌ها برمی‌گشت.

به هر طریق بیدود آذر سال گذشته به‌طور رسمی کار خود را در تهران آغاز کرد اما حالا، نزدیک به یک‌سال بعد، برای مدتی است که نمی‌توان از خدماتش بهره گرفت. شروع این اتفاق هم مربوط به حواشی افزایش قیمت بنزین و اعتراضات درباره همین مساله بود که حتی در ادامه باعث قطع اینترنت هم شد. در ادامه گفته شد به دلیل اغتشاشات اخیر، این دوچرخه‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شده تا مانع از آسیب رسیدن به آن‌ها شود اما با آرام‌شدن اوضاع شهر باز هم خبری از این دوچرخه‌های نارنجی در ایستگاه‌ها نبود.

نبود این دوچرخه‌ها کم‌کم باعث نارضایتی شهروندان شده و آرام‌آرام حواس رسانه‌ها را به خود جلب کرد، تا اینکه در روزهای اخیر آقای حسین قاسمی، نایب‌رییس هیات مدیره بیدود، در گفت‌و‌گو با برخی رسانه‌ها، به این سوال که با توجه به عدم‌فعالیت و شایعات اخیر، آیا حقیقت دارد که این شرکت می‌خواهد کارش را به پایان برساند، گفت: «پایان دادن به فعالیت بیدود حقیقت ندارد. فعلاً از سمت هیات مدیره، تصمیمی مبنی بر متوقف‌شدن فعالیت گرفته نشده است. ما در حال انجام بعضی کارهای زیرساختی هستیم و به زودی دوباره فعالیت‌مان را از سر خواهیم گرفت. البته ما به برخی حمایت‌ها از سمت شهرداری نیاز داریم و هرچه زودتر این حمایت‌ها از سمت شهرداری صورت بگیرد، ما می‌توانیم فعالیت‌مان را هرچه سریع‌تر شروع کنیم.»

قاسمی به این سوال که همین حمایت‌ها دقیقا چه هستند، پاسخی نداد اما اعلام کرد که در این هفته، صحبت با «مسئولان شهرداری» نهایی خواهد شد.

همچنین اخیرا گزارش‌هایی از مفقودی ۱۰۰ دوچرخه و آتش گرفتن حدود ۱۰۰ دوچرخه دیگر نیز در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود اما نایب‌رییس هیات مدیره بیدود در همین رابطه گفت: «در مجموع ۹ دوچرخه ما آتش گرفت و آن هم فقط در فلکه اول صادقیه. در هیچ‌جای دیگری، هیچ ‌آسیبی به دوچرخه‌های ما وارد نشده است.» با این وجود می‌توانیم بگوییم که شهرداری تهران تاکنون پشتیبانی‌های مهمی از بیدود به‌عنوان شرکتی که حاضر شده در حوزه دوچرخه‌های اشتراکی فعالیت کند، انجام داده است. ارائه پارکینگ‌ مخصوص دوچرخه‌ها در نقاط مختلف شهر تهران قطعاً یکی از همین پشتیبانی‌ها به حساب می‌آید. وجود همین پشتیبانی‌ها، باعث می‌شود تا بتوان این سوال را از شهرداری تهران پرسید که از ادامه‌ فعالیت بیدود چه می‌داند.

چرخ بیدود نمی‌چرخید!

در این‌باره روز گذشته در همایشی پیروز حناچی، شهردار تهران در خصوص موضوع جمع‌آوری دوچرخه‌های بیدود نیز گفت:« ما با این شرکت قطع همکاری نکردیم اما به نسبت سرمایه‌گذاری‌ای که کرده بودند چرخ اقتصادی آن‌ها نمی‌چرخید و در حال حاضر مشغول مذاکره هستیم تا این دوچرخه‌ها باب شود. در هر لحظه سرویس و خدمات جدیدی توسط استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود. در دوره جدید شهرداری تهران، تلاش شهرداری این است که به‌عنوان شتاب‌دهنده اصلی فضایی برای کسب‌و‌کار این حوزه ایجاد کند. این سرویس‌ها سفرهای درون‌شهری را کاهش می‌دهند و ارائه خدمات را راحت‌تر می‌کنند. برای حمایت این شرکت‌های نوبنیان، حمایت‌هایی از سوی شهرداری انجام می‌شود تا این فرصت به مزیتی برای شهر تبدیل شود. »

وی در خصوص بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند در راستای کاهش آلودگی هوا افزود:«وقتی سرویس و خدمات از طریق موبایل به شهروندان ارائه شود سفرهای بی‌مورد شهری حذف می‌شود و نیاز به تردد کمتر می‌شود که یکی از تاثیرات این سرویس‌ها علاوه بر ارائه خدمات بهتر، کاهش سفرهای درون‌شهری است.»

البته شهرداری تهران پیش از این اعلام کرده بود: «نه‌تنها بیدود، بلکه هر شرکت یا فردی به هر نحوی بتواند توسعه دوچرخه‌سواری را ترویج کند، مورد حمایت معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و خود شهرداری تهران قرار می‌گیرد.»

شهرداری تهران در حالی خود را حامی این استارت‌آپ‌ها عنوان می‌کند که به گفته قاسمی بزرگ‌ترین حمایت شهرداری این است که زیاد دخالتی در فعالیت بخش خصوصی در بحث دوچرخه اشتراکی نکند. «این اعتقاد را داریم که بخش خصوصی باید دوچرخه را توسعه دهد. اگر قرار باشد بخش عمومی یا دولتی به دنبال توسعه این مورد باشد، مقطعی خواهد بود و صرفا به جناح یا مدیری که سر کار است وابسته خواهد بود؛ آن‌ها که بروند، فردا پروژه لغو می‌شود. در نتیجه باید بخش خصوصی حضور داشته باشد و با اقتصاد شهری و جامعه درگیر شود، سپس خود مردم این مساله را پیش می‌برند.»

ارسال نظر